Zo kun je vandaag nog starten met Boosted TikTok

Leestijd: 3 minuten

Update: De naam van Boosted TikTok is veranderd in Spark Ads

Heb jij een TikTok account voor jouw product of dienst of ben je van plan dit te gaan maken? Dan hebben wij goed nieuws voor je! De razendsnelle groei van het populaire social media platform resulteert in steeds meer mogelijkheden op gebied van adverteren in Nederland. Eerder kon je in onze blog lezen wat de verschillende advertentiemogelijkheden zijn, maar de ‘In-Feed’ advertentie heeft nu een handige uitbreiding gekregen: Boosted TikTok! Je kunt nu organisch geplaatste TikToks adverteren, zodat je niet alleen je product of dienst onder de aandacht brengt, maar ook werkt aan het opbouwen van een community. Benieuwd naar de werking en de voordelen van Boosted TikTok? In dit stappenplan is jouw geplaatste TikTok video klaar om geadverteerd te worden!

Nieuwe klikbare elementen

Voorheen konden er op TikTok enkel advertenties aangemaakt worden via ‘TikTok Ads Manager’, het platform waar zowel de campagnes, de doelgroepen als de advertenties zelf gemanaged worden. Het nadeel aan deze advertenties is dat er niet doorgelinkt kan worden naar het profiel op TikTok zelf. Dit betekent wel dat je, zonder een TikTok profiel te hebben, kan adverteren via TikTok Ads Manager. Dit in tegenstelling tot adverteren op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, waar wel een Facebook profiel voor nodig is.

Bron: TikTok (2021)

Met Boosted TikToks is het vanaf nu wel mogelijk om een profiel te linken aan de advertentie. Hierboven zie je hoe een Boosted TikTok eruit ziet. Er zijn vier aspecten die met een Boosted TikTok anders zijn dan met een advertentie:

  • Het icoontje met de profielfoto en het plusje zijn klikbaar! Wanneer iemand op dit icoontje klikt ga je automatisch de maker van de video volgen.
  • De naam van degene die de video heeft geplaatst (in het voorbeeld is dit @mattyshreds) is ook klikbaar. Wanneer iemand op deze naam klikt wordt hij of zij doorverwezen naar het gelinkte TikTok profiel
  • De advertentie kan naar links geswiped Hiermee wordt er, net als bij de naam van de maker, doorgelinkt naar het TikTok profiel
  • Het is nu mogelijk om klikbare hashtags en mentions (bijvoorbeeld wanneer je ook naar een ander TikTok profiel wil linken) te gebruiken in de tekst onder de video.

Vergroot je community

Door deze nieuwe mogelijkheden die Boosted TikTok biedt is het belangrijk om aantrekkelijke content te maken die afgestemd is op je doelgroep. Authenticiteit en persoonlijkheid staan binnen TikTok centraal. Video’s die dit uitstralen, en dus niet te veel lijken op een advertentie, zullen daarom bijdragen aan een succesvolle campagne. Wanneer je doelgroep geïnteresseerd is in de advertentie zullen zij met de nieuwe mogelijkheid geneigd zijn om je profiel te gaan volgen om op de hoogte te blijven van je product/dienst. Volgers van je TikTok profiel worden op deze manier voorzien van interessante informatie die jij deelt en jij als merk hebt daarmee een plek om jezelf te profileren als ‘de beste’ in de branche van jouw product of dienst.

Boosted TikTok

Genoeg over de voordelen van Boosted TikTok. Je vraagt je vast af hoe je de nieuwe functie in de praktijk kunt gebruiken. Met onderstaande simpele stappen kun jij starten met Boosted TikTok!

  1. Zorg dat je een TikTok hebt geplaatst op het TikTok profiel dat bestemd is voor je merk/product/dienst, voorzien van tekst, eventuele hashtags en mentions.
Bron: TikTok (2021)

2. Klik in de TikTok app rechts onderin op ‘Ik’.

3. Klik op de drie bolletjes rechts bovenin het scherm.

4. Klik op het kopje ‘Privacy’.

5. Zet vervolgens het schuifje naast ‘Advertentietoestemming’ aan. Hiermee geef je externe adverteerders toestemming om je video’s te gebruiken voor advertenties.

Bron: TikTok (2021)

6. Klik op de video waarmee je wil adverteren.

7. Klik op de drie bolletjes naast de tekst.

8. Scroll vervolgens naar het bolletje ‘Advertentieinstellingen’ en klik hierop.

9. Zorg dat je akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden advertentiecontent.

10. Zet het schuifje naast ‘Advertentietoestemming’ aan.

11. Klik dan op ‘Code genereren’

12. Kies voor het aantal dagen waarop je toestemming geeft voor adverteren met de video.

13. Klik ten slotte op ‘Code kopiëren’. De code heb je nodig in TikTok Ads Manager.

14. Open het TikTok Ads Manager en ga onder het menu ‘Assets’ naar ‘Creative’.

15. Klik op de tab ‘TikTok Posts’

16. Klik vervolgens op ‘Apply for Authorization’ en voer de code in die je gekopieerd hebt vanuit de video die je gaat adverteren.

17. Wanneer je de video hebt gevonden klik je op ‘Confirm’.

18. Je kunt nu een nieuwe advertentie aanmaken en kiezen voor ‘From Library’. Hier selecteer je de juiste video.

Voordelen van Boosted TikToks

  • Wanneer iemand klikt op je profielfoto, de naam van je profiel, of de video naar links swiped, komt diegene uit op het gelinkte TikTok profiel. Voorheen werd er doorgelinkt naar de website terwijl dat misschien niet de intentie van de klik was.
  • Iedereen kan zien hoe vaak je video’s worden bekeken. Meer dan 1 miljoen views van jouw video? Ook voor jou is dat nu mogelijk!
  • Bepaald wie jouw organische TikTok te zien krijgt door de doelgroep te definiëren.

Wil je aan de slag met TikTok adverteren of ben je nieuwsgierig of dit een interessant platform is voor jouw merk/product/dienst? Neem contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?