Advertentie-extensies; Hoe richt je ze in?

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze online marketeer Noortje een opkomende ontwikkeling, namelijk advertentie-extensies.

In mijn vorige blog heb ik al verteld waarom advertentie-extensies zo belangrijk zijn, wat het doel is van advertentie-extensies en hoe je enkele advertentie-extensies moet inrichten.

In deze blog leg ik uit hoe je de volgende advertentie-extensies het beste kunt inrichten:

  • Extensies voor website-informatie
  • Locatie-extensies
  • Prijsextensies
  • Recensie-extensies
  • Promotie-extensies
  • Berichtextensies

Daarna ben je helemaal op de hoogte van advertentie-extensies en kun je jouw campagnes ook winstgevender maken. Dus laten we geen tijd verliezen en aan de slag gaan!

Mocht je mijn vorige blog hebben gemist of vergeten zijn wat hier precies instond, bekijken hem dan hier.

Extensies voor website-informatie

Extensie voor website informatie small

Extensies voor website-informatie geven een potentiële bezoeker inzicht in wat ze op jouw website/webshop kunnen vinden. Het geeft een inkijkje in wat jij als bedrijf te bieden hebt. Dit kan bestaan uit:

  • Aanbevolen hotels
  • Bestemmingen
  • Buurten
  • Cursussen
  • Dekking
  • Merken
  • Modellen
  • Services
  • Shows
  • Stijlen
  • Studieprogramma’s
  • Typen
  • Voorzieningen

Bovenstaande onderwerpen zijn zogenoemde kopteksten. Je kiest vervolgens per extensie 1 type koptekst en vult daarna de verschillende waarden in. Ben je bijvoorbeeld een verkoper van mobiele Samsung telefoons, dan kies je voor ‘modellen’ en vul je bij de waarden enkele Samsung modellen in. Let op, je kunt per extensie slechts 10 waarden invullen.

Extensies voor website-informatie maak je aan via het tabblad [advertenties en extensies > extensies] waar je de onderstaande stappen volgt:

  • Klik op de blauwe button met het +-teken
  • Klik op + extensies voor website-informatie
  • Geef allereerst aan of je de extensie wilt toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Als je voor campagne of advertentiegroep kiest, dan vraagt AdWords zelf aan welke campagnes en advertentiegroepen de extensie moet worden toegevoegd.
  • Vervolgens geef je aan of je een nieuwe extensie wilt maken of een bestaande wilt gebruiken. Normaal gesproken maak je nieuwe aan, dus dit is dan ook altijd mijn keuze.
  • Daarna kies je in welke taal je de kopteksten wilt tonen en selecteer je het type koptekst.
  • Vervolgens vul je bij de waarden de verschillende waarden in. Je krijgt altijd 3 invulvelden te zien, maar wanneer je klikt op ‘waarde toevoegen’ kun je meerdere velden toevoegen (tot 10 velden).
  • Klik hierna op geavanceerde opties. Hier heb je extra opties die absoluut de moeite waard zijn om je extensie nog specifieker te maken.
  • Allereerst kun je je apparaatvoorkeur aangeven. De extensies worden altijd al netjes getoond op een desktop en een tabblad, en tegenwoordig ook mobiel, maar je kunt er ook voor kiezen om een extensie enkel op mobiele apparaten te tonen. Als je dat wenst, vink je hier ‘mobiel’ aan.
  • Bij de geavanceerde opties kun je ook aangeven of je een start- en een einddatum hebt voor de extensies en op welke momenten van de dag de extensies mogen worden getoond.
  • Klik daarna op opslaan en de extensie voor website-informatie is ingericht.

 

Extensie voor website informatie

Locatie-extensies

Locatie extensie

De locatie-extensies kunnen jouw bezoekers helpen om jouw locatie(s) te vinden door bij de advertenties jouw adres, een route of de afstand naar jouw locatie te tonen.
Door op de extensie te klikken, krijgen bezoekers verdere informatie over de locatie van jouw bedrijf. De locatie-extensies kunnen ook een telefoonnummer of een belknop bevatten zodat gebruikers je ook makkelijk kunnen bellen.

Eén voorbeeld is hierbij heel handig: een voorbeeld voor het zoeknetwerk. Stel je bent bloemist en je wilt dat klanten naar jouw bloemenzaak komen. Je voegt een locatie-extensie toe aan jouw campagne en als mensen in de buurt nu mobiel één van jouw zoekwoorden gebruiken, toont de extensies de volgende informatie aan bloemenliefhebbers:

  • De afstand tot jouw locatie en de stad (mobiel)
  • Het adres van jouw locatie (computer)
  • Een klikbare belknop
  • Een met een tik of klik te openen pagina met informatie over jouw locatie, zoals openingstijden, telefoonnummer, foto’s, beoordelingen van klanten en een routebeschrijving.

Locatie-extensies kunnen ook worden uitgevoerd in campagnes in het display netwerk. Een voorbeeld voor het display netwerk: een grote parfumwinkel wil het doelgroepsegment ‘Uiterlijke verzorging’ targeten en mensen die browsen overhalen aankopen te doen in de winkel. Je stelt daarom locatie-extensies in op display-advertenties. Als mensen je advertenties zien, kunnen ze foto’s van het bedrijf, de openingstijden en de locatie op de kaart zien en vervolgens via de routebeschrijving navigeren naar de winkel.

Bij het instellen van locatie-extensies bij het aanmaken van een nieuwe campagne volg je de stappen zoals AdWords deze aangeeft. Als je ze aanmaakt via het tabblad [advertenties en extensies > extensies] dan volg je onderstaande stappen:

  • Stap 1 is het koppelen van de locatie van Google Mijn Bedrijf aan je AdWords account. Dat kan door op het account-niveau Mijn Bedrijf te koppelen met AdWords en vervolgens de locatie op te roepen door je bedrijfsnaam exact in te voeren en aan te geven dat deze locatie jouw locatie is.
  • Vervolgens ga je naar het tabblad [advertenties en extensies > extensies]
  • Klik op de blauwe button met het +-teken
  • Klik op + locatie-extensies
  • Geef allereerst aan of je de extensie wilt toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Als je voor campagne of advertentiegroep kiest, dan vraagt AdWords zelf aan welke campagnes en advertentiegroepen de extensie moet worden toegevoegd.
  • Geef vervolgens aan welke locaties je wilt koppelen. Je hebt de volgende keuzes: alle gesynchroniseerde locaties, gesynchroniseerde locaties met een specifiek label of een bedrijfsnaam, specifieke locaties die door jou zijn uitgekozen en geen locatie-extensie.
  • Klik daarna op opslaan en de extensie voor website-informatie is ingericht.

locatie-extensie

Prijsextensies

Prijsextensie small 2

Met een prijsextensie kun je jouw bezoekers, voordat ze op je website/webshop terecht komen, al informatie geven over de prijzen die je hanteert. Dit kunnen prijzen zijn van producten, diensten, etc. Een prijsextensie is een mooie toegevoegde waarde voor jouw advertenties en kan ervoor zorgen dat je je concurrentie voor blijft, zeker als je scherpe prijzen hanteert.

Prijsextensies maak je aan via het tabblad [advertenties en extensies > extensies]. Hier volg je de onderstaande stappen:

  • Klik op de blauwe button met het +-teken
  • Klik op + prijsextensies
  • Geef allereerst aan of je de extensie wilt toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Als je voor campagne of advertentiegroep kiest, dan vraagt AdWords zelf aan welke campagnes en advertentiegroepen de extensie moet worden toegevoegd.
  • Vervolgens geef je aan of je een nieuwe extensie wilt maken of een bestaande wilt gebruiken. Normaal gesproken maak je nieuwe aan, dus dit is dan ook altijd mijn keuze.
  • Daarna kies je in welke taal je de verschillende types wilt tonen en selecteer je het type. Je hebt de keuze uit de volgende types: merken, evenementen, locaties, buurten, productcategorieën, productniveaus, servicecategorieën, servicesniveaus en services.
  • Daarna geef je aan in welke valuta je de prijzen wilt laten zien en geef je aan of je prijzen ‘geen vanaf/tot’, ‘vanaf’, ‘tot’ of ‘gemiddeld’ zijn. Dit wordt ook bij de extensies getoond.
  • Vervolgens geef je van je eerste prijsextensie aan wat de koptekst is, wat de prijs is, de eenheid van de prijs (heb je geen eenheid, is het een uurprijs, een dagprijs of een prijs per nacht bijvoorbeeld), een beschrijving van hetgeen je aanbied, een uiteindelijk URL voor desktop en tabblad en een uiteindelijke URL voor mobiel. Dit moet je tenminste voor 3 producten instellen, minder kan niet, meer kan wel.
  • Bij URL-opties kun je parameters meegeven aan de verschillende URL’s
  • Bij de geavanceerde opties kun je ook aangeven of je een start- en een einddatum hebt voor de extensies en op welke momenten van de dag de extensies mogen worden getoond.
  • Klik daarna op opslaan en jouw prijsextensies zijn ingericht.

 

Prijsextensie 1

Prijsextensie 2

Berichtextensies

Prijsextensies 3

 

Promotie-extensies

Promotie-extensies small

Google heeft onlangs promotie-extensies toegevoegd aan de verschillende advertentie-extensies. Met deze optie kun je promoties tonen onder de advertentie wat voor potentiële klanten een absolute trigger is. Promotie-extensies zijn onder andere geschikt voor producten, diensten, hotels en bestemmingen. Ook zijn ze uiterst geschikt voor feest- en themadagen waar je als bedrijf acties voor opzet. Denk hierbij aan Black Friday, Cyber Monday en Kerstmis. Op deze themadagen (gelegenheden) speelt Google in door jou de mogelijkheid te geven aan je promotie-extensie een thema te koppelen. De beschikbare thema’s zijn:

  • Nieuwjaar
  • Valentijnsdag
  • Pasen
  • Moederdag
  • Vaderdag
  • Dag van de Arbeid
  • Back to school
  • Halloween
  • Black Friday
  • Cyber Monday
  • Kerstmis
  • Tweede Kerstdag

 

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om geen gelegenheid te koppelen aan je promotie-extensie.

Prijsextensies maak je aan via het tabblad [advertenties en extensies > extensies]. Hier volg je de onderstaande stappen:

  • Klik op de blauwe button met het +-teken
  • Klik op + promotie-extensie
  • Geef allereerst aan of je de extensie wilt toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Als je voor campagne of advertentiegroep kiest, dan vraagt AdWords zelf aan welke campagnes en advertentiegroepen de extensie moet worden toegevoegd.
  • Vervolgens geef je aan of je een nieuwe extensie wilt maken of een bestaande wilt gebruiken. Normaal gesproken maak je nieuwe aan, dus dit is dan ook altijd mijn keuze.
  • Daarna kies je voor een bepaalde gelegenheid of geef je aan dat je geen specifieke gelegenheid hebt.
  • Daarna kies je in welke taal je de extensies wilt tonen, kies je type korting en de hoogte van de korting.
  • Daarna geef je aan waar de korting voor is en vul je uiteindelijke URL in.
  • Daarna kun je de promotiedetails invullen. Hier kun je kiezen uit geen, bij bestellingen van meer dan of een promotiecode.
  • Geef daarna aan wat de start- en een einddatum is voor de extensies.
  • Bij geavanceerde opties kun je aangeven op welk apparaat de extensies moeten worden getoond en je kunt aangeven en op welke momenten van de dag de extensies mogen worden getoond.
  • Klik daarna op opslaan en jouw promotie-extensies zijn ingericht.

 

Promotie-extensies

 

Berichtextensies

Berichtextensies small

Met berichtextensies geef je je bezoekers de mogelijkheid om contact met jou op te nemen. Er is slechts één klik op de advertentie voor nodig. Dit is voor veel bezoekers erg belangrijk en is dan ook een goede aanvulling voor jouw advertenties.

Berichtextensies maak je aan via het tabblad [advertenties en extensies > extensies]. Hier volg je de onderstaande stappen:

  • Klik op de blauwe button met het +-teken
  • Klik op + berichtextensies
  • Geef allereerst aan of je de extensie wilt toevoegen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Als je voor campagne of advertentiegroep kiest, dan vraagt AdWords zelf aan welke campagnes en advertentiegroepen de extensie moet worden toegevoegd.
  • Vervolgens geef je aan of je een nieuwe extensie wilt maken of een bestaande wilt gebruiken. Normaal gesproken maak je nieuwe aan, dus dit is dan ook altijd mijn keuze.
  • Daarna kies voor een bepaalde gelegenheid of geef je aan dat je geen specifieke gelegenheid hebt.
  • Vervolgens geef je aan in welk land jouw bedrijf gevestigd is en vul je je telefoonnummer in waarop je bereikbaar bent.
  • Hierna volgt de mogelijkheid om een extensietekst toe te voegen, jouw bedrijfsnaam in te voeren en een berichttekst te formuleren.
  • Bij geavanceerde opties kun je aangeven wat de start- en een einddatum is voor de extensies en op welke momenten van de dag de extensies mogen worden getoond.
  • Klik daarna op opslaan en jouw berichtextensies zijn ingericht.

 

Berichtextensies

 

Aan de slag met de advertentie-extensies

Is je interesse gewekt, maar heb je hulp nodig bij het inrichten en inzetten van advertentie-extensies of wil je graag meer informatie? Neem vrijblijvend contact met mij of mijn collega’s op. Wij helpen je graag verder!

Uiteraard kunnen we je telefonisch of tijdens een fysieke afspraak uitleg geven. Succes en op naar nog winstgevender adverteren!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?