De gevolgen van de Google Shopping boete

De gevolgen van de Google Shopping boete

Vorige week heeft Google van de EU een enorme boete van 2,42 miljard euro gekregen. Waarom Google deze boete heeft gekregen en wat de gevolgen zijn voor Google Shopping lees je in dit artikel.

Machtsmisbruik

Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager heeft Google zich schuldig gemaakt aan machtsmisbruik met de zoekmachine. Volgens haar ontnam Google andere bedrijven de kans om eerlijk te concurreren en te innoveren. Daarnaast ontnam het consumenten de kans om een echte keuze te kunnen maken in diensten. Volgens EU-mededingingsregels is dit illegaal.

Het gaat specifiek om het feit dat Google advertenties van Google Shopping heeft voorgetrokken ten aanzien van andere prijsvergelijkers. Dit deden ze op twee manieren:

  • Hun eigen Shopping advertenties worden prominent getoond boven de organische zoekresultaten bij veel zoektermen

shopping resultaat

Hoewel Google vrij is om hun eigen zoekmachine in te richten zoals zij willen en het adverteerders zijn die dankbaar van Google Shopping gebruik maken, vindt de EU dat de advertenties té prominent en te vaak worden getoond en dat dit ten koste gaat van andere bedrijven die niet op Google Shopping zitten.

  • Ze hebben andere prijsvergelijkers bewust lager gerankt in hun organische zoekresultaten

Google stelt dat ze prijsvergelijkers minder relevant vinden voor hun gebruikers en geven dit soort websites vaak een ‘demotion’ mee in hun algoritme, waardoor websites niet op de eerste pagina verschijnen maar eerder op pagina 4-5.

Toch hebben bovenstaande reden afzonderlijk niet geleidt tot de boete. Het is vooral de combinatie van deze tactieken en het feit dat Google als zoekmachine een enorm marktaandeel heeft. Door dit grote marktaandeel heeft de positie in de zoekmachine een enorme invloed heeft op het aantal bezoekers naar je website. De combinatie van deze feiten heeft de EU doen besluiten om een recordboete uit te delen.

Wat gaat Google hiermee doen?

Allereerst kan Google nog in beroep gaan tegen de uitspraak. Of dit gaat gebeuren is nog onduidelijk. Mochten ze dat beroep verliezen of de huidige boete accepteren dan kan Google twee dingen doen:

  • Aanpassingen maken in het algoritme waardoor Google Shopping minder prominent getoond wordt of waarbij andere prijsvergelijkers een eerlijkere kans krijgen in de organische resultaten
  • Wanneer ze geen aanpassingen doen dan ontvangen ze een dagelijkse boete van een slordige 10,6 miljoen euro.

Mocht Google besluiten om aanpassingen te doen in het algoritme dan zullen dit waarschijnlijk geen rigoureuze wijzigingen zijn. In het geval van concurrerende prijsvergelijkers zullen ze de ‘demotion’ simpelweg afzwakken of gedeeltelijk weghalen.

Voor wat betreft Google Shopping hoeven we ook niet bang te zijn dat de advertenties binnenkort verdwijnen van de bovenste zoekresultaten. Google is immers niet beboet om het vertonen van Shopping advertenties an sich. Aanpassingen zullen erop gericht zijn om Google Shopping wat minder prominent te vertonen door bijvoorbeeld wat minder producten te laten zien of op minder zoekwoorden aanwezig te zijn. Wanneer je huidige Shopping campagnes uitstekend lopen hoef je dus niet bang te zijn dat deze binnenkort verdwijnen.

Conclusie

Het is nog even afwachten of Google de boete accepteert of in hoger beroep gaat, maar kleine aanpassingen in hun algoritme zullen er waarschijnlijk komen. Dit betekent echter niet dat Google Shopping gaat verdwijnen; deze zal waarschijnlijk in zijn huidige vorm blijven bestaan.

Overigens spelen er nog twee andere mededingingszaken tegen Google; eventueel machtsmisbruik met besturingssysteem Android en er loopt een onderzoek naar AdSense waarmee advertenties getoond worden. Het is nog niet bekend wanneer hier uitspraken over worden gedaan.

Mocht je meer vragen hebben over de boete van Google of de mogelijkheden van Google Shopping neem dan contact op met info@mvhmedia.nl

Bronnen: Rechter afbeelding – Designed by Freepik

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?