Goed voorbereid de laatste maanden in met Google Ads!

Leestijd: 4 minuten

De E-commerce piekperiode van het jaar staat weer voor de deur! Voor de meeste webshops zijn de laatste maanden van het jaar de meest lucratieve maanden. Black Friday en de feestdagen komen ons namelijk in rap tempo tegemoet en jaarlijks groeien de online aankopen en zoekopdrachten rond Black Friday en de feestdagen enorm. Zo werden er tijdens Black Friday in 2021 ongeveer 70% meer aankopen met IDEAL afgerond dan op een gemiddelde vrijdag in september. Daarnaast lag het aantal betaling en de geschatte omzet tijdens Black Friday in 2021 ongeveer 50% hoger dan tijdens Black Friday in 2019. En dat betekent voor jou als ondernemer een belangrijk moment om maximaal in te zetten op de naderende feestdagen:

  • Singles Day – vrijdag 11 november 2022
  • Black Friday – vrijdag 25 november 2022
  • Cyber Monday – maandag 28 november 2022
  • Sinterklaas – maandag 5 december 2022
  • Kerst – zondag 25 & maandag 26 december 2022

Heb jij je Black Friday campagnes al klaar staan? Of kun je nog een aantal waardevolle tips gebruiken? Lees dan snel verder.

1. Start op tijd met je acties en campagnes

Om de kans op een succesvolle Black Friday campagne te vergroten is het aan te raden om niet enkel tijdens Black Friday te adverteren. Onderstaande afbeelding toont aan dat er al weken van tevoren op Black Friday gerelateerde zoekopdrachten gezocht wordt en dat dit aantal wekelijks aan het stijgen is. Het is om die reden aan te raden goed voor voorbereid te zijn en op tijd te beginnen met het bedenken van acties en het opzetten van de campagnes.

2. Gebruik een geoptimaliseerde Black Friday of feestdagen landingspagina

Zorg er daarnaast voor dat er op je de webshop een geoptimaliseerde Black Friday landingspagina aanwezig is, zodat je advertenties overeenkomen met deze landingspagina. Benadruk op deze landingspagina de kortingen of acties die jij aanbiedt in combinatie met het assortiment die bij de Black Friday actie horen. Naast het aanmaken van een Black Friday landingspagina is het ook van belang om Black Friday op de gehele website terug te laten komen aan de hand van bijvoorbeeld banners op de home pagina.

3. Optimaliseer je advertenties voor Black Friday

Er zijn verschillende manieren om binnen jouw advertenties de aanbieding of korting goed en duidelijk te communiceren richting de consument. Het is belangrijk om goed zichtbaar te zijn en alle mogelijke advertentieruimte te benutten. Er zijn dus verschillende manieren op van jouw advertentie een ‘Black Friday advertentie’ te maken. Hiervoor heeft Google de volgende hulpmiddelen:

  • Gebruik zoveel mogelijk relevante extensies

Maak in je advertenties gebruik van zoveel mogelijk relevante extensies om jouw advertentie uit te breiden. Advertentie-extensies zijn van enorm belang voor het bepalen van je advertentiepositie, maar deze stimuleren ook extra klikken naar je webshop. Zo kan je aan de hand van extra sitelink-extensies consumenten laten landen op specifieke Black Friday landingspagina’s. Daarnaast is de promotie extensie een mooie manier om je Black Friday of feestdagen actie onder de aandacht te brengen.

  • Maak gebruik van een countdown in jouw advertentie

Het toevoegen van een Countdown in jouw advertentie is de ideale manier om urgentie en spanning te creëren onder jouw doelgroep, daarnaast is een countdown ook een ideale manier op het conversieratio te verhogen.

  • Pin jouw Black Friday actie vast in de tweede kop

Het is sinds augustus 2022 niet meer mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties aan te passen en er kunnen alleen nog responsieve zoekadvertenties aangemaakt worden. Om er zeker van te zijn dat jouw aanbieding terugkomt in iedere zoekadvertentie is het aan te raden om de aanbieding vast te pinnen op de tweede positie. Hiermee wordt jouw aanbieding altijd vertoond en kan de CTR van je advertentie sterk toenemen.

4. Pas je biedstrategie en budget aan op Black Friday

Een veel gemaakte fout tijdens Black Friday is het aanhouden van hetzelfde budget voor hun campagnes. Door de enorme stijging in het zoekvolume tijdens Black Friday zal het budget voor jouw campagnes er sneller doorheen zijn dan je denkt. Wil je tijdens Black Friday dus zoveel mogelijk consumenten op je website laten landen en de gehele dag zichtbaar zijn op de meest relevante zoektermen is het van groot belang om je budgetten te verhogen.

Zorg er naast het aanpassen van je budgetten ook voor dat je je biedstrategie aanpast op Black Friday, zodat je voor, tijdens en na piekperiode goed zichtbaar bent. Een hulpmiddel om dit te doen zijn de resultaten van eerdere jaren. Maak je gebruik van een automatische biedstrategie? Verhoog dan je doel-CPA of verlaag je doel-ROAS. Dit zorgt ervoor dat je automatische biedstrategie meer ruimte krijgt om biedingen aan te passen en meer vertoningen te halen. Wanneer je gebruik maakt van een handmatige biedstrategie is het aan te raden om de CPC te verhogen.

5. Optimaliseer jouw shopping feed

Binnen Google Shopping kan jij jouw verkopen tijdens Black Friday stimuleren met de Google Shopping Sale badge. De Google Shopping badge is de manier om jouw producten die in de sale zijn nog beter op te laten vallen tussen al het aanbod binnen Google Shopping. Om in aanmerking te komen voor de Google Shopping Badge moet je aan een aantal vereisten voldoen:

  • De basisprijs moet minimaal 30 dagen geldig zijn geweest
  • De basisprijs moet geldig zijn
  • De uitverkoopprijs moet lager zijn dan de basisprijs (er kan dus niet met een kortingscode gewerkt worden) en mag maar maximaal 30 dagen geldig zijn
  • De korting tijdens de uitverkoop moet meer dan 5% en minder dan 90% zijn.

Om vervolgens jouw producten te voorzien van de korting is het belangrijk om te blijven verwijzen naar de huidige originele prijs. Dit kan je doen door de originele prijs op te geven via het vereiste kenmerk prijs [Price]. Wanneer een product in de uitverkoop is, geef je de uitverkoopprijs op via het optionele kenmerk uitverkoopprijs [sale_price}. Om in aanmerking te komen voor de Shopping Sale Badge moet je dus altijd de originele prijs invoeren bij het kenmerk prijs [Price].  Om goed voorbereid te zijn op Black Friday kan je de startdatum van de sale aangeven binnen het kenmerk [sale_price_effective_date].

6. Optimaliseer seizoensgebonden biedingen

Tijdens het Black Friday weekend zien we het conversiepercentage over het algemeen flink stijgen. Met het gebruik van seizoensgebonden aanpassingen kan je een voorspelde wijziging van het conversiepercentage aangeven. Met de seizoensgebonden biedingen houdt de geautomatiseerde biedstrategie rekening met de aanpassingen binnen de geselecteerde periode, terwijl jij je doel-CPA of doel-ROAS probeert te behalen. Hierdoor krijg je meer controle binnen de campagnes in het zoeknetwerk en het Display netwerk. Met de seizoensgebonden biedingen houdt de geautomatiseerde biedstrategie rekening met de aanpassingen binnen de geselecteerde periode, terwijl jij je doel-CPA of doel-ROAS probeert te behalen.

7. Richt je op belangrijke doelgroepen tijdens Black Friday

Tijdens Black Friday draait het vaak om het realiseren van conversies, maar het is ook van belang om voor Black Friday aanwezig te zijn binnen jouw doelgroep. Het is dus ook enorm belangrijk om binnen jouw doelgroep goed zichtbaar te zijn in de weken voor Black Friday. Je onder andere richten op belangrijk doelgroepen door:

  • Retargeting van eerdere bezoekers en klanten: Retarget alle eerdere bezoekers en/of converterende bezoekers om jouw Black Friday acties onder de aandacht te brengen.
  • Maak gebruik van vergelijkbare doelgroepen: Dit zal helpen om consumenten te vinden die op dezelfde manier zoeken of dezelfde interesses hebben als jouw bestaande bezoekers.
  • Zet in-market-doelgroep van Google: Bereik consumenten waarbij je producten of merken waarschijnlijk zullen aanslaan en consumenten waarvan Google verwacht interesse te hebben in je producten.

Heb jij nog hulp nodig bij het bedenken en uitvoeren van jouw Black Friday of feestdagen strategie? Onze SEA specialisten helpen jou graag verder bij het maken van verschillende campagnes. Neem gerust contact met ons om vervolgens de mogelijkheden voor jouw website of webshop te bespreken.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Marketplaces
Reinout Korpershoek

Adverteren op Amazon vs. Google

Vroeger was er een duidelijke opdeling; Amazon was gericht op shopping en Google gericht op zoekopdrachten. Die verdeling zien we nog steeds wel terug, maar

Lees blog
Zoekmachine Adverteren
Jasper Veldman

Nieuw! Experimenteren met Performance Max

Met de overgang van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes werd een nieuw campagnetype geïntroduceerd. Na verschillende optimalisaties en ontwikkelingen binnen de Performance Max

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?