Google AdWords update: Extended Text Ads

Google AdWords Update: Extended Text Ads
Google kondigde in mei aan dat er zogenaamde Extended Text Ads aan zaten te komen. Afgelopen week zijn deze ‘grotere’ tekstadvertenties voor iedereen beschikbaar. In deze blog lees je wat Extended Text Ads precies zijn en waarom Google ze in gaat zetten.

Wat zijn Extended Text Ads?
Extended Text Ads zijn in feite grotere tekstadvertenties (ongeveer 50% groter) waarbij je meer ruimte hebt om je boodschap kwijt te kunnen. Daarnaast is de indeling ietsje anders dan bij de huidige advertenties.

Een normale advertentie heeft nu een kop van maximaal 25 tekens, 2 beschrijvingsregels van maximaal 35 tekens en een zichtbare URL van maximaal 35 tekens.

De nieuwe advertenties bestaan niet uit één maar uit twee koppen van maximaal 30 tekens. In plaats van twee beschrijvingsregels is er nu één beschrijvingsregel beschikbaar van maximaal 80 tekens. De zichtbare URL wordt automatisch ingeladen; wel kan je deze nog aanvullen met twee padvelden van elk maximaal 15 tekens.

Zie onderstaande afbeelding voor een visueel voorbeeld van oude en nieuwe advertenties.

 

Waarom implementeert Google Extended Text Ads?
De voornaamste reden voor Google om deze uitgebreidere vorm toe te passen is dat deze advertenties er op een mobiel device een stuk beter uit zien. Google focust zich steeds meer op de mobiele gebruiker (geheel terecht, omdat mobiel verkeer nog steeds toeneemt) en ze passen zich daar op aan. Ook bij het verwijderen van advertenties aan de rechterkant was mobiel een van de belangrijkste redenen.

Een andere reden is dat de betaalde advertenties groter worden en dus meer opvallen. Verwacht wordt dat de CTR’s zullen stijgen (tests wijzen op een CTR stijging van 10%-20% ). Indirect zorgt dit ervoor dat organische resultaten nog meer naar beneden worden gedrukt en dat Google zo betaald adverteren nog interessanter maakt.
Het is overigens niet zo dat de oude advertentievormen verdwijnen; de oude advertenties en de Extended Text Advertenties zullen (voorlopig) naast elkaar blijven bestaan. Extended Text Ads zullen eerst vooral vertoond worden op mobiel en af en toe op desktop. Aangeraden wordt om voor elke advertentiegroep de nieuwe Extended Text Advertenties toe te voegen.

Heb je hulp nodig bij het instellen van Extended Text Advertenties of bij je Google AdWords account in het algemeen? Stuur dan een mailtje en we helpen je graag.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?