Google AdWords update: Wijziging Exact keyword match

Afgelopen maand heeft Google AdWords een verandering doorgevoerd in de werking van exact keyword match types. Deze zoekwoorden worden veelgebruikt door adverteerders omdat ze de meeste controle geven over op welke zoekwoorden je advertentie getoond worden. Wat de veranderingen precies inhouden lees je hier.

Wat zijn de verschillen?

In de nu ‘oude’ versie van Exact Match keywords werden je advertenties alleen getoond wanneer aan één van de volgende twee voorwaarden werd voldaan:

  • De zoekopdracht komt precies overeen met je zoekwoord.

Voorbeeld: het zoekwoord [feyenoord kampioensshirt kopen] wordt alleen getriggered wanneer mensen “feyenoord kampioensshirt kopen” typen

  • De zoekopdracht komt vrijwel precies overeen met je zoekwoord. Hieronder vallen typefouten, spellingsfouten, enkel- of meervoudsvormen, werkwoordvervoegingen en afkortingen.

Voorbeeld: het zoekwoord [feyenoord kampioensshirt kopen] wordt ook getriggered wanneer mensen “feynoord kampioensshirt kopen” typen

De verandering die Google heeft toegepast voegt hier nog een derde voorwaarde aan toe die ook het zoekwoord kan triggeren:

  • De zoekopdracht komt qua termen overeen met je zoekwoord. Dit betekend dat je zoekwoord ook getriggered wordt wanneer de woorden in een andere volgorde staan dan je ze hebt opgegeven.

Voorbeeld: het zoekwoord [feyenoord kampioensshirt kopen] wordt ook getriggered wanneer mensen “kopen kampioensshirt feyenoord” typen

Wat heeft dit voor invloed op mijn zoekwoorden?

Deze nieuwe toevoeging zorgt ervoor dat wanneer je meerdere woorden gebruikt in je zoekwoord je ook getoond wordt wanneer deze in een andere volgorde staan. Vaak betekend dit dat deze woorden ook relevant voor je zijn, maar soms hoeft dit niet het geval te zijn. Denk bijvoorbeeld aan ‘kamer voor 2 personen’ en ‘2 personen voor kamer’; deze zinnen hebben toch een net iets andere betekenis.

Het grootste probleem waar je tegen aan kan lopen is dat, mocht je al exacte keywords hebben gebruikt, je nu deze dubbel hebt staan in je account wat ertoe leidt dat je tegen jezelf aan het bieden bent. Het is dan ook zeker raadzaam om je account te checken op eventuele dubbele keywords

Mocht je vragen hebben over de impacht van de verandering in Exact Match keywords neem dan contact op met info@mvhmedia.nl

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?