Google Marketing Live 2023 – De AI-revolutie binnen Google Ads

Leestijd: 5 minuten

Vanuit MvH Media hebben we met een aantal collega’s Google Marketing Live 2023 Dublin gevolgd. Naast de geweldige tap dance show en de ingestudeerde praatjes van Google zijn er een heleboel spannende en vernieuwingen aangekondigd voor het komende jaar. In twee letters samengevat is dit: AI. Dus laten we eens kijken naar de hoogtepunten.

1.       Chat met Google en creëer je campagne

De eerste functie die Google aankondigt tijdens het event is de conversational AI Chat. In de nieuwe interface kun je met Google chatten om je zoekwoorden, koppen, beschrijvingen en afbeeldingen te genereren. De AI-functie creëert alles wat je nodig hebt aan de hand van de URL die jij ingeeft. Ben je niet tevreden over de items dan vraag je gewoon iets anders en jouw eigen persoonlijke assistent, de AI-chat, regelt het!

2. Advertenties die zich aanpassen aan de zoekopdrachten  

Google AI kan nu items genereren op basis van de zoekopdracht. Dit kennen we al deels van de dynamische zoekadvertentie en automatische items binnen Performance max. Daarmee kon Google de bestemmingspagina doorzoeken en met behulp van AI automatisch items maken uit verschillende bronnen. 

Met deze nieuwe functie kun je nog specifiekere advertentieteksten tonen die exact aansluiten bij de zoekopdracht. In het verleden gebruikte Google de
bestemmingspagina en nu verwerkt Google AI ook de zoekopdracht om de advertenties aan te passen aan de intentie van de gebruiker. Je kunt dit zien als een moderne versie van de dynamic keyword insertion. AI van Google kan inhoud van de
bestemmingspagina én bestaande advertenties gebruiken om een gerichte kop te genereren.

Ik hoor je al denken: deze advertenties zullen lelijk zijn of niet aansluiten bij mijn merk. Maar Google geeft de optie om deze gegenereerde items te beoordelen en te verwijderen. 

3.      Performance Max + AI = de perfecte match

Net als de conversational AI Chat is de volgende functie ontwikkeld om nog makkelijker campagnes op te zetten. Google AI gaat je helpen bij het maken van tekst items en afbeeldingen specifiek voor Performance max. De complete setup kun je doen binnen de Google ads interface.

Hoe werkt het: je voert je website in en beantwoordt een aantal vragen. Google AI zal beginnen met leren over jouw merk en de Pmax campagnes worden gevuld met items, zowel tekst als afbeeldingen.

Nieuwe doelen in Pmax: Google heeft een paar nieuwe ontwikkelingen toegevoegd de Performance Max-campagnes om ze nog beter te maken. Check dit:

·         Een vernieuwde ‘new customer acquisition’: Dit doel gaat verder dan alleen maar nieuwe klanten vinden die nog niet op onze lijsten staan. Het helpt je ook om de klanten te vinden die het meest waard zijn voor je bedrijf op de lange termijn.

·        Een ‘re-engagement goal’ zal later dit jaar als bèta komen. Dit doel helpt je om contact te houden met je meest waardevolle klanten en ze tevreden te houden.

Met deze nieuwe doelen kun je je Performance Max-campagnes nog meer afstemmen op je bedrijfsdoelstellingen. Klinkt goed, toch?

4.        Demand Gen campagnes voor maximale betrokkenheid

Wil je meer klanten aantrekken en overtuigen met je visuele advertenties? Dan zijn Demand Gen-campagnes iets voor jou. De Demand Gen campagne maakt gebruik van AI om jouw doelgroep te bereiken en te activeren met je best presterende afbeeldingen en video’s. De advertenties worden vertoond op: YouTube-Shorts, YouTube InStream, YouTube-infeed, Discovery en Gmail-plaatsingen.

Maar dat is nog niet alles. Met Demand Gen campagnes kun je namelijk look-a-like doelgroepen maken met de hulp van AI. Dit zijn gebruikers die lijken op jouw beste klanten. Je kunt daarbij aangeven hoe uitgebreid de lookalike doelgroep mag zijn: narrow 2,5%, balanced 5% en broad 10%.  

5. 1st-party data integratie

Op dit moment zijn er veel manieren om je data naar Google te sturen. Vaak zijn hier technische handelingen of verschillende tools voor nodig. Maar dat kan veel makkelijker toch? Dat vindt Google ook. Daarom is Google bezig met het vereenvoudigen van het beheren van first-party data. Binnenkort zal je daarom gegevensbronnen veilig aan elkaar kunnen koppelen om je inzichten en metingen nog nauwkeuriger te maken. 

6.     GA4 doelgroepen binnen handbereik

Google maakt het mogelijk om direct vanuit de Google Ads interface Google Analytics 4 doelgroepen aan te maken en toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je sneller doelgroepen kunt maken. Ook kan Google AI voorspellende doelgroepen vinden. Dit zijn mensen die waarschijnlijk gaan converteren. Deze functie is alleen beschikbaar voor GA4, dus ben je nog niet overgestapt doe het dan snel! 

Naast de hoogtepunten van Google Marketing Live (GML) in Dublin zijn er ook nog een aantal innovaties aangekondigd tijdens de GML in San Francisco.

7. Google Product Studio voor geweldige productfoto’s

Tijdens Google Marketing Live Dublin wordt er een video vertoond over alle nieuwe mogelijkheden met AI. Hierin wordt de Product Studio vertoond. Al hoewel we in Dublin hier weinig informatie over krijgen zien we dat ze in San Francisco hier dieper op ingaan.

Met de nieuwe tool kunnen adverteerders productafbeeldingen bewerken, verbeteren of verscherpen met de hulp van AI. Zo kun je dynamische achtergronden maken, onaantrekkelijke achtergronden verwijderen en afbeeldingen met een lage resolutie verscherpen. 

8.  *Google ads entered the chat* (SGE)

In San Francisco kondigt Google de plannen met Google Search Generative Experience aan. Google is bezig om de Chat AI te integreren in de zoekopdrachten. Hierbij wordt er geëxperimenteerd met het rechtstreeks integreren van zoek- en shopping advertenties. Het is een naadloze ervaring waarbij advertenties rechtstreeks in zoekresultaten worden vertoond. Geen losse advertenties meer, alles wordt één geheel.

De nieuwe advertenties hebben een vetgedrukte ‘Gesponsord’-identificatie, maar worden gemengd met de resultaten in de chat.

9. Zeg vaarwel tegen Google Merchant Center, hallo
Google Merchant Center Next

Vanaf 2024 wordt Google Merchant Center vervangen door een vereenvoudigde versie genaamd Google Merchant Center Next. Je hoeft je niet meer bezig te houden met productfeeds, het systeem scant gewoon je website en haalt automatisch alle informatie op. Aan de slag gaan met Google Shopping is veel gemakkelijker! Goed nieuws: we kunnen de producten blijven bewerken of helemaal uitschakelen. Feedoptimalisatie blijft tenslotte key voor een goede Google Shopping campagne.

Daarnaast kondigt Google aan dat er belangrijke wijzigingen komen in de interface. Dit zal ons meer inzicht en data geven. Uit de demo lijkt dat Google Merchant Center Next de volgende tabbladen gaat bevatten:

  • Overview
  • Products
  • Competitive visibility
  • Pricing
  • Demand
  • Store on Search and Maps
  • Non-product website results

10.        Video view-campagnes voor maximale weergaven

Als je zoveel mogelijk vertoningen wilt, is dit de campagne voor jou! Adverteerders zien met dit campagnetype gemiddeld 40% meer weergaven in vergelijking met bestaande campagnes. Met deze campagne kun je verschillende soorten videoadvertenties combineren zoals: InStream advertenties die je kunt overslaan, in-feed advertenties en short advertenties. Zo kun je je budget optimaal benutten en meer mensen bereiken met je video. 

Kortom, Google Marketing Live 2023 bracht veelbewogen aankondigingen met zich mee. Deze innovaties beloven adverteerders nieuwe mogelijkheden en een betere gebruikerservaring binnen Google Ads. Wij kijken er erg naar uit om deze updates te zien verschijnen.