Google voert (opnieuw) invloedrijke wijziging door in het Zoektermenrapport

Leestijd: 2 minuten

In september 2020 namen we je mee in een wijziging van het zoektermenrapport. In het kort betekende die update dat alleen nog maar de zoektermen die door een significant aantal zoekers ingetypt zijn, worden weergegeven in het zoektermenrapport. Met als gevolg dat voor een groot deel van je Ad Spend niet meer inzichtelijk is aan welke zoektermen dit is uitgegeven.

Begin september dit jaar kondigde Google weer een nieuwe wijziging aan in het zoektermenrapport. Deze update zorgt voor meer inzage in zoektermen. In dit artikel lichten we dat graag even toe.

Wat houdt de wijziging in?

Vanaf 9 september 2021 is het mogelijk om zoektermen te zien waar de advertenties op zijn vertoond, maar waar niet op is geklikt. Het gaat hierbij alleen om zoektermen die voldoen aan de nieuwe privacy normen, dus zoektermen waar significant vaak op gezocht wordt. Eerder werden in het rapport alleen zoektermen weergegeven waarbij op de advertentie was geklikt. De uitbereiding van het zoektermenrapport gaat met terugwerkende kracht in en Google heeft alle data beschikbaar gesteld vanaf 1 februari 2021.

Daarnaast zal vanaf 1 februari 2022 de historische gegevens voor zoekopdrachten die niet voldoen aan de nieuwe privacy richtlijnen worden verwijderd. Dit gaat dus om de data verzameld vóór de wijziging van september 2020 (die niet aan de nieuwe richtlijnen voldoet).

Waarom voert Google de wijziging door?

De update in september 2020 zorgde voor veel weerstand onder gebruikers. Google gaf daarom aan naar manieren te zoeken om meer data beschikbaar te stellen waarbij de privacy gewaarborgd blijft. Hier werd sceptisch op gereageerd door veel Google Ads specialisten: de verwachting was dat Google juist telkens steeds minder inzage in data zou gaan geven. Het tegendeel is echter bewezen, door het uitbreiden van het zoektermenrapport met de nieuwe data sluit Google aan op haar belofte.

Het houden aan de privacyrichtlijnen is de reden dat de historische data die niet aan de privacy normen voldoet ook verwijderd wordt. Hierdoor zorgt Google namelijk dat alle data aan deze richtlijnen voldoet.  

Wat zijn de gevolgen?

Door het verwijderen van de historische data zal een groot deel van de historische zoektermrapport gegevens verdwijnen in februari 2022. Echter hebben we ook meer data tot onze beschikking gekregen. Onderstaand een visualisatie van het effect van de wijziging binnen het Zoektermenrapport:

  • Het percentage van het totaal aantal vertoningen dat terug te zien is in het zoektermenrapport stijgt van ongeveer 35% naar ongeveer 65%.

Google gaat niet terug naar het beschikbaar stellen van de data die niet voldoet aan de privacyrichtlijnen. Echter hebben we met de aanvullende zoektermgegevens wel een nieuw handvat van data gekregen:

  • De nieuwe aanvullende zoektermgegevens kunnen namelijk gebruikt om worden om uitsluitingszoekwoorden uit te breiden en daardoor de efficiëntie van de campagnes te verbeteren.
  • Ook biedt de data extra inzicht in het zoekgedrag van consumenten; interessante zoektermen kunnen ingezet worden als zoekwoorden voor de Search campagnes.
Hoe nu verder?

Tot 1 februari 2022 krijgen we de kans om alle oude data te downloaden. We raden aan deze data te downloaden zodat deze altijd nog gebruikt kan worden voor verdere analyses.

Verder geeft Google aan te investeren in nieuwe manieren om betere inzichten te krijgen en de juiste beslissingen te kunnen nemen. Wij houden deze ontwikkelingen nauw in de gaten. Wanneer er weer nieuwe updates zijn met betrekking tot dit onderwerp dan zullen we jullie hiervan op de hoogte brengen.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Jorinda de Klerk

SEA Trends 2022

Inhoudsopgave De groeiende behoefte aan en noodzaak van First-Party data Automatisering vs. menselijke input Back to basics (Extreem) goede conversietracking is key Visuele content in

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?