Highlights en productaanpassingen binnen Google Ads in 2022

Leestijd: 3 minuten

De wereld van online marketing ontwikkelt zich in razendsnel tempo, met name binnen de SEA branche. Google communiceert de nieuwste ontwikkelingen en trends vanuit het wel bekende Google Marketing live. Dit jaar kon het evenement eindelijk weer fysiek plaatsnemen in de mooie nieuw locatie in California, een inspirerende omgeving die uitdaagt om met creatieve oplossingen te komen voor complexe problemen. En complex zijn ze; centraal staat het natuurlijker maken van het zoeken in search engines doormiddel van voice search en technieken als augmented reality, het visueler maken van adverteren in Google, en nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot data en advertising. In deze blog gaan we dieper in op de laatste twee vraagstukken en de product aanpassingen die Google hiervoor introduceert in 2022.

Het visueler maken van advertenties in Google en Youtube

De manier waarop marketing bedreven wordt blijft steeds veranderen, de marketingfunnel is al meerdere malen over de kop gegaan. Het wordt steeds belangrijker om te connecten met je audience en te zijn waar de audience zich bevindt. Google is zich hier meer van bewust van en legt hier de focus op. Kom in contact met je audience doormiddel van Youtube shorts.

Het succes van YouTube shorts en de features in Ads

Sinds vorige week worden je video-actiecampagnes en app-campagnes geleidelijk aan wereldwijd uitgerold naar YouTube shorts. YouTube shorts is afgelopen jaar gelanceerd en is de plek om korte video’s van maximaal 60 seconden te uploaden. De verwachtingen van de Youtube Shorts liggen hoog net als de eerste resultaten met zijn nu al 15 miljard views per dag. Later dit jaar komt een update waarbij de product feeds van campagnes gekoppeld kunnen worden aan YouTube Shorts, hierdoor wordt het nog makkelijker om transacties te behalen in videoadvertenties.

Video adverteren en de mogelijkheden binnen google Discovery

Google Discovery is een kanaal dat ook steeds meer populariteit genereert. Dit kanaal wordt gebruikt om door gepersonaliseerde inhoud te scrollen en hier inspiratie uit te halen. Ook binnen dit kanaal heeft Google het mogelijk gemaakt om visueel sterker naar voren te komen. Het is binnen dit platform mogelijk om te adverteren maar Google is er mee bezig om dit aantrekkelijker te maken doormiddel van visuele content zoals video’s.

Display & Video 360 brengt google audiences naar Youtube op Televisie

Marketeers krijgen binnenkort de mogelijkheid om specifieker te targeten op CTV (Connected TV Campaigns). Het streamen van video’s wordt steeds belangijker binnen de huiskamers wereldwijd, het wordt hierdoor voor adverteerders steeds makkelijker om deze doelgroep te bereiken. Echter werden deze campagnes vooral ingezet voor het genereren van naamsbekendheid.

Met deze nieuwe update van Google wordt het mogelijk om affiniteits, in-market en demografische doelgroepen te targeten. Hierdoor wordt het steeds makkelijker om niet alleen naamsbekendheid te genereren maar ook om specifiek te sturen naar verschillende doelgroepen, gebaseerd op Demografie, interesses of zelfs publiek dat in de markt ligt voor je product. Op dit moment is enkel de affiniteitsdoelgroep gelanceerd als een bètaversie wereldwijd, de verwachting luid dat binnen enkele maanden ook in-market en Demografische doelgroepen getarget kunnen worden.

Asset library beschikbaar voor alle adverteerders

Met een nieuwe feature maakt Google het mogelijk om een one-stop-shop te creëren met betrekking tot content. Binnen je Asset library wordt het mogelijk om een handige bibliotheek te maken van alle content binnen google Ads. Hierbij kun je logo’s, afbeeldingen, banners, video’s verzamelen in een folder. Vervolgens krijg je gemakkelijk toegang tot deze bibliotheken bij het opzetten van verschillende campagnes zoals YouTube en shopping.

Is het voor je bedrijf niet mogelijk om gelikte video’s te creëren? Treur niet door de nieuwe handige asset library wordt het in combinatie met de Youtube Video maker alsnog mogelijk om binnen 60 seconden een video te maken. Deze feature maakt een video met 5 afbeeldingen, logo’s en teksten om een ‘effectieve advertentie’ te creëren. Onze ervaring is dat het esthetisch gezien niet moeders mooiste video’s zijn, aan ons marketeers is het de taak om te testen wat de beste prestaties brengt.

Het automatiseren van datavraagstukken en advertenties

Performance max. campagne upgrades in 2022

Maximum performance campagnes, misschien wel het meest besproken SEA onderwerp van het jaar. Veel marketeers praten met lof over de campagnes, andere marketeers hebben mindere ervaringen. Een ding is zeker marketeers willen meer inzicht in wat er gebeurd om meer invloed te hebben op de resultaten van de campagne. Deze feedback van de marketeers is gehoord en Google komt met de volgende verbeter punten:

  • A/b Tests: Meer tools om te experimenteren binnen performance max campagnes. De lancering hiervan zal wereldwijd plaats vinden later dit jaar.
  • Optimalisatiescores en aanbevelingen: Google komt met meer inzichten zodat je een beter overzicht hebt over de verbeteringen in prestaties. De lancering hiervan zal deze zomer plaatsvinden.
  • Nieuwe inzichten en uitleg; hieronder zullen attributie-, doelgroep- en veilinginzichten weergeven worden. Op deze manier hebben marketeers meer verklaring over de resultaten die behaald zijn. De Bèta hiervan wordt dit jaar uitgerold.
  • Ondersteuningen voor winkelverkoopdoelen; wordt gelanceerd om in-store verkopen te optimaliseren naast de winkelbezoeken en lokale acties. Samen met burst-campagnes wordt deze optie ook later dit jaar beschikbaar om te helpen bij het behalen van in-store doelen.
  • Uitgebreide ondersteuning voor campagne beheer; nu mogelijk in combinatie met de introductie van Floodlight-conversiebiedingen.

Verbeterde insights pagina met gepersonaliseerde trendgegevens

Uniek binnen Google is de lancering van 3 nieuwe inzichten gebaseerd op de miljarden zoekopdrachten en de miljoenen signalen die elke dag weer geanalyseerd worden. In de komende maanden zullen ook deze opties beschikbaar worden in Nederland.

  • Attributie-inzichten; een duidelijker overzicht van de samenwerking tussen de verschillende google-platforms, Search, Display en YouTube.
  • Budgetinzichten; een beter inzicht in je budgetten zodat er meer ruimte komt om budgetoptimalisatie op de juiste manier toe te passen.
  • Klantsegmenten inzichten; de mogelijkheid om te zien hoe je first-party data toegevoegd aan Google Ads de prestaties van je account verbeterd.

Verbeterde automatisering voor Responsieve search advertenties

Het is geen oud nieuws dat de responsieve search advertenties al een tijdje de norm zijn en dat de uitgebreide tekstadvertenties snel zullen verdwijnen. Vanaf 30 juni deze maand is het al niet meer mogelijk deze aan te maken of te bewerken. Des te meer reden voor Google om responsieve search advertenties nog beter te maken. Later dit jaar komen ze dan ook met twee updates; automatisch gemaakte items en mobielgerichte lay-outs.

Eerst zullen automatisch gemaakt items uitgerold worden voor de Engelse taal, gevolgd door andere talen. Bij aanmelding zal Google Ads op basis van de inhoud van bestemmingspagina’s en bestaande advertenties automatische items voor je aanmaken. Op basis van machine learning zal Google de best presterende items voorrang geven en zo je advertenties relevanter maken.

Voor Responsieve display-advertenties zullen later dit jaar nieuwe mobielgerichte layouts uitgerold worden. Deze layouts zullen geoptimaliseerd worden voor staande content, er zullen schuifbare advertenties komen en er komt een mogeljkheid voor video’s op basis van uw product feed.

De weerbaarheid verbeteren van de toekomst van online marketing

Dit jaar zal het mogelijk zijn om meer inzicht te krijgen in het presteren van je advertenties op basis van gebruikers en geografie. Met zoekimpacts wordt het makkelijker om de impact te meten van conversies op basis van geografische gegevens binnen Google en Youtube.

Tot slot lanceert Google later dit jaar ‘Mijn advertentiecentrum’ om de consument meer controle te geven over de privacy in hun online-ervaringen. In het advertentiecentrum geeft Google de consument de optie om te bepalen welke advertenties zij binnen Youtube, Zoeken en Ontdekken te zien krijgen. Met het Ad center hopen ze de gebruiker meer vertrouwen te geven in advertenties en kan de marketeer op zijn beurt vertrouwen dat je gericht kan adverteren naar een relevant en betrokken publiek.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?