Inspelen op Black Friday en Cyber Monday in Nederland

In Nederland zijn Black Friday en Cyber Monday nog niet zo groot als bijvoorbeeld in de US, maar wel interessant om in de gaten te houden. De laatste jaren zien we dat vooral webwinkels in Nederland vaker meedoen met deze online uitverkoop met hoge kortingen. In Nederland wordt 25 november als Black Friday gezien en 28 november als Cyber Monday. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen.

Er is een soort van gids gemaakt vanuit Google om je op deze dagen voor te bereiden. Deze tips zijn van toepassing op de Google AdWords advertenties:

  • Zorg ervoor dat de campagnes al sterk presteren vóór Black Friday en Cyber Monday beginnen. Zorg er ook voor dat de advertenties al zijn goedgekeurd voor deze dagen.
  • De kosten per klik (CPC) zijn vaak hoger rond Black Friday, dus begin al eerder met het communiceren van de acties.
  • Is de website mobielvriendelijk? +/- 50% van de zoekopdrachten in deze periode komt vanaf mobiel/tablet.
  • Maak gebruik van pre-ordering, mochten bepaalde producten (tijdelijk) niet op voorraad zijn.

Al het verkeer wat nu op je website komt, maar geen aankoop doet, kun je rond Black Friday en Cyber Monday benaderen met een remarketing campagne. Zorg er dus voor dat je remarketinglijsten hebt aangemaakt en deze up-to-date zijn.

Overige updates in Google AdWords

Nieuwe locaties toegevoegd aan geografische targeting

Er zijn nieuwe locaties toegevoegd in Nederland en nieuwe postcodes in Duitsland. In Duitsland is het mogelijk om op postcode te targeten. Dit zal in de toekomst ook mogelijk zijn in Nederland.

Prijsextensies

De prijsextensies waren al beschikbaar in het Engels, maar vanaf gisteren zijn de prijsextensies ook beschikbaar in het Nederlands. In deze blog wordt uitgelegd wat de prijsextensie is en hoe je deze in kunt zetten. In de prijsextensie kun je productcategorieën, evenementen, locaties en buurten, services en merken vermelden. De prijsextensie kan vertoond worden in combinatie met andere extensies.

Demografische targeting voor Google Search

In het zoeknetwerk kun je nu ook gebruik maken van demografische targeting. Het is mogelijk om bod aanpassingen in te stellen voor demografische criteria. Je kunt bijvoorbeeld 20% meer bieden op mannen dan op vrouwen. Daarnaast is het ook mogelijk om criteria uit te sluiten, dus bijvoorbeeld helemaal geen vrouwen te targeten.

Productratings beschikbaar in Google Shopping

Producten kunnen een rating krijgen door middel van 0 tot 5 sterren. Reviews en ratings zijn een belangrijk onderdeel van het aankoopproces, het advies is dus om hiermee aan de slag te gaan. Productratings zorgen voor een stijging van het doorklikratio (CTR%).

Benieuwd of bovenstaande mogelijkheden toepasbaar zijn in jouw Google AdWords AdWords account? Of wil je graag beginnen met Google AdWords? Neem contact op met een specialist!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?