Microsoft Bing stijgt in populariteit vanwege innovaties

Leestijd: 3 minuten

In de wereld van Online Marketing is de keuze van je advertentieplatform van groot belang. Hoewel Google vaak als de standaard wordt gezien, wordt Microsoft Bing Advertising steeds belangrijker om de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. In de afgelopen maanden is Microsoft Bing Advertising ook bezig met een flinke opmars. Zo is het marktaandeel binnen Nederland in maart 2023 voor Bing gestegen naar 9.17% op desktop. Dit komt mede doordat Microsoft enorm veel geïnvesteerd heeft in ChatGPT. Aan de hand van de investeringen in Chat GPT maakt Microsoft het als eerste mogelijk om AI te verwerken in de zoekmachine en hierdoor wordt Microsoft steeds interessanter als zoekmachine. Hoewel het marktaandeel niet zo groot lijkt in vergelijking met Google, is Bing nog steeds goed voor miljoenen zoekopdrachten per dag. Daarnaast biedt Microsoft Advertising verschillende voordelen ten opzichte van andere platformen, waaronder lagere kosten per klik en een minder concurrerende markt. Het belang van Microsoft Bing als onderdeel van jouw online marketing strategie wordt dus ook steeds groter. Mede hierdoor nemen wij jullie graag mee in een aantal ontwikkelingen met betrekking tot Microsoft Bing Advertising.

1. Lokale zoekadvertenties
Bing Advertising heeft onlangs lokale zoekadvertenties geïntroduceerd, waarmee bedrijven hun producten en diensten kunnen promoten bij potentiële klanten die in de buurt van een winkel of showroom zoeken via Microsoft. Deze nieuwe functie geeft belangrijke bedrijfsinformatie, zoals de locatie, het telefoonnummer en de openingstijden van jouw fysieke locatie. Dit is bij uitstek geschikt voor bedrijven met fysieke locaties.

Lokale zoekadvertenties verschijnen naast andere zoekresultaten wanneer iemand op Bing zoekt naar een lokaal bedrijf. Door deze advertenties te gebruiken, kunnen bedrijven gericht en lokaal adverteren aan klanten in de buurt en zo hun zichtbaarheid vergroten om het aantal winkelbezoeken te vergroten. Om te beginnen met lokale zoekadvertenties moeten locatie-extensies zijn ingesteld

Het gebruik van lokale zoekadvertenties is een effectieve manier voor bedrijven om hun online aanwezigheid te vergroten en het aantal winkelbezoeken te vergroten. Door gericht te adverteren aan klanten in de buurt, kunnen bedrijven zich onderscheiden van concurrenten en meer lokale klanten aantrekken. De advertenties zijn zichtbaar op de lokale resultaten op de resultatenpagina van de zoekmachine en Bing Maps op desktop.

2. Targeting op basis van categorieën
Microsoft heeft aangekondigd een nieuwe aanpak voor zoekadvertenties ontwikkeld te hebben die adverteerders moet helpen om potentiële klanten beter te bereiken. Zoals bekend is zoekwoordtargeting al jaren de werkwijze voor zoekadvertenties, maar dit heeft ook zijn beperkingen. Door zich uitsluitend te richten op zoekwoordtargeting, kan relevant verkeer gemist worden.  

Hiervoor heeft Microsoft “targeting op basis van categorieën ontwikkeling”. Deze targeting op basis van categorieën is ontwikkeld om de beperkingen van zoekwoordtargeting aan te pakken, maar daarnaast ook de kracht van zoekwoorden te benutten. Targeting op basis van categorieën combineert namelijk categorieën en zoekwoorden om de presentaties van je campagne te verbeteren. In plaats van met zoektermen naar specifieke producten te zoeken, shoppen mensen tegenwoordig via meerdere kanalen en browsen door verschillende categoriepagina’s van websites. Het gevolg hiervan is dat campagnes en strategieën die beperkt zijn tot targeting op basis enkel zoekwoorden relevant verkeer en potentiële klanten kunnen missen.

Microsoft’s nieuwe oplossing richt zich op kopers door gebruik te maken van hun browse-categorieën en zoekwoorden om de biedingen voor campagnes te verhogen. Door middel van deze aanpak kunnen adverteerders profiteren van beide doelgroep gedragingen, wat resulteert in betere prestaties. Door biedingen te stimuleren met zoekwoorden, kunnen adverteerders hun kansen vergroten om koopintentie om te zetten in verkoop.

Uit verschillende testen van Microsoft is gebleken dat een combinatie van zoekwoord targeting en categorie targeting resulteren in een verhoging van de CTR met 320%.

3. Lancering van videoadvertenties
Na ruim een jaar testen heeft Microsoft videoadvertenties beschikbaar gemaakt in de volgende landen: Verenigde staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland. In deze landen kunnen videoadvertenties ingezet worden om de huidige zoek- en beeldadvertenties aan te vullen. Tijdens verschillende testen die Microsoft het afgelopen jaar heeft uitgevoerd is gebleken het toevoegen van een video aan een zoekcampagne het aantal conversies met 50% verhoogd in vergelijking met enkele de inzet van een zoekcampagne.

De videoadvertenties kunnen variëren van 6 seconden tot 2 minuten, maar Microsoft adviseert om video’s korten dan 30 seconden in te zetten. Video’s korter dan 30 seconden genereren simpelweg meer betrokkenheid in vergelijking met langere video’s. Microsoft biedt de volgende biedstrategieën voor videoadvertenties:

  • Optimaliseren voor vertoningen: bied per 1000 zichtbare vertoningen. Een vertoningen wordt gerekend wanneer een kijken de video 2 seconde ononderbroken bekeken heeft.
  • Optimaliseren voor klikken: bied per klik op de videoadvertentie. Een klik wordt als klik gerekend wanneer de kijker op uw website terechtkomt.
  • Optimaliseren voor weergave: bied op 1 videoweergave. Een weergave wordt gerekend wanneer 1 persoon ten minste 15 seconde de video bekijkt of op de advertentie klikt.

Naar verwachting zullen de videoadvertenties op termijn ook beschikbaar gesteld worden in Nederland.

Naast de bovenstaande ontwikkelingen en innovaties heeft Microsoft nog meer nieuwe functies voor de komende periode aangekondigd. Binnen Microsoft advertising staan de volgende 2 ontwikkelingen op de planning:

1. Update naar Verbeterde CPC (eCPC) binnen het Audience Network
Microsoft Bing Advertising heeft aangekondigd dat vanaf 23 april 2023 handmatig bieden voor nieuwe campagnes binnen het Microsoft Audience Network niet meer beschikbaar zal zijn. In plaats daarvan worden op 28 april de campagnes geüpgraded naar Verbeterde CPC (eCPC).

Het doel van deze wijziging is om adverteerders te helpen en opzichte van de concurrentie in een dynamische advertentieomgeving die steeds meer geautomatiseerd wordt. Met eCPC kan Microsoft Advertising biedingen automatisch aanpassen op basis van de kans op conversie, wat adverteerders helpt hun advertentie-uitgaven te optimaliseren voor gebruikers waarbij de kans het grootste is dat ze converteren.

Adverteerders kunnen een basis bod instellen wat de hoogste gemiddelde CPC definieert en hoeven verder niets te doen. Volgens prestatiegegevens hebben Microsoft-adverteerders lagere kosten per acquisitie en CPC gezien met eCPC in vergelijking met handmatig bieden.

Deze wijziging in biedstrategie is een voorbeeld van de voortdurende verschuiving naar geautomatiseerde en AI-gestuurde advertentie-optimalisatie.

2. Advertenties voor professionele service wereldwijd beschikbaar
Het afgelopen jaar heeft Microsoft Bing Advertising advertenties voor professionele services geïntroduceerd en deze dienst is vanaf 4 april wereldwijd beschikbaar gesteld. Microsoft Advertising biedt bedrijven de mogelijkheid om aan de hand van deze advertenties te adverteren voor hun eigen services. Dit is relevant voor bijvoorbeeld; advocatenkantoren, accountants en financiële adviseurs. Door gebruik te maken van targetingopties zoals zoekwoorden, locatie en demografische gegevens, kunnen bedrijven gericht adverteren op mensen die op zoek zijn naar een specifieke dienst in een gebied.

Daarnaast biedt Microsoft Advertising ook ad-extensies voor professionele services, waaronder een “Bel nu” knop en een “Afspraak maken” knop om het klanten gemakkelijker te maken om direct contact op te nemen met het bedrijf. Ook kan er gebruik gemaakt worden van afbeelding-extensies om een visuele weergave te geven van het bedrijf en de diensten die worden aangeboden.

Door het gebruik van deze targeting opties en ad-extensies kunnen adverteerders effectief adverteren voor professionele services op Microsoft Advertising en zo meer klanten aantrekken.

Als u echter groter wilt denken dan alleen het promoten van uw individuele lokale agenten, kunt u ook gebruik maken van Professional Service Ads om uw regionale kantoor of filiaal of zelfs uw nationale bedrijf te promoten.

Wil je meer weten over alle ontwikkelingen, updates en mogelijkheden binnen Microsoft Bing Advertising, zoekmachine adverteren of heb je een ander online marketing vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?