Mobiele strategie Google AdWords

In een vorige blog is al aangegeven dat mobiele websites steeds belangrijker worden voor Google.

Er is een geheel nieuwe visie voor Google Analytics en Google AdWords voor een “mobile-first world”. Er wordt mobile-first gezegd, voor een reden. De verschuiving naar mobiel is niet iets dat gaat gebeuren, of al gebeurd is. Het gebeurt nu.

Er vinden meer zoekopdrachten in Google plaats op smartphones, dan op desktops of laptops. Meer dan de helft van al het websiteverkeer, komt via smartphones en tablets. De vraag is niet meer óf er geïnvesteerd moet worden in mobiel, maar hoe.

Voor veel mensen is de mobiele telefoon het eerste wat we oppakken in de ochtend en het laatste wat we gebruiken voor het slapen gaan. Hierdoor zijn er veel kansen om met je doelgroep in contact te komen. Daarom is het belangrijk om te weten welke momenten belangrijk zijn en welke niet.
Wanneer we bijvoorbeeld vakantiefoto’s van vrienden bekijken, zijn we niet direct op zoek naar een vakantie. We vinden het eerder vervelend wanneer er dan een advertentie wordt getoond voor het boeken van een vakantie. Belangrijke momenten zijn de momenten wanneer we bijvoorbeeld onze mobiele telefoons pakken om te helpen bij het maken van een beslissing of het vervullen van een taak. Dit worden ook wel micro-momenten genoemd.

Intentie en context

Een lange reis met de trein is nu een kans om een weekend weg te boeken, of een Vaderdag cadeau te kopen. In een winkel, gebruiken we de telefoon om te helpen bij het kiezen van een product. Thuis gebruiken we een tablet voor hulp bij het bereiden van een lekker gerecht. Dit zijn momenten waarop we kunnen inspelen. Hiervoor dienen we de intentie en context te weten.

 

Bijvoorbeeld een schoenenwinkel (die zowel een e-commerce website heeft als fysieke winkels) kan, wanneer er via een desktop wordt gezocht op een bepaald product, de klant direct op de betreffende pagina terecht laten komen. Op een smartphone: het mogelijk maken om direct de dichtstbijzijnde winkel te bellen of een routebeschrijving te tonen naar de winkel. Wil je hier helemaal diep op ingaan, dan kun je zelfs vertonen welke- en hoeveel producten er op dat moment op voorraad zijn en wat de prijs daarvan bedraagt. Op deze manier verhoog je de verkopen zowel online- als offline.

Geoptimaliseerde campagnes

Natuurlijk kunnen we bijvoorbeeld in een Google AdWords campagne mobile preferred ads toevoegen, maar de campagne is dan nog steeds voornamelijk gericht op desktops. Nu begint de zoektocht op een 5-inch scherm, wat vraagt om een andere marketing strategie. Google heeft hiervoor een nieuw Google AdWords platform gecreëerd.

Hoe gaan tekstadvertenties eruit zien?

In plaats van één kop van 25 tekens, komen er twee koppen van 30 tekens. De langere koppen zorgen ervoor dat er meer informatie in kan worden opgenomen. Ook worden er meer karakters toegevoegd aan de beschrijvingsregels. In deze blog kun je meer informatie vinden over Expanded Tekst Ads, het 50% groter worden van de tekstadvertenties. Google geeft aan dat deze ontwikkeling het doorklikratio (CTR) met 20% zal verhogen.

Wat zijn de veranderingen in de biedingen?

De biedingen zijn geoptimaliseerd, zodat marketeers meer controle hebben over hoe en wanneer de advertenties worden weergegeven, op alle apparaten. Er kan een afzonderlijke bod aanpassing worden ingesteld voor elk type apparaat.

Hoe meten we de invloed van mobiel? (online en offline)

Ook zijn de mogelijkheden voor het doormeten van online- en fysieke aankopen geoptimaliseerd. Insights uit AdWords-winkelbezoeken worden gebruikt om de impact van online advertenties op offline activiteiten te meten.

Dit artikel gaat over hoe het Google AdWords platform is vernieuwd om in te spelen op de”mobile-first world”. Het volgende artikel zal gaan over vernieuwingen in het Google Analytics platform.

Bronnen: Google afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?