Nieuw in Nederland: Promoties binnen Google Merchant Center

Leestijd: 2 minuten

Nu de feestdagen dichterbij komen en vele webshops kortingen geven is deze nieuwe manier van promoties maken relevanter dan ooit. In een aantal landen was het al mogelijk, maar ook in Nederland komt Google nu met de update waarbij je rechtstreeks in het Merchant Center promoties kunt maken.

De verschillende promoties

Om je korting zichtbaar te krijgen in de Google Shopping resultaten konden we voorheen al de uitverkoopprijs en -datum meegeven in de product-feed. Met de nieuwe functie is het mogelijk om ook andere promoties onder de aandacht te brengen. De volgende typen promoties zijn beschikbaar:

  • Kortingsbedrag: bied een korting aan van een bepaald bedrag, een geldkorting bij de aankoop van een bepaald aantal producten of korting op een product bij een aankoop van een bepaald aantal (bijvoorbeeld: 2+1 gratis).
  • Kortingspercentage: bied een percentage korting aan, een percentage korting bij de aankoop van een bepaald aantal producten of een percentage korting op een product bij een aankoop van een bepaald aantal (bijvoorbeeld: 2e artikel 50% korting).
  • Gratis cadeaus: gratis artikel bij een bepaalde waarde
  • Gratis verzending

Zo kun je nu dus ook andere acties onder de aandacht brengen tijdens een actieperiode.

Een promotie toevoegen

Promoties worden automatisch aangezet voor alle in aanmerking komende accounts. Wanneer je nog geen promoties kunt instellen controleer dan op de pagina Programma’s beheren of de functie aanstaat. Zo niet, kun je het interesseformulier invullen om een inschrijvingsverzoek te doen.

Zo maak je rechtstreek via het Merchant Center een promotie aan.

  1. Ga naar marketing > promoties.
  2. Voeg een nieuwe promotie toe.
  3. Kies hier vervolgens het land en de promotietype.
  4. Stel in voor welke producten en periode de actie geldt.
Een promotie toevoegen

Een promotie toevoegen is altijd een slimme keuze, wanneer je dit niet doet is het een gemiste kans. Aanbiedingen zorgen namelijk voor betere prestaties, vooral wanneer zoekers hier duidelijk naar op zoek zijn tijdens de feestdagen. De voordelen van promoties zijn o.a.:

  • Verhogen je CTR: Met een actie zorg je ervoor dat jouw product opvalt ten opzichte van de concurrenten. Hierdoor ligt het klikratio hoger bij producten met een aanbieding.
  • Stijging in aankopen: Door een promotie weer te geven zorg je voor een reden om nú te kopen.

Heb je hulp nodig bij het aanmaken van promoties of een ander vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Wat is First-Party data in marketing
Zoekmachine Adverteren
Linda Bakker

Wat is First-Party data in marketing?

First-party data speelt al een hoofdrol in de marketingactiviteiten van vele bedrijven, maar door het verdwijnen van third-party cookies wordt het alleen nog maar belangrijker.

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?