Nieuwe features binnen Google Shopping en Merchant Center

Leestijd: 3 minuten

Google shopping is voor veel bedrijven het meest rendabele campagnetype en geeft de consument een duidelijk beeld van het product dat je verkoopt voordat ze op de advertentie klikken. Er kan door de consument direct een vergelijking gemaakt worden met de concurrent en dit geeft jou als de adverteerder de kans om in te spelen op de juiste behoefte van de klant en een voorsprong te nemen op de concurrentie. Google Shopping en Google Merchant center blijven zichzelf ontwikkelen en het is daarom ook aan te raden om binnen Google Shopping te blijven profiteren van de nieuwste features en mogelijkheden. Om deze reden hebben we onderstaand de belangrijkste updates en (aankomende) mogelijkheden voor je uitgewerkt:

Short titles
Binnen de Google Shopping feed is afgelopen maand een nieuw attribuut gelanceerd, genaamd de short title. Het belangrijkste verschil tussen de reguliere titel en de short title is als volgt:

 

  • Reguliere title: komt nauwkeurig overeen met de bestemmingspagina van het product en met de zoekopdracht van de klant.
  • Short title: een korte en beknopte identificatie van het product

De short title is een optie voor het toevoegen van een korte titel bij de producten, voor kleinere advertentieplaatsingen en dus met minder ruimte voor een titel. Deze titel wordt met name weergegeven binnen Google Discovery en Shopping advertenties binnen Gmail.

Waar in eerdere gevallen de volledige titel gebruikt werd bij kleinere advertentieplaatsingen en de titel vaak afgeknipt werd, kunnen adverteerders nu aan de hand van de short title zelf bepalen wat er vertoond wordt. Google raadt om korte titels te beperken tot maximaal 65 tekens, aangezien consumenten doorgaans alleen de eerste 65 tekens van een short title zien.

Google heeft op 23 februari de Google Shopping scorekaart gelanceerd en Google geeft middels deze nieuwe feature een indicatie hoe klantvriendelijk jouw bezorg- en retourproces is en de winkelervaring van de verkoper te waarderen. Het doel van het programma is om bedrijven die een goede klantervaring bieden en een klantvriendelijk bezorg- retourproces hebben te belonen met zichtbaarheidsvoordelen, zoals grotere en verbeterde zichtbaarheid met betere posities in de shopping tab en een badge voor betrouwbare winkels. De Google Shopping scorekaart is te vinden onder groei  Scorekaart Shopping. ’Google beoordeeld de scorekaart op de volgende 4 punten:

  • Gemiddelde levertijd
  • Gemiddelde verzendkosten
  • Gemiddelde retourperiode
  • Gemiddelde retourkosten

Deze informatie dient door de adverteerder zelf opgegeven te worden in Google Merchant Center, vervolgens vergelijkt Google deze informatie met de concurrenten. Wanneer bovenstaande punten goed worden beoordeeld zal er een “badge” worden vertoond bij de Shopping resultaten en zal het volgens Google zorgen voor een boost in de ranking.

Van de Google Shopping scorekaart is de bétaversie beschikbaar wat betekent dat het nog niet volledig is uitgerold in Nederland. Het is al wel mogelijk om de verzendingen en het retourbeleid te configureren.

Berichten via Google Shopping
Consumenten kunnen naar alle waarschijnlijkheid binnenkort direct contact opnemen met de verkopende partij via Google Shopping. Op dit moment test Google met een nieuwe berichtenfunctie waarbij consumenten berichten kunnen sturen naar het e-mailadres van de klantenservice dat door de adverteerders is opgegeven in het Google Merchant Account. Dit wordt gedaan om potentiële klanten een manier te bieden om contact op te nemen met de verkopers via Google Shopping en waardoor de waarde van het platform voor zowel adverteerder als klant te laten toenemen.  

Binnen de Google Shopping resultaten zal een consument een ‘berichten’ button in de productvermelding te zien krijgen. Wanneer een potentiële consument op deze button klikt zal op een nieuw tabblad een berichteninterface geopend worden waar een consument een bericht kan typen en versturen. Naar verwachting zullen de meeste vragen betrekking hebben op productbeschikbaarheid of specificaties. Het vertrouwen van de klant en het verkeer van de website zal hierdoor verbeteren, waardoor er meer kwalitatief verkeer op de website komt en de kans op een aankoop vergroot wordt.

Momenteel zit de berichtenfunctie nog in pilot fase en is het nog onbekend wanneer dit overal wordt uitgerold.

Google Bestsellers
Naast de bovenstaande updates zijn er ook al bestaande tools en rapporten die jou als adverteerder kunnen helpen. Binnen het Bestsellers rapport in Google Merchant center worden de meest populaire producten en merken die gebruikt worden in Google Shopping en de gratis vermeldingen vertoond.

Dit rapport is te vinden onder ‘groei > bestsellers’.  Aan de hand van het Bestsellers rapport kan je makkelijker bepalen welke nieuwe producten en merken je aan het assortiment kan toevoegen en of er eventueel merken/producten zijn in je huidige assortiment die gebaat zijn bij een ruimer budget of hogere biedingen.   

Wil je meer weten over alle ontwikkelingen, updates en mogelijkheden binnen Google Shopping en Google Merchant Center, of heb je een ander online marketing vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?