Opvallen met persoonlijke Google-advertenties? Zo doe je dat!

Leestijd: 3 minuten

Je ziet het steeds vaker: “Voor 20:00 besteld = morgen in huis”. Beetje saai, hè? Maar hoe zorg je ervoor dat je wel opvalt tussen alle andere advertenties? In deze blog leggen we uit hoe je Google-advertenties persoonlijker en relevanter maakt met ad customizers en waarom deze zo effectief zijn.

Wat zijn ad customizers (ofwel advertentie-aanpassers)?

Zoals de naam het al zegt, kun je met ad customizers de tekst van jouw zoekadvertentie automatisch laten aanpassen. Binnen Google heb je de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende ad customizers, waarvan de keyword insertion één van de meest gebruikte en tegelijkertijd eenvoudigste is.

De keyword insertion laat het zoekwoord waar de gebruiker op zoekt terugkomen in de advertentietekst, mits het is opgenomen in de keywords waarop jij adverteert. Daarnaast zijn er nog andere ‘standaard’ ad customizers waar je uit kan kiezen. Deze krijg je te zien wanneer je in de advertentietekst het volgende intypt: ‘’{‘’. In onderstaande afbeelding zie je hier enkele voorbeelden van.

Wij gaan in deze blog verder in op het dynamische advertentie-element. Hiermee kun je namelijk details opnemen als: locatie, maand, voorraad, prijzen en nog veel meer. Zo laat je jouw advertentie eruit springen, doordat je hem persoonlijker en specifieker maakt.

Hoe stel je ad customizers in?

In tegenstelling tot andere ad customizers, is de dynamische advertentie-element wat ingewikkelder om in te stellen. Voor deze ad customizer heb je namelijk een feed nodig. De ad customizer die je vervolgens gebruikt in je advertentie is als volgt opgebouwd: “{=Naamvandebronfeed.Kolominspreadsheet:STANDAARDTEKST}”. Hieronder leggen we kort uit hoe je een advertentieaanpasser voor een locatie kunt instellen.

  1. Locaties downloaden
    Download het gebruikerslocatierapport uit Google Ads. Deze vind je onder locaties, vervolgens heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld te verfijnen naar een regio of provincie. Het ligt er maar net aan, wat voor jou het relevantste is.

    Tip: Draai een rapport van je grootste campagne, voor de meest complete lijst met locaties.
  1. Feed indelen
    Stel je CSV-bestand zo in dat je de volgende kolommen overhoudt:
  • Targetcampagne
  • Targetlocatie
  • Locatie
  1. Feed uploaden
    De samengestelde feed upload je bij de bedrijfsgegevens, onder tools en instellingen. Wanneer je in de bedrijfsgegevens bent, kies je voor “Gegevens van advertentieparameter voor tekstadvertenties”.
  1. Ad customizer toevoegen aan je advertentie
    Wanneer je CSV-bestand klaar is met importeren, kun je starten met het toevoegen van de ad customizer aan je advertentieteksten. Als je bij de kop of beschrijving het volgende typt: ‘’{‘’, krijg je een menu met verschillende mogelijkheden (zoals eerder benoemd) te zien. Hier kies je voor de optie dynamisch advertentie-element, waarna je op deze plek de feed die je nodig hebt kan selecteren.

    De ad customizer begint altijd met een accolade, dan een = teken gevolgd door de bestandsnaam van je datafeed.

Resultaat: +28% CTR

Ben je nog niet overtuigd van de meerwaarde van ad customizers? Voor meerdere klanten hebben wij A/B-testen uitgevoerd met verschillende ad customizers. In vrijwel alle cases hebben de ad customizers tot een positief resultaat geleidt. Onderstaand laten we de resultaten zien van twee verschillende ad customizers.

Aftellen naar verzendtijd
In veel advertenties zie je de levertijd terug als USP. Vaak wordt dit gecommuniceerd met bijvoorbeeld: “Voor 20:00 besteld = morgen in huis”. Omdat veel concurrenten een soort gelijke USP gebruiken, hebben we in de advertentieteksten een countdown gerealiseerd welke aftelt naar de volgende verzendlichting. Hiermee creëer je een bepaalde urgentie bij de bezoekers/gebruikers om een bestelling bij jou te plaatsen

Het doorklikpercentage van de advertentie mét de custom countdown is met 10% gestegen t.o.v. de vorige advertentie waarin “voor 20:00 besteld = morgen in huis” stond weergegeven. Ook heeft deze countdown een positief effect op de conversies en het conversiepercentage, zoals in onderstaande tabel is te zien.

CTR Conversies Conv.%
Met ad customizer
8,50%
160
6,91%
Zonder ad customizer
7,65%
110
6,01
+11%
45%
15%

Dynamische plaatsnaam
Voor bedrijven die diensten aanbieden op een bepaalde locatie is het interessant om je advertentie te personaliseren gericht op de locatie van de zoeker. Als je in Tilburg zoekt naar een loodgieter en je krijgt een advertentie met daarin: “Loodgieter in Tilburg nodig?”, spreekt dit je waarschijnlijk meer aan dan een advertentie waarin enkel: ‘’Loodgieter nodig’’ weergegeven staat.

 

CTR Conversies Conv.%
Met ad customizer
6,97%
25
7,17%
Zonder ad customizer
5,45%
14
5,56%
+28%
+79%
+29%

Ook deze ad customizer heeft ervoor gezorgd dat de doorklikratio is gestegen, in dit geval zelfs met 28%. Hieruit kunnen we onder andere concluderen dat de locatie duidelijk voor een specifiekere advertentie zorgt. Daarnaast is in deze case ook het aantal conversies flink gestegen met 79%.

Naast de bovenstaande ad customizers zijn er nog veel meer ad customizers in te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch prijzen in de advertenties bijwerken, urgentie creëren door je voorraad dynamisch weer te geven en nog veel meer.

Kortom, met ad customizers zorg je voor relevantere en persoonlijke advertenties. Daarnaast verbeter je hiermee tegelijkertijd je doorklikratio, wat weer effect zal hebben op de kwaliteitsscore en biedingen. Een win-winsituatie dus!

Benieuwd naar welke ad customizers geschikt zijn voor jouw product of dienst? Of heb je hulp nodig bij het inzetten van ad customizers? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Jorinda de Klerk

SEA Trends 2022

Inhoudsopgave De groeiende behoefte aan en noodzaak van First-Party data Automatisering vs. menselijke input Back to basics (Extreem) goede conversietracking is key Visuele content in

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?