Terugblik Google Ads trends 2022

Leestijd: 4 minuten

Nu we het einde van 2022 naderen is dit een mooi moment om een terugblik te werpen op de ontwikkelingen die dit jaar zijn doorgevoerd. Naast de vele ‘kleine’ updates zijn er ook een aantal grote ontwikkelingen die we in dit blog zullen bespreken.

Ik zet de belangrijkste Google marketing trends voor je op een rijtje:

  1. Performance Max. campagnes
  2. Het einde van de standaard tekstadvertenties
  3. Beeldextensies
  4. Privacywetgeving
  5. Verbeterde conversies
  6. Google Analytics 4

1. Performance Max. campagnes

Laten we direct starten met misschien wel de grootste ontwikkeling in 2022; de nieuwe campagnetype Performance Max. Google heeft de Performance Max. campagnetype geïntroduceerd als de end-all be-all campagne voor het maximaliseren van je resultaten. Maar wat onderscheid de Performance Max. campagne t.o.v. van de rest? Simpel gezegd is de Performance Max. campagne een super campagne die verschillende kanalen combineert. Zo kun je denken aan:

  • Google Search advertising
  • Google Shopping advertising
  • Google Display advertising
  • Discovery
  • Gmail
  • YouTube
  • Google Maps
1. Performance Max

De Performance Max. campagne zou je kunnen zien als een “Super Smart campagne” waarbij je de controle grotendeels uit handen geeft. Wat kan jij als SEA-marketeer doen om het maximale uit deze campagne te halen? Hier hebben we een aantal tips voor:

  1. Vul de koppen, lange koppen en beschrijvingen aan met onderscheidende en pakkende teksten.
  2. Google biedt de mogelijkheid om tot 20 afbeeldingen toe te voegen. Vul deze afbeeldingen aan met relevante en onderscheidende afbeeldingen. Ook is het aan te raden om de afbeeldingen in alle mogelijke formaten toe te voegen, zodat de advertenties zo veel mogelijk in aanmerking komen voor een vertoning.
  3. Krijg je datafeed voor Shopping in orde. Advies hierin is doorgaans om dit via een tool als Channable te doen.
  4. Vul je ‘audiences’ aan met zo veel mogelijk relevante doelgroepen. Deze input gebruikt Google bij de targeting en optimalisatie.
  5. Om de relevantie te verhogen is het mogelijk om een verdeling in ‘asset groups’ te maken. Deze verdeling zou bijvoorbeeld gemaakt kunnen worden o.b.v. producten, categorieën of pagina’s.

Wil je meer informatie over de Performance Max. campagnetype? Lees er meer over op onze blog: Performance Max: de eerste inzichten en laatste updates.

2. Het einde van de standaard tekstadvertenties

De nieuwe generatie Ads specialisten zullen de standaard tekstadvertenties niet meer meekrijgen. Per juli 2022 is het niet meer mogelijk om standaard tekstadvertenties op te zetten of aan te passen. Heb je daarentegen nog tekstadvertenties live staan dan kunnen deze nog altijd worden vertoond en is het mogelijk om de voortgang in het Ads account te volgen. Daarbuiten zal de focus wel komen te liggen op de responsieve zoekadvertenties (RSA’s).

Wellicht vraag je jezelf af op welke manier de RSA’s van de standaard tekstadvertenties verschillen. Het verschil zit vooral in de input die marketeers geven en de vrijheid die Google heeft om deze input te combineren. Waar je binnen de standaard tekstadvertenties maar 3 koppen en 2 beschrijvingen kunt gebruiken biedt de RSA de mogelijkheid om tot 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen op te geven. De input wordt vervolgens door de zoekmachine gebruikt om verschillende combinaties uit te proberen voor de best mogelijke resultaat.

2. standaard tekstadvertenties 1

Met RSA geef je als SEA-marketeer de controle enigszins uit handen. Om hier toch nog controle in te houden is het mogelijk om specifieke posities te pinnen. Zo heb je voor de koppen de posities 1,2 of 3 en voor de beschrijvingen de posities 1 of 2.

3. Beeldextensies

Wellicht heb je het al vaker voorbij zien komen. Beeldextensies zijn tegenwoordig vrijwel onmisbaar in een goede tekstadvertentie. Daar waar je in het verleden alleen een tekstuele zoekadvertentie kon plaatsen is het met de komst van de beeldextensie ook mogelijk om hier een afbeelding aan toe te voegen. De beeldextensie brengt enkele voordelen met zich mee waar je als SEA-marketeer goed op kunt inspelen:

  • Onderscheid jezelf van de concurrenten
  • Trek meer aandacht met een pakkende en opvallende afbeelding.
  • Vergroot de relevantie van je advertenties.
  • Gebruik het visuele aspect om je CTR te verhogen
3. Beeldextensies

4. Privacywetgeving

Het verzamelen van data wordt steeds moeilijker. Door de aangescherpte privacywetgeving kunnen websites en bedrijven steeds minder data verzamelen over hun gebruikers/ bezoekers. Google heeft in 2021 aangekondigd afstand te nemen van third-party data. Wellicht vraag je jezelf af wat third-party data is? Dit zijn cookies die meestal door adverteerders op websites geplaatst worden en data verzamelen over de bezoekers.

Met het einde van third-party data zullen marketeers in de toekomst gebruik moeten maken van first-party data. Dit is data dat direct afkomstig is van de website zelf. Deze data is eigendom van het bedrijf en het wordt verzameld door systemen die het bedrijf bezit zoals de website.

Wil je meer informatie over de First-Party data? Lees er meer over op onze blog: Wat is First-Party data in marketing?

5. Verbeterde conversies
Zoals hierboven benoemd speelt online privacy een belangrijke rol binnen de digitale wereld. Wegens het verdwijnen van third-party cookies wordt het een uitdaging om de activiteiten van gebruikers op verschillende websites en apparaten te tracken. Verbeterde conversies biedt hier een oplossing voor. Dit zal dienen als een aanvulling op de bestaande conversietags en geen vervanging. Maar hoe werkt verbeterde conversies eigenlijk?

Verbeterde conversies verzameld first-party data die de bezoeker aanbiedt zoals naam, telefoonnummer, e-mailadres en adres. Na het afronden van een conversie wordt deze data versleuteld verstuurd naar Google en gelinkt aan de conversietag.

Tip: Het zou een goed idee zijn om de verbeterde conversies alvast in te stellen voordat Google compleet overstapt naar first-party data.

Wil je meer informatie over de verbeterde conversies? Lees er meer over op onze blog: Verbeterde conversies in Google Ads.

6. Google Analytics 4

Het is bijna zover! Per 1 juli 2023 verwekt Universal Analytics geen nieuwe data meer in standaardproperty’s. Wat betekent dit voor jou? Dit betekent dat het tijd wordt om over te stappen naar Google Analytics 4, ook wel GA4 genoemd. Heb jij hier al mee gewerkt? Als je er nog niet mee hebt gewerkt zouden wij adviseren om GA4 op de website in te stellen.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe generatie analysetool. Het grootste verschil tussen de GA4 en Universal Analytics (UA) is de manier waarop data wordt gemeten. UA meet via sessies en bezoekers terwijl GA4 gebeurtenis gebaseerde gegevens verzamelt van zowel website als apps. Dit nieuwe gegevensmodel zal interessante inzichten met zich meebrengen. Dat gezegd hebbende zal wegens dit afwijkende gegevensmodel niet mogelijk zijn om de UA data over te nemen naar GA4 waardoor het sterk wordt aangeraden om GA4 tijdig in te stellen.

Wat zijn de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics?

Naast een nieuwe look-and-feel zijn er nog een aantal grote verschillen tussen GA4 en UA:

  • GA4 verzameld gegevens op basis van gebeurtenissen in plaats van sessies.
  • GA4 verzamelt zowel website als app gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject. Dit doet GA4 door gebruik te maken van datastreams die ervoor zorgt dat data van verschillende apparaten gecombineerd kunnen worden.
  • GA4 bevat privacyopties zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering.
  • Wanneer GA4 op de website wordt geplaatst, worden een aantal standaard gebeurtenissen gemeten.

Overstappen naar GA4?

Zoals hierboven benoemd moet iedereen vanaf 1 juli 2023 overstappen, omdat UA geen nieuwe data meer zal verzamelen. Aangezien GA4 geen historisch data meeneemt is het sterk aan te raden om GA4 spoedig in te stellen, zodat het naast de huidige UA kan lopen. Deze tijd zul je mogelijk ook nodig hebben om te wennen aan de nieuwe look-and-feel van GA4.

Ben je benieuwd naar de trends van 2023? Keep tuned want ook hier zullen we binnenkort een interessante blog over schrijven!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Marketplaces
Reinout Korpershoek

Adverteren op Amazon vs. Google

Vroeger was er een duidelijke opdeling; Amazon was gericht op shopping en Google gericht op zoekopdrachten. Die verdeling zien we nog steeds wel terug, maar

Lees blog
Zoekmachine Adverteren
Jasper Veldman

Nieuw! Experimenteren met Performance Max

Met de overgang van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes werd een nieuw campagnetype geïntroduceerd. Na verschillende optimalisaties en ontwikkelingen binnen de Performance Max

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?