Valentijnsdag

30% van alle Valentijnsdag shoppers wachten tot de allerlaatste minuut met het voltooien van een aankoop, dus op 14 februari. Er zijn verschillende mogelijkheden om hierop in te spelen op verschillende apparaten (desktop, tablet en mobiel). Lees hieronder hoe!

Bing heeft cijfers vrijgegeven over het zoekgedrag rondom Valentijnsdag. Ongeveer de helft van alle volwassen viert Valentijnsdag. 54,8% is van plan het op 14 februari 2017 te gaan vieren en 45,2% niet. Het aantal online aankopen rondom Valentijnsdag zijn gestegen ten opzichte van de vorige jaren (+31%). 28% heeft in 2016 online een aankoop gedaan en 35% heeft in de winkel een aankoop gedaan.

Wie viert er Valentijnsdag?

Deze cijfers zijn gebaseerd op personen die in Amerika wonen. Uit onderzoek blijkt dat niet getrouwde koppels de biggest spenders zijn. Het gemiddelde aankoopbedrag van niet getrouwde koppels bedraagt $107 ten opzichte van $96 bij getrouwde koppels. De mannen zijn de belangrijkste drijfveren voor Valentijnsdag. Zij besteden gemiddeld twee keer zoveel ($133) als vrouwen ($62). In het onderzoek komt zelfs naar voren dat 53% van de vrouwen een relatie zouden beëindigen wanneer zij geen cadeau krijgen op Valentijnsdag. In Nederland is dit volgens de vrouwen bij MvH Media wel anders 😉 Koppels tussen de 25 en 34 jaar geven gemiddeld het meeste geld uit aan Valentijnsdag.

Valentijnscadeau voor …

Deze zoekterm wordt veel gebruikt rondom Valentijnsdag. De zoekterm wordt aangevuld met, man, vrouw, vriend en vriendin maar ook worden er soms valentijnscadeaus gekocht voor ouders, kinderen en zelfs voor huisdieren.

Vergeet de vrijgezellen niet

De helft van alle zoekers zijn vrijgezel. 25% wil iets leuks gaan doen op Valentijnsdag. Gemiddeld wordt er op Valentijnsdag $71 gespendeerd door vrijgezelle mannen en $40 door vrijgezelle vrouwen. Wanneer je dus bijvoorbeeld een kookworkshop, Escape Room of een ander leuk uitje aanbiedt, is het ook raadzaam te adverteren rondom Valentijnsdag.

Mobiel gedrag

Mobiele apparaten waren goed voor 48% van alle zoekopdrachten in Bing op Valentijnsdag in 2016. Dit is met 40% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Mobiele apparaten worden onder andere gebruikt voor:

  • Onderzoek: 30,5% maakt gebruik van een mobiel apparaat om producten en prijzen te vergelijken;
  • Delen: Input krijgen van vrienden, familie of social media;
  • Navigeren: 1 op de 5 zoekt naar informatie van de retailer zoals een locatie;
  • Winkelen: 36% gebruikt een mobiel apparaat voor het kopen van chocolade en bloemen, of voor het maken van een reservering in een restaurant;
  • Evalueren: reviews opzoeken of zelf een review schrijven.

Je krijgt niet altijd wat je wilt…

De meeste koppels kiezen graag hun eigen cadeau(s). Dit betekent niet dat ze ook altijd krijgen wat ze willen.

valentijnscadeau

Zichtbaar zijn in het Bing netwerk op Valentijnsdag?

Het Bing netwerk is een effectief netwerk. Het grote voordeel is dat de gemiddelde kosten per klik (CPC) nog veel lager liggen dan in de advertentieprogramma’s van andere zoekmachines. Het is dus een relatief goedkope manier om eens te kijken of je op deze manier meer verkopen kunt genereren rondom Valentijnsdag.

valentijnsdag

In de aanloop naar Valentijnsdag krijg je de meeste klikken voor je geld. De beste dagen om te adverteren zijn weekdagen. Het doorklikratio (CTR%) ligt het hoogst op doordeweekse dagen, terwijl de gemiddelde kosten per klik (CPC) het laagst zijn op weekdagen. Het doorklikratio is vrij stabiel gedurende het hele seizoen en piekt 2 dagen voor Valentijnsdag. De gemiddelde CPC stijgt in de laatste 3 dagen in de aanloop naar Valentijnsdag wanneer de concurrentie toeneemt.

Wil je weten wat het zoekgedrag is in jouw branche rondom Valentijnsdag? We zoeken dit graag voor je uit!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?