Verbeterde conversies in Google Ads

Leestijd: 3 minuten

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen binnen Google Ads. Met verbeterde conversies kun je de nauwkeurigheid van conversiemetingen verbeteren. In deze blog lees je: waarom we verbeterde conversies moeten gebruiken, hoe ze werken en hoe ze ingesteld kunnen worden.

Waarom verbeterde conversies gebruiken?

Third-party cookies gaan langzamerhand verdwijnen, zonder third-party cookie data zal er minder conversiedata beschikbaar zijn om campagnes te optimaliseren en gebruikers te (re)targeten. Het is daarom noodzakelijk om binnen Google Ads meer gebruik te maken van first-party cookies data. Maar wat is het verschil hiertussen?

First-party cookie data zijn gegevens die direct door een website zelf worden verzameld. Wanneer een websitebezoeker akkoord gaat met het cookiestatement op de website, verzamelt de website gegevens over de websitebezoeker. Deze gegevens worden first-party cookie data genoemd. Bij third-party cookies worden deze gegevens verzameld door een externe partijen zoals: Google Analytics. De gegevens zijn door dataverzamelingsbedrijven gemaakt en kunnen gebruikt worden om advertenties in te stellen.

Als bedrijf of marketeer wordt het dus lastiger om de juiste doelgroepen naar je website te leiden wanneer je zonder third-party cookie data minder gegevens over deze doelgroep tot je beschikking hebt. Met verbeterde conversies ben je afhankelijk van third-party cookie data en kun je versleutelde klantgegevens gebruiken in je campagnes.

Hoe werken verbeterde conversies?

Wanneer een websitebezoeker een conversieactie voltooit op de website, verzamelt de website klantgegevens zoals: een e-mailadres, naam, woonadres of telefoonnummer. Deze gegevens kunnen met behulp van tag voor het behouden van conversies worden vastgelegd. Bij verbeterde conversies worden deze klantgegevens versleuteld naar Google gestuurd. De versleutelde gegevens worden vergeleken met ingelogde Google-accounts om zo conversies toe te schrijven aan advertentiegebeurtenissen.

Verbeterde conversies werkt dus alleen voor conversies waarvoor klantgegevens nodig zijn, zoals abonnementen, aanmeldingen en aankopen. Er moet minimaal een telefoonnummer, emailadres of een naam en woonplaats beschikbaar zijn.

Het voordeel van verbeterde conversies

Met verbeterde conversies beschik je over meer conversiedata. Hoe meer conversiedata, hoe beter. Conversiedata speelt een belangrijke rol bij automatische biedstrategieën. Met verbeterde conversies heb je meer data in de campagnes waar je automatische biedstrategie op kan sturen. Je maakt ook beter inzichtelijk welke campagnes daadwerkelijk iets opleveren.

In de praktijk werkt het als volgt:
Wanneer je als zoeker op een advertentie klikt via je laptop (ingelogd met een Google-account) en nog geen aankoop doet. Vervolgens een dag later teruggaat naar de website van de adverteerder via je telefoon en een aankoop doet, zou deze aankoop zonder verbeterde conversies niet worden toegeschreven aan de advertenties. Hierdoor kan je dus campagnes of advertenties uitschakelen die eigenlijk wel een aankoop hebben gerealiseerd.

Met verbeterde conversies worden de gegevens zoals: e-mailadres, verzendadres en telefoonnummer versleuteld naar Google verzonden welke bij de aankoop zijn achtergelaten. Google kan het telefoonnummer dat je hebt gebruikt bij de aankoop koppelen aan het e-mailadres wat de eerste dag werd gebruikt. Hierdoor kan Google de gegevens uiteindelijk koppelen aan eerdere advertentieklikken. Hierdoor zul je dus beter een beslissing kunnen maken of je advertentie effectief genoeg was.

Hoe kun je verbeterde conversies instellen?

Verbeterde conversies kunnen ingesteld worden voor conversies die worden doorgemeten via de website. Dit zijn namelijk conversies die niet geïmporteerd worden en dus first-cookie data.

Verbeterde conversies zijn op meerdere manier in te stellen. Dit is afhankelijk van de manier hoe de conversietag op de website staat ingesteld. Je kunt hier kiezen uit:

  • Google Tag manager
  • Algemene site tag
  • Google ads API

In sommige gevallen is het mogelijk om automatisch verbeterde conversies bij te houden binnen Google tag manager. Dit is afhankelijk van de tag en de datalayer op de website. Maar in de meeste gevallen zullen er technisch een aantal zaken moeten worden toegevoegd aan de datalayer, waardoor de variabelen als: e-mail, telefoonnummer, naam en adres verzameld kunnen worden. Bij deze stap vereist vaak ondersteuning van een data-specialist en/of developers.

Met het verdwijnen van third-party cookie data is ons advies om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met first-party cookie data. Om jouw campagnes van de juiste data te voorzien is het van groot belang om hierbij verbeterde conversies door te meten. Heb jij hulp nodig bij het implementeren van verbeterde conversies? Wij helpen je graag op weg.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?