Verhoog je omzet met countdown advertenties!

Super handig maar toch onbekend; het aftellen in de advertenties van Google AdWords. Je kunt de mogelijkheid gebruiken om promoties, evenementen, productvoorraad en beschikbaarheid bijvoorbeeld extra onder de aandacht te brengen. Heb jij binnenkort zelf acties lopen of ben je het handmatig aanpassen van voorraden in advertentieteksten beu? Lees dan hieronder alles over het aftellen in  advertenties.

Countdown advertenties

De feature; Aftellen in AdWords

Voorheen konden adverteerders aftellen in Google AdWords middels een script en moest je als adverteerder je advertenties voorzien van parameter. Tegenwoordig is dit een stuk eenvoudiger in te stellen voor het grote publiek.

Waarom werken met countdown advertenties?

Countdown advertenties brengen een aantal voordelen met zich mee, bijvoorbeeld dat aanbiedingen duidelijk worden gecommuniceerd via de advertenties, evenals inschrijfdeadlines voor onder andere evenementen. Het aftellen in AdWords zorgt er dus voor dat er urgentie wordt gelegd in jouw advertenties. Het enige verschil tussen toen en nu is dat het nu een heel stuk gemakkelijker gaat. Countdown advertenties kunnen ingezet worden om:

  • Looptijd van een aanbieding aan te geven; “Profiteer nog 10 dagen van onze Sinterklaaskorting”
  • Af te tellen naar een evenement; “je hebt nog 12 dagen om tickets te kopen voor het Kerstfeest”
  • Een opening te promoten; “nog 24 dagen tot de opening van het nieuwe kantoor van MvH Media”

Instellen van countdown advertenties

Het instellen van countdown advertenties is zoals eerder aangegeven vrij eenvoudig. Hieronder zijn de te nemen stappen opgesomd:
Stap 1: Voeg een nieuwe advertentie toe
Stap 2: Verwerk in de advertentie ‘{=’. Hierdoor wordt het menu opgeklapt dat het aftellen mogelijk maakt. Dit ziet er als volgt uit:
Countdown advertenties 1
Stap 3: Klik op ‘aftellen’ en start met het invullen van het volgende scherm:
Countdown advertenties 2

Vul hier het volgende in:

  • Datum tot wanneer de advertentie moet aftellen
  • Tijdstip van deze specifieke datum tot wanneer de advertentie moet aftellen
  • Het aantal dagen wanneer het aftellen mag beginnen
  • Tijdzone op basis waarvan afgeteld moet worden

Stap 4: Schrijf tot slot de rest van de advertentie rondom de countdown timer. Bijvoorbeeld:
Nog Nog {=COUNTDOWN(“2017/12/04 12:00:00″,”nl”,30)} voor de Sinterklaas

Als alles goed is ingevuld, ziet de advertentie er als volgt uit:
Countdown advertenties

Waar moet je rekening mee houden?

  1. In het vakje ‘countdown starts’ kun je instellen wanneer het aftellen begint. Zorg ervoor dat het aantal dagen dat wordt gecommuniceerd een trigger is voor de doelgroep.
  2. Houdt rekening met de tijdzone van de doelgroep. Een advertentie die wordt vertoond in Amerika, maar waarbij het bezoek wordt doorgestuurd naar een Nederlandse site, heeft dus te maken met 2 tijdzones. Aanbiedingen dit tot 12.00u Nederlandse tijd geldig zijn, zijn in Amerika tot een andere tijd geldig.
  3. Zorg voor meerdere varianten. Dus richt naast je countdown advertenties ook minimaal één advertentie in zonder countdown
  4. Meten is weten en van analyseren kun je leren. Het is dus erg belangrijk om de resultaten met zekere regelmaat te bekijken.
  5. AdWords negeert de countdown timer bij de weergave van de nog te gebruiken tekens. Hierdoor wordt de fout snel gemaakt dat een advertentie in werkelijkheid meer dan het toegestane aantal tekens bevat en dus niet wordt vertoond. Om dit te voorkomen kun je als adverteerder eerst de advertentie te maken inclusief ‘… dagen’ en daarna pas de countdown toe te voegen.

Dus eerst
Countdown advertenties 2
En daarna:
Countdown advertenties 1

Hoe ziet een countdown advertentie eruit?

Wanneer je als adverteerder een aftelling in je advertentie hebt geplaatst, wordt de resterende tijd tot de einddatum weergegeven in dagen, uren of minuten. Hieronder worden 2 countdown advertenties weergegeven:
Countdown advertenties 6

Do or Don’t?

Als adverteerder met bijvoorbeeld aanbiedingen, evenementen of een opening moet je minimaal één keer een test hebben gedaan met countdown advertenties en je zult zien dat je dit in de toekomst véél vaker gaat gebruiken. Super handig, een betere CTR én een hogere opbrengst. Wat wil je nog meer?

Hulp nodig bij het instellen van een AdWords campagne mét countdown advertenties? Wij helpen je graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?