Waarom je AdWords campagnes niet werken

Google AdWords is geen makkelijk programma om te begrijpen of te optimaliseren. Er zijn zoveel mogelijkheden die uit te proberen zijn, cijfers die geïnterpreteerd moeten worden en kosten die in de gaten gehouden moeten worden dat het zeker aan het begin nogal overweldigend kan zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen AdWords proberen om het daarna vrij snel weer op te geven.

Er zijn veel verschillende redenen waarom bedrijven stoppen met AdWords. Vaak wordt de conclusie getrokken dat ‘AdWords voor mijn business niet werkt’ of dat ‘de kosten te hoog zijn’. Maar is dat wel zo? De kans is groot dat je concurrenten wel gebruik maken van AdWords, en waarom zouden ze dit blijven doen als het niks oplevert?

Het antwoord hierop is dat AdWords vaak verkeerd gebruikt of begrepen wordt waardoor het inderdaad lijkt alsof AdWords niet werkt. Hieronder bespreken we de voornaamste redenen waarop AdWords campagnes vaak ten onrechte op worden afgerekend.

Geen strategie

Veel bedrijven die voor het eerst gebruik maken van AdWords kiezen op basis van gevoel een aantal zoekwoorden, maken daarvoor één advertentie om vaak na een week of drie de conclusie te trekken dat het niet werkt zonder dat ze begrijpen waarom het niet werkt.

Het is enorm van belang om voordat je aan de slag gaat een goede strategie opstelt. Welke producten/service wil ik op focussen? Welke zoekwoorden zijn op basis van prijs, concurrentie en zoekvolume interessant en welke niet? Wat ga ik in mijn advertenties zetten om zoekers te overtuigen van mijn toegevoegde waarde? Deze vragen en meer dienen zeker beantwoord te worden voordat je in het diepe duikt.

Adwords campagne

Verkeerd berekenen ROI

ROI is erg belangrijk. AdWords kost immers geld en het liefst wil je natuurlijk dat er meer geld binnen komt dan eruit gaat. Vaak zien we echter dat de ROI verkeerd berekend wordt. Men kijkt simpelweg naar de kosten van AdWords en de bestellingen/leads die hier direct uit zijn voortgekomen om vervolgens te concluderen dat het niet rendabel is.

Deze visie is echter te kort door de bocht. Hoewel online marketing erg meetbaar is in vergelijking met andere vormen van marketing zijn er toch veel zaken die nog steeds lastig te meten zijn. Denk bijvoorbeeld aan telefoontjes van mensen die een advertentie hebben gezien. Of mensen die langskomen in je fysieke winkel omdat ze via AdWords op je website zijn beland. Dit zijn waardevolle contactmomenten die niet direct te meten zijn.

Daarnaast is het erg belangrijk om rekening te houden met de customer journey. Veel bezoekers kopen niet gelijk de eerste keer dat ze op een website komen maar komen later terug om alsnog te converteren. Deze zogenaamde ondersteunende conversies zijn vaak wel goed door te meten maar worden vaak vergeten. Tot slot kan de waarde van een nieuwe klant op lange termijn een stuk hoger zijn dan die ene aankoop die via AdWords is gekomen.  Vaak wordt het onderschat hoe waardevol een nieuwe klant is voor een bedrijf.

Verkeerde landingspagina´s

Een veel voorkomende fout is het verkeerd gebruiken van landingspagina’s. Hoe goed de AdWords campagne ook staat; wanneer de landingspagina niet aansluit bij de zoekopdracht en advertentie dan is de bezoeker snel vertrokken.

Zorg er dus voor dat je landingspagina’s aansluiten bij de zoekintentie en dat de benodigde informatie om tot een conversie over te gaan duidelijk en helder aanwezig is.

Focus op short-tail zoekwoorden

Veel adverteerders focussen te veel op algemene, brede zoekwoorden; ook wel short-tail zoekwoorden genoemd. Wanneer je een webshop in hardloopschoenen hebt zou een dergelijk woord ‘schoenen’ zijn. Door de hoge zoekvolumes worden deze woorden interessant gevonden. Dit zijn echter ook de woorden waar de meeste competitie op zit, de klikprijzen het hoogst zijn en die een lage kans op conversie hebben.

Long-tail zoekwoorden zijn woorden die veel minder zoekvolume hebben maar daartegenover staat dat deze vaak goedkoper zijn én dat de kans op conversie een stuk groter is dan bij short-tail zoekwoorden. Iemand die ‘gele hardloopschoenen Adidas voor vrouwen’ intypt converteert naar alle waarschijnlijk een stuk sneller dan een persoon die zoekt op ‘schoenen’. Tot slot hebben alle long-tail zoekwoorden bij elkaar vaak een veel groter zoekvolume dan de relevante short-tail woorden.

short-tail-en-long-tail-zoekwoorden-in-seo-19867-w800

Prijs of andere factoren

Hoe relevant je bezoekers uit de campagne ook zijn en hoe goed de resultaten uit het verleden ook waren; uiteindelijk zijn externe factoren zoals prijs, levertijd, klantenservice en andere zaken dé reden waarom iemand klant bij je wordt. Mocht de concurrentie dit beter doen dan zal je dat ook gaan merken in de prestatie van je campagnes. Het is daarom altijd van belang om te kijken of er in de markt veranderingen plaatsvinden wanneer je merkt dat het even niet lekker loopt.

Geen optimalisaties

Er zijn honderden en zo niet duizenden instellingen, biedstrategieën, targetingopties en tactieken die allemaal invloed kunnen hebben op de prestaties van je campagne. De concurrentie zit hierin niet stil en wanneer jij dat wel doet loop je op een gegeven moment achter de feiten aan. Zeker op het gebied van kostenbesparing is het enorm van belang dat je regelmatig je biedingen, zoekwoorden, uitsluitingszoekwoorden en advertenties evalueert en optimaliseert. Niet de tijd nemen om je campagnes te optimaliseren kost uiteindelijk alleen maar geld.

Geen retargeting

Eigenlijk is er geen reden waarom je retargeting niet zou doen. Met retargeting kan je bezoekers die je website verlaten hebben zonder te converteren opnieuw bereiken om te zorgen dat toch gaan converteren. Daarnaast is het relatief erg goedkoop, is het goed voor je branding én het heeft allang bewezen dat het simpelweg werkt. Mocht je nog geen gebruik maken van retargeting; ga er meer aan de slag!

Conclusie

AdWords kán dus werken voor iedereen en zal altijd een belangrijk kanaal blijven om nieuwe klanten of conversies te genereren. Uiteindelijk komt het erop neer dat je wel de kennis nodig hebt om goed de mogelijkheden van AdWords te begrijpen en om de resultaten op waarde te kunnen schatten.

Wanneer je niet voldoende kennis hebt trek je algauw om verkeerde redenen de verkeerde conclusies en laat je wellicht hét kanaal dat je omzet een boost kan geven links liggen. Probeer je daarom echt in AdWords te verdiepen wanneer je er mee aan de slag gaat. Of laat je adviseren door een bureau dat er dagelijks mee bezig is, zoals MvH Media. Wij helpen je hierbij graag!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?