AI Generated content, wat is het en hoe gebruik je het?

Leestijd: 3 minuten

Artificial intelligentie (AI) heeft de afgelopen jaren enorme vooruitgang geboekt en wordt het meest gebruikt binnen de IT, financiële dienstverleningen en zakelijke diensten. Echter zien we een exponentiële groei in het gebruik van AI op het gebied van Chatbots. Binnen 5 dagen na het verschijnen van de AI Chatbot ChatGPT hadden er al 1 miljoen mensen gebruik van gemaakt van zijn diensten. Hiermee ligt de snelheid waarmee gebruikers aan de slag gaan vele malen hoger dan  Netflix, Facebook, Spotify of Instagram.

Applicaties als ChatGPT zijn in staat om op realistische wijze tekst te generen. Zo wordt er binnen enkele seconden een rijm, een inleiding, een samenvatting, een blog artikel, een verzonnen verhaal of nog talloze andere tekstvormen gegenereerd. Daarnaast is het ook mogelijk om codes van Javascript, Python en andere programmeertalen te laten schrijven en optimaliseren.

Maar wat kunnen wij als marketeers met deze door AI gegenereerde content? Wat vindt google van deze nieuwe manier van tekst genereren en hoe spelen wij op het gebied van SEO in op deze nieuwe ontwikkelingen op het gebied van content creatie?

Wat is ChatGPT en AI generated content?

ChatGPT is een variant van het GPT-3 taalmodel. Bij ChatGPT is het taalmodel geoptimaliseerd voor gebruik van chatbots en andere applicaties. Bij dit taalmodel wordt de focus gelegd op het creëren van realistische gesprekken. Daarnaast werkt ChatGPT anders dan bijvoorbeeld een Siri of Google Assistent. Zo heeft ChatGPT bijvoorbeeld geen toegang tot het internet, maar enkel tot een database van door de mens geschreven teksten. Door het analyseren van deze grote hoeveelheden tekst kan een chatbot de menselijke taal imiteren en menselijke manier antwoord geven op uw vragen.

Op het internet worden veel verbluffende voorbeelden gedeeld van dit soort chatbots.

Het voorbeeld hierboven noemen we AI generated content. Het is een tekst die volledig door AI geschreven wordt na het invoeren van een vraag. Deze AI tool gebruikt machine learning-software om informatie over een bepaald onderwerp te verzamelen en content te produceren op basis van een reeks parameters. Met behulp van voorspellende software worden volledige teksten samengesteld. Jij voert de vraag in, voegt wat details toe, en de bot doet de rest.

De stap van GPT-2 naar GPT-3

GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer en is een taalmodel dat getraind is door OpenAI om taal te begrijpen. GPT is opgezet om taken zoals het beantwoorden van vragen, het vertalen van teksten en het genereren van tekst uit te voeren.

In mei 2020 gingen we over van GPT-2 naar GPT-3. De overstap van GPT-2 naar GPT-3 is een enorme ontwikkeling geweest op het gebied van open AI, doordat de omvang van de database zo exponentieel groeide. Omdat GPT-3 116 keer zo groot als GPT-2, waren er ineens veel meer mogelijkheden. Zo bedraagt GPT-3, 175 miljard parameters, terwijl GPT-2 slechts over 1,5 miljard parameters beschikt. Het voordeel hiervan is dat GPT-3 in staat is om veel complexere onderwerpen en specifiekere informatie weer te geven.

Daarnaast is GPT-3 gemaakt met behulp van een nieuwe techniek genaamd TLMs: kort voor Transformer-based Large Pre-trained Models. Hiermee werd GPT-3 getraind op een veel grotere hoeveelheid informatie dan dat voorheen mogelijk was.

Ook maakt GPT-3 gebruik van een ander taalmodel. Zo wordt er gebruik gemaakt van natuaral language processing, machine translation en sentiment analysis. Natural language processing wordt gebruikt om de communicatie tussen gebruiker en AI te verbeteren. Machine translation wordt gebruikt om teksten te vertalen naar andere talen. De Sentiment analysis wordt gebruikt om toon of emotie toe te voegen aan de teksten.

De grootste voordelen van GPT-3 ten opzichte van GPT-2 zijn:

  • Kan complexere taken uitvoeren
  • Genereert natuurlijkere teksten en antwoorden
  • Geeft antwoord in verschillende talen
  • Voegt emotie en sentiment toe aan teksten en antwoorden

Wat zijn de voordelen van AI generated content?

Het laten genereren van content door AI brengt een aantal voordelen met zich mee. Het grootste voordeel van AI is, dat het erg gemakkelijk is om in enkele seconden een simpele tekst te genereren. AI is namelijk veel sneller in het schrijven van een tekst dan copywriter. Copywriters moeten namelijk eerst onderzoek uitvoeren en vervolgens ook nog een tekst schrijven, terwijl het een AI nauwelijks moeite of tijd kost. Daarnaast kan een AI de tekst vertalen en in verschillende schrijfstijlen schrijven zoals formeel, informeel, commercieel, fantasieverhaal tot middeleeuwse schrijfstijl. Daarnaast zijn deze AI tools kosten efficiënt. Ze werken vaak op een abonnement basis of zijn zelfs gratis.

De voordelen van AI generated content:

  • Efficiënt
  • Gebruiksvriendelijk
  • Personalisatiemogelijkheden, zoals taal en schrijfstijl
  • Kostefficiënt

Wat zijn de risicos van AI generated content?

Niet iedereen is te spreken over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI generated content.
De uitkomst van een AI is niet altijd hetzelfde, zo genereert AI antwoorden op basis van de meest waarschijnlijke uitkomst. Waar bij een rekenmachine 2+2 altijd 4 is, is het antwoord van een AI generator altijd anders. AI genereert teksten, maar begrijpt de context of de inhoud niet. Het is dus mogelijk dat antwoorden en teksten vanuit de AI niet kloppen of overeenkomen met jouw intentie. Daarnaast worden de teksten niet op SEO technisch geoptimaliseerd en bevatten ze ook geen creatieve antwoorden.

Volgens een onderzoek van Matt Bennet, digital marketing expert en agency coach, vertrouwd slechts 18% van website gebruikers, teksten die geschreven en gepubliceerd zijn door AI. Echter herkennen mensen tegenwoordig het verschil niet meer tussen door AI of mens geschreven teksten.

Hoe denkt Google over AI generated content?

De meningen over AI generated conent zijn erg verdeeld. Voor sommigen is de uitvinding, het ei van Columbus, anderen beweren dat het een informatie apocalyps gaat veroorzaken, maar wat vind Google nu eigenlijk van AI generated concent?

John Mueller (senior Webmaster Trends Analyst bij Google) gaf tijdens de Google Search Central SEO office-hours hangout in april aan dat door AI gegenereerde content in strijd is met de richtlijnen van Google. Hij kon echter ook niet kan bevestigen of ontkennen of Google onderscheid kan maken tussen menselijke en door AI gegenereerde content. Online zijn er al enige tools die beweren te controleren of een tekst geschreven is door middel van AI of door een persoon. Deze tools zijn echter nog gebaseerd op GPT-2 en ze worden nog niet nauwkeurig ingezet. In de Google Webmaster Guidelines staat het volgende:

Automatisch gegenereerde content die gebruikt wordt om beter te ranken, niet uniek is of gebruikers manipuleert wordt door Google gezien als spam. Daarnaast wordt content die niet gecontroleerd is door een persoon, een samenvoeging is van verschillende websites of die niet voldoende waarde toevoegt, gezien als spam.

De straf die Google kan uitdelen voor het gebruik van AI generated content, kan niet alleen voor een slechtere ranking van de pagina met automatisch gegenereerde content zorgen, maar ook invloed hebben op de ranking van de gehele website.

Hoe kunnen we AI generated content wel gebruiken?

Het gebruik van AI generated content komt dus niet zonder risico’s. Echter is het ook niet helemaal duidelijk hoe Google AI generated content controleert of erop handelen. De mogelijkheden die wij zien met AI generated content zijn als volgt:

Voor het schrijven van teksten kan AI generated content je informatie geven om over te schrijven. Onderzoek naar brede en algemene informatie kan gemakkelijk uitgevoerd worden door een AI generator. Naast informatie is het ook mogelijk om nieuwe ideeën op te doen om in je tekst te zetten, op die manier kom je voorbij het wel bekende schrijversblok. Controleer wel altijd even de feiten voordat je informatie gebruikt. Zorg er daarnaast voor dat je een zo gedetailleerd mogelijke vraag aan de chatbot stelt, hoe gedetailleerder, hoe beter de tekst van een chatbot uiteindelijk is.

Tips voor het gebruiken van AI generated content:

  • Controleer de feiten
  • Controleer de leesbaarheid
  • Maak het menselijk
  • Controleer op plagiaat
  • Voeg backlinks toe waar nodig
  • Controleer SEO technisch

Wil je meer weten over het toepassen van AI generated content? Of heb je een ander vraagstuk gericht op SEO of online marketing? Neem dan gerust contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie
Stijn Bergmans

SEO Trends 2023

Zoals ieder jaar voorspellen we graag de SEO-trends van het komende jaar. Vorig jaar voorspelden we o.a. veel verschuivingen in SERP-elementen, het MUM-model, de prominentere plaats

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?