Beter lokaal adverteren: Google promoted locations

Op de Google Performance Summit kondigde Google nieuwe ontwikkelingen aan op het gebied van lokaal adverteren in Google Maps. Met de focus op ‘mobile first’ gaat Google Maps gaat zich richten op meer bezoek aan fysieke winkels door middel van gepromote locaties en de mogelijkheid om de lokale voorraad van je winkel te tonen. Dit doet Google omdat de statistieken over lokale vindbaarheid er niet om liegen:

  • Ongeveer 90 procent van de wereldwijde verkopen zal in fysieke winkels gebeuren, in tegenstelling tot in webshops.
  • Bijna een derde van de mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan een locatie.
  • Google Maps heeft bijna een miljard gebruikers.
  • Google zoekopdrachten leiden klanten ieder jaar naar 1,5 miljard bestemmingen.
  • Van de consumenten zoekt 84% lokaal.
  • Drie van de vier mensen die een lokale zoekopdracht doen met hun smartphone bezoeken de winkel binnen één dag. Van deze zoekopdrachten leidt 28% tot een aankoop.

Promoted locations

Het bedrijf introduceerde onder andere ‘promoted locations’. Gebruikers zullen speciale pins te zien krijgen op de route die ze gaan afleggen of in de buurt van waar ze zich bevinden. Het hoofddoel van deze vernieuwde advertenties is om offline consumenten naar je bedrijf te leiden. Heb je een restaurant? Overtuig klanten dan om te komen eten met een speciale actie die je koppelt aan je promoted location of pin. Hieronder een voorbeeld van hoe promoted pins er waarschijnlijk uit gaan zien:

 

Waar let Google op?

In je direct omgeving zijn er vele winkels, bedrijven en eetgelegenheden, maar er zijn slechts een beperkt aantal plekken voor advertenties. Hoe weet Google welke promoted pins het meest relevant zijn voor de klant? Google gebruikt hiervoor een aantal signalen:

  • Context van de zoekopdracht
  • Locatie
  • Zoekgeschiedenis
  • Interesses
  • Gedrag
  • Moment van de dag
  • Demografische gegevens

Als ondernemer kun je hierop inspelen door je bedrijfsinformatie zo compleet mogelijk te maken en door goed na te denken over de context die je klanten gebruiken wanneer ze zoeken naar jouw sportwinkel, broodjeszaak of tankstation.

Lokale voorraad tonen

Een interessant onderdeel van de nieuwe generatie lokale advertenties is dat je de voorraad van producten uit jouw winkel kunt tonen. Volgens Google vermijdt één op de vier mensen een winkel als ze niet weten of een specifiek product nog in voorraad is. Daarom is het van belang om informatie over lokale voorraad op je eigen pagina te plaatsen, samen met de mogelijkheid om in die voorraad te zoeken.

To-do list

Het duurt nog even voordat Google deze nieuwe manier van adverteren uitrolt. Toch is het van belang dat jouw onderneming voorbereid is op de vernieuwde lokale advertenties. We hebben een handige to-do list gemaakt:

  • Schakel locatie extensies in
  • Controleer of je bedrijfsinformatie volledig en correct is
  • Maak lokale voorraden inzichtelijk en overzichtelijk
  • Bereid speciale acties voor om aan de promoted pin te koppelen

MvH Media is gespecialiseerd in lokale vindbaarheid in Google Maps en helpt je graag bij deze voorbereidingen. Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten die precies weten precies hoe ze jouw onderneming nog beter op de kaart kunnen zetten.

Bronnen: Google afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?