Bredere zoekresultaten binnen Google (SEO)

De laatste periode zien we veel ingrijpende veranderingen binnen het betaalde netwerk van Google. Zo zagen we eind februari dat Google een extra betaalde advertentie introduceerde aan de top van de zoekresultaten-pagina. Een nummer één positie in de organische resultaten zou hiermee naar beneden gedrukt worden. Waar veel SEO’ers de nadelen inzagen, zijn er ook een hoop voordelen te benoemen. Door de verdwijning van de Google AdWords advertenties aan de rechterkant vallen de organische resultaten meer op. Maar Google staat niet stil, want op 24 mei jl. kondigde Google ook Expanded Tekst Ads aan binnen het betaalde zoeknetwerk. Het belangrijkste aanknopingspunt uit deze voorgenomen veranderingen is dat hierdoor een groter gedeelte van de zoekresultaten worden gebruikt voor betaalde advertenties. Weer nadelig voor SEO’ers is de eerste gedachte? Nee, want gelukkig staat de zoekmachine gigant ook niet stil op het organische gebied. Buiten dat een goede SEO-strategie en een goede zichtbaarheid binnen de organische resultaten door de veranderingen in het Google AdWords netwerk alsmaar belangrijker worden, test Google ook veranderingen binnen de organische resultaten.

Langere meta-titels en descripties in de zoekresultaten

Één van de tests die Google aan het uitrollen is zijn paginatitels en beschrijvingen. In vaktermen worden dit ook wel de meta-titels en meta-descriptions genoemd. Nu test Google regelmatig met de lengte van deze titels of beschrijvingen. Wanneer dit bekend wordt, is het weer tijd voor een rondje optimalisatie.

Een paginatitel kan om verschillende redenen afgekapt worden in Google. Zelf geeft de zoekmachine aan dat het maximale aantal tekens voor een titel tussen de 55 en 60 tekens / karakters is. Dit is echter afhankelijk van het type teken, want een hoofdletter ‘W’ is uiteraard breder dan een kleine letter ‘i’. Google test momenteel met een maximaal aantal tekens van 70. Op mobiel zou dit zelfs stijgen naar 78 tekens.

Naast de meta-titels geeft dit ook veranderingen op de meta-descriptions. Dit zijn de twee regels onder de URL in de zoekresultaten. Hoewel de verandering nog steeds een test is, zou de meta-beschrijving stijgen naar 100 tekens per lijn. Veelal zien we nog dat een meta-beschrijving wordt afgekapt op een maximaal aantal tekens van 150-160. Meestal betekent dit dat de tweede lijn wordt afgekapt ‘midden in het resultaat’. Zo is lijn 1 veel langer dan lijn 2.

Wat zijn hier de voordelen van deze test?

  • Door een verlening van deze factoren, is het mogelijk om meer op te vallen in de organische resultaten.
  • Een grotere advertentie kan positieve gevolgen hebben op je CTR (doorklikratio).
  • Er is een mogelijkheid tot het implementeren van (een) extra keyword(s). Hoewel dit nog steeds een (marginale) ranking factor is, blijft het hoofddoel van Google om relevant te zijn voor de gebruiker. Optimaliseer dus niet vanuit Google’s oogpunt, maar vanuit de eindgebruiker!

Bredere zoekresultaten

Omdat Google test om de paginatitels te verlengen, betekent dit uiteraard ook een verbreding van de organische resultaten. Voorheen had een ‘organische advertentie’ een breedte van 512 pixels. Momenteel test Google ook met organische resultaten van 600  pixels breed, wat betekent dat er langere titels en beschrijvingen mogelijk worden.

 

Zoals hierboven te zien is, is het mogelijk om 17% meer ruimte te gebruiken voor je organische advertentie. Hierdoor is het ook mogelijk om de eerder genoemde langere meta-titels en beschrijvingen in te zetten. Je hebt als website de mogelijkheid om meer van jezelf te tonen.

Wat moet ik nu doen?

Een dergelijke verandering klinkt erg aanlokkelijk. Omdat Google blijft veranderen en het algoritme van de zoekmachine niet is te voorspellen, is het nog niet algeheel bekend dat Google deze verandering permanent doorvoert. Zo verschijnen er soms zelf meta descripties met drie lijnen. Google kan dus ook ieder moment de verandering terugrollen.

Daarnaast ben is je website ook erg afhankelijk van je verkeer. Zoals eerder genoemd is wordt er in de mobiele zoekresultaten getest met meta-titels van zelfs 78 tekens. Omdat er wereldwijd nog geen bevestiging is van het permanent uitrollen van deze veranderingen, adviseren we voor nu om nog veilig onder de 60 tekens te blijven. Hiermee voorkom je dat de advertentie wordt afgekapt in de organische zoekresultaten.

Benieuwd wat de juiste strategie is met de veranderingen binnen de zoekresultaten? Neem gerust contact op met een van onze specialisten.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?