Combineer SEO en SEA voor een krachtiger/meer/en beter resultaat

Leestijd: 5 minuten

Een combinatie tussen SEO en SEA is cruciaal voor succes

Een van de meest gemaakte fouten door bedrijven is om alleen aan de slag te gaan met het kanaal SEO of alleen met kanaal SEA. Je hoeft als bedrijf niet tussen deze twee kanalen te kiezen. Het is namelijk beter om beide kanalen in te zetten en zo ervaringen te kunnen delen, het budget efficiënter in te zetten en de wederzijdse groei voor beide kanalen te kunnen stimuleren.

Ook bij MvH Media werken onze SEO en SEA collega’s nauw met elkaar samen, waardoor er nieuwe inzichten worden verkregen die ook zichtbaar resultaat hebben opgeleverd. In dit artikel vertel ik je hoe de combinatie en de samenwerking tussen SEO en SEA kan bijdragen aan meer succes voor je onderneming.

SEO en SEA combineren

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn verschillende specialismes. Beide kanalen hebben hun eigen kracht. Zo staat SEA bekend als een betaald kanaal dat vrijwel direct ingezet kan worden en een snel resultaat biedt. SEO staat bekend als een gratis kanaal waarbij het effect pas op langere termijn zichtbaar wordt. Door deze kanalen te combineren en inzichten met elkaar te delen kun je voor je bedrijf veel meer resultaat uit zoekmachinemarketing halen.

Zoekwoordenonderzoek via SEA geeft inzichten in kansen voor SEO

De Keywordplanner van Google Ads kan je inzicht geven in welke keywords interessant zijn op basis van de huidige content én Google Ads kan herkennen waar nog nieuwe kansen liggen.

Zet Dynamic Search Ads in om quick wins te ontdekken

Zo kun je bijvoorbeeld een Dynamic Search Ads (DSA) campagne opzetten om quick wins te ontdekken. Hierbij worden er geen zoekwoorden getarget, maar specifieke pagina’s van je website. Google crawlt deze specifieke pagina’s en matcht aan deze specifieke pagina zoekwoorden. Op deze manier krijg je inzicht in welke keywords interessant zijn op basis van onder andere de huidige content op de website. Bij DSA wordt enkel geadverteerd op keywords waar nog geen campagne voor is. Dit is een ideale manier om onbekende en interessante keywords mee te ontdekken. Deze onbekende en interessante keywords kun je vervolgens voor SEO inzetten om de content van de specifieke pagina’s te optimaliseren.

Ook krijg je door middel van een DSA campagne inzicht in zoektermen (wat de zoeker daadwerkelijk intypt) die goed converteren en welke dus extra interessant zijn. Zoektermen waar je zelf in eerste instantie misschien niet direct aan gedacht had. Ook deze zoekwoorden kun je gebruiken om de content op je landingspagina’s te optimaliseren.

Voor meer informatie over het opzetten van een Dynamic Search Ads kun je contact opnemen met een van onze SEA marketeers.

Beweeg mee in de dynamische markt met een broad match-campagne

In een DSA campagne bepaalt Google aan de hand van de informatie die op de website aanwezig is naar welke landingspagina hij men het beste kan sturen en welke kop hij in de advertentie gebruikt.   

Wanneer jouw bedrijf zich in een dynamische markt bevindt en je wilt weten wat de laatste trends zijn en hierop wilt inspelen, dan is een Broad match-campagne geschikt. Ook is dit geschikt om nog meer relevante zoektermen te ontdekken. Door broad match zoekwoorden in te zetten in je Google Ads campagnes worden je advertenties vertoond wanneer iemand zoekt naar synoniemen van het opgegeven zoekwoord, sterk gelijkende varianten en zoekopdrachten waarbij extra woorden vóór, na of tussen de broad match zoekwoorden worden gebruikt. De zoekopdrachten die hier vervolgens uit ontstaan kunnen vervolgens ook weer ingezet worden voor je SEO-strategie.  

Voor het het opzetten van een broad match-campagne kun je contact opnemen met een van onze SEA marketeers.

Kwaliteitsscore verbeten in Google Ads

De kwaliteitsscore is een score binnen Google Ads die de kwaliteit van de advertenties, de zoekwoorden en de bestemmingspagina’s uitdrukt. Een hogere kwaliteitsscore leidt vaak tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie. Door de hogere positie ontvangen de advertenties vaak meer klikken, waardoor ze meer succes opleveren. De kwaliteit van de content, de relevantie van de advertentie en de ervaring op en gebruiksvriendelijkheid van landingspagina’s (bijvoorbeeld de laadtijd) dragen hierdoor bij aan zowel goede organische resultaten als een hogere kwaliteitsscore in Google Ads.

Drie belangrijkste indicatoren voor de kwaliteitscore:

Pagina’s toevoegen die beter aansluiten bij de zoekopdracht

Zowel vanuit SEO als vanuit SEA kun je analyses maken en erachter komen dat bepaalde keywords niet ranken op de juiste pagina of dat er nog geen relevante pagina aanwezig is voor een bepaald keyword. Voor SEO kun je onder andere Search Analytics for Sheets gebruiken. Uit het zoekwoordenonderzoek via SEA kun je ook nieuwe inzichten verkrijgen. Dit is zojuist hierboven al besproken. Door een aparte pagina aan te maken voor een bepaald zoekwoord, sluit de zoekopdracht beter aan bij de specifieke landingspagina. Voor SEO kun je dan de content SEO verbeteren door bijvoorbeeld de meta gegevens aanpassen naar dit specifieke zoekwoord. De zoekopdracht sluit dan dus beter aan bij de pagina, waardoor ook de CTR van die pagina wordt verhoogd. Ook voor SEA heeft het toevoegen van een specifieke pagina veel voordelen. Hierdoor kunnen er specifiekere advertenties gemaakt worden en doordat het zoekwoord dan beter aansluit bij de landingspagina wordt ook de kwaliteitsscore verhoogd, waardoor je lagere kosten hebt en je advertentiepositie wordt verhoogd.

Search Analytics for Sheets

Een van de manieren om erachter te komen of een zoekwoord rankt op de juiste pagina is door gebruik te maken van Search Analytics for sheets. Hierbij maak je als het ware een uitdraai uit Google Search Console en hierbij zie je onder andere welk keyword op welke pagina rankt, het aantal kliks, het aantal vertoningen, de CTR en de positie.

In onderstaand voorbeeld is te zien dat varianten op het zoekwoord mama sieraden op allerlei verschillende pagina’s ranken. Het rankt zowel op pagina’s met armbandjes als met kettingen. Maar iemand die op zoek is naar mama sieraden kan op zoek zijn naar allerlei mama sieraden, zoals armbandjes, kettingen, ringen of oorbellen. Opvallend is dan ook dat de CTR erg laag is, omdat het zoekresultaat niet goed aansluit bij de zoekopdracht. Voor het zoekwoord mama sieraden zouden we dan ook adviseren om een aparte pagina aan te maken.

Wil je meer informatie over het gebruik van Search Analytics for Sheets? Neem dan contact op met onze SEO marketeer.

CTR van zowel SEA als SEO verbeteren

De CTR wordt ook wel de Click Through Rate genoemd. Dit is het percentage aan bezoekers dat via een zoekopdracht klikken op jouw link en vervolgens terecht komen op jouw website. De CTR naar je website wordt beïnvloed door de koppen en beschrijvingen die je gebruikt in je advertenties vanuit SEA en door de meta titel en de meta omschrijving die je gebruikt voor je organische zoekresultaten via SEO.

Binnen SEO is het helaas lastig om een test uit te zetten met verschillende meta titels en meta omschrijvingen voor een landingspagina. Binnen SEA is dit wel mogelijk door middel van Responsieve zoekadvertenties. Responsieve zoekadvertenties zijn zoekadvertenties waarbij je verschillende koppen en beschrijvingen opgeeft en Google aan de hand van machine learning gaat kijken welke advertenties de beste resultaten opleveren. De resultaten van deze advertenties verschillen per website en campagne, vandaar dat het goed is om hiermee te testen.

Zo hebben we laatst het volgende experiment uitgevoerd:

Experiment 50%/50% = 1 campagne met enkel uitgebreide zoekadvertenties en 1 campagne met uitgebreide zoekadvertenties en in elke advertentiegroep één responsieve zoekadvertentie.

Conclusies:

  • Conversiepercentage lag een stuk hoger in de campagne inclusief responsieve zoekadvertenties
  • Kosten per conversie lagen een stuk lager in de campagne inclusief responsieve zoekadvertenties
  • ROAS lag een stuk hoger in de campagne inclusief responsieve zoekadvertenties

De koppen en beschrijvingen die het beste resultaat hebben opgeleverd kun je vervolgens ook meenemen in de meta titel en de meta omschrijving voor de organische zoekresultaten (SEO) om zo de CTR te verbeteren.

Meer weten over responsieve zoekadvertenties? Lees dan deze blog.

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of kunnen we je ergens anders mee helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

 

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?