Data uit Google Trends gebruiken voor SEO

Recentelijk rolde Google een nieuw ontworpen versie van Google Trends uit. Hierdoor is er meer data op een eenvoudigere manier beschikbaar. Een mooi moment om hier dieper in te duiken en te kijken wat Google Trends kan betekenen voor jouw website.

Welke data kan je uit Google trends halen

Google Trends wordt onder andere gebruikt door journalisten die op zoek zijn naar een heet onderwerp om over te schrijven. Bovendien kan je er verschillende zaken mee voorspellen, zoals uitslagen van verkiezingen. Toch wordt er binnen SEO niet vaak gedacht aan het gebruik van Google Trends. Zonde, aangezien er veel interessante informatie uit kan rollen.

Opvallende schommelingen / ontwikkelingen
De belangrijkste functionaliteit van Google Trends is natuurlijk het vinden van opvallende trends en schommelingen. Hierbij kan je zogenaamde trends of hypes makkelijk identificeren, waardoor je jezelf niet blindstaart op een fenomeen wat in de SEO wereld unicorn keywords genoemd wordt. Dit zijn keywords die tijdelijk een ontzettend hoog zoekvolume hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fidget spinners.

Wel kan je in bepaalde gevallen ervoor kiezen om een overstap te maken naar een andere trend. Op dit moment is de game industrie hiervoor een logisch voorbeeld. Volgens Google Trends is sinds afgelopen januari het zoekvolume voor Fortnite hoger dan voor Minecraft. Wanneer je een blog over games beheert, zou het dus het overwegen waard zijn om meer over Fortnite te schrijven.

Google Trends 1

LET OP: Een hoger zoekvolume wil niet altijd zeggen dat het zoekwoord beter is voor jouw website. Er zijn meer factoren die meespelen, zoals zoekintentie, wat mensen willen vinden op je website en concurrentie.

Seizoensgebonden producten
Wanneer je tegengestelde seizoengebonden producten verkoopt, dan kan Google Trends ook handige inzichten verschaffen. Je kan hiermee namelijk bepalen welke producten het meest gezocht worden in combinatie met de tijd van het jaar. Op basis van zoekvolume kan je bepalen aan welke producten meer behoefte is. Hier kan je op inspelen door deze producten iets meer in de spotlight te zetten.

Een goed voorbeeld van webwinkels met tegengestelde seizoensgebonden producten zijn kledingwinkels. Deze verkopen zomer- en winterkleding, waardoor er door het hele jaar heen verschuivingen komen tussen de vraag naar verschillende producten binnen het assortiment. In de zomer is er meer vraag naar slippers, terwijl er in de winter meer vraag is naar truien. Een logische conclusie, maar wanneer is precies het omslagpunt? Hier biedt Google Trends antwoorden:

Blauw: Zoekvolume voor het keyword slippers Rood: Zoekvolume voor het keyword trui
Blauw: Zoekvolume voor het keyword ‘slippers’
Rood: Zoekvolume voor het keyword ‘trui’

Locatie gebonden zoekwoorden

Nederland is een land met veel dialecten. Hierdoor zijn er veel verschillen in benamingen van bepaalde producten. Dit zorgt ervoor dat zoekvolumes per regio ook ontzettend verschillen.

Een van de meest beroemde discussies hierin is het gebruik van het woord friet tegenover het woord patat. Wanneer je een snackbar opent is het belangrijk dat je goed gevonden wordt. Een groot onderdeel hiervan is het gebruik van de juiste benamingen voor de producten die je verkoopt. Het is geen nieuws dat in het zuiden het woord friet meer gebruikt wordt en in het noorden het woord patat, maar met Google Trends kan je dit precies per stad zien: In Brabant zijn de verdelingen erg duidelijk, maar in de provincie Utrecht kan het beide kanten uit vallen. Zo kan je in Utrecht de snackbar het beste positioneren met het woord friet, terwijl dit in Nieuwegein andersom is.

Google Trends by City 1Google Trends by City 2

Gerelateerde zoekopdrachten

Wanneer je besloten hebt of jouw snackbar een friettent of een patatzaak wordt, kan je ook gaan nadenken over de producten die je gaat verkopen. Zoals veel andere tools op de markt, kan je met Google Trends gerelateerde zoekopdrachten vinden. Een conclusie hierbij zou kunnen zijn dat je zoete aardappelfriet opneemt in je menu:

Google Trends Gerelateerde Zoekopdrachten

Met gerelateerde zoekopdrachten moet je wel erg opletten op de zoekintentie van een gebruiker. In het voorbeeld van friet kan het voorkomen dat mensen manieren zoeken hoe ze zelf friet moeten bakken. Deze gebruikers zijn uiteraard niet interessant voor jou als bedrijf.

Wat je kan doen om je website op een ontwikkeling aan te passen

Wanneer je een ontwikkeling geconstateerd hebt, dan is het tijd om hier ook daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Dit heeft niet alleen te maken met het maken van het plaatsen van mooie afbeeldingen op de homepage. Er zijn ook een aantal SEO zaken die je kan aanpassen op trends in zoekvolume.

Interne links

Om bij Google aan te geven welke pagina’s van jouw website belangrijk zijn, is het gebruik van interne links essentieel. In Google Search Console kan je zien welke pagina’s de meeste interne links ontvangen en of dit overeenkomt met de volgorde van belang van deze pagina’s. Wanneer hier verschillen in zitten, dan moet de interne linkstructuur op de schop genomen worden. Dit is een doorlopend proces, aangezien het belang van je pagina’s met de eerder genoemde trends verschuift.

Eerder las je op onze blog over verschillende tips om je interne linkstructuur te verbeteren.

Linkbuilding

Linkbuilding is in 2018 nog steeds een erg belangrijk onderdeel van SEO. Net als bij het opzetten van interne links, is het bij externe links van belang dat de belangrijkste pagina’s de meeste links ontvangen. Dit is ook logisch: in de zomer is het waarschijnlijker dat je artikelen schrijft over slippers, terwijl je in de winter eerder over truien zal schrijven. Hierdoor geef je een extra boost aan de pagina’s die in een bepaald seizoen belangrijk zijn.

Benieuwd hoe je het beste jouw website kan aanpassen op trends in de betreffende branche? Neem dan contact op met een van onze online marketeers.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?