E-E-A-T of Double E-A-T: Wat houdt het precies in?

Leestijd: 9 minuten

Veel SEO-specialisten zijn al bekend met E-A-T, maar sinds 15 december 2022 heeft Google hier nog een extra E aan toegevoegd. E-E-A-T – of “Double-E-A-T”, maakt nu deel uit van het nieuwste  ‘’Search Quality Ratings’’ document vanuit Google.

Bron: Twitter

Google heeft veel nieuwe secties en tabellen toegevoegd aan het document, waardoor het nu in totaal uit 176 pagina’s bestaat. De grootste verandering en misschien wel de meest belangrijkste verandering is de toevoeging van de E van Experience aan de bestaande E-A-T richtlijnen. 

Dit alles om zoekresultaten beter te beoordelen en de meest betrouwbare informatie te tonen. Vooral over onderwerpen waar informatiekwaliteit van cruciaal belang is. Het bestaat nu uit de volgende onderdelen:

  • Experience (Nieuw)
  • Expertise
  • Authoritativeness 
  • Trust

Waar staat E-E-A-T voor?

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust. Deze 4 onderdelen zijn belangrijke overwegingen voor het beoordelen van de kwaliteit van een website.

Bron: Google General Guidelines

Trust is het meest kritieke onderdeel van E-E-A-T, zegt Google, “omdat onbetrouwbare pagina’s een lage E-E-A-T hebben, hoe ervaren, deskundig of gezaghebbend ze ook lijken.”

  • Webshops hebben bijvoorbeeld een veilige betaalomgeving nodig en een betrouwbare klantenservice

  • Productreviews moeten eerlijk zijn en geschreven zijn om andere te helpen bij hun aankoop

  • Informatieve YMYL-onderwerpen* moeten nauwkeurig zijn om schade aan mensen te voorkomen. Ben je zelf niet de expert in sommige YMYL-onderwerpen? Refereer dan naar bronnen of onderzoeken die je gebruikt hebt.

  • Social Media posts over niet YMYL-onderwerpen: deze posts hebben mogelijk geen hoog niveau van vertrouwen nodig, aangezien het vaak bedoeld is om het publiek te vermaken

*YMYL staat voor Your Money or Your Life. Informatieve YMYL-onderwerpen zijn onderwerpen die van invloed kunnen zijn op de gezondheid, stabiliteit of veiligheid van mensen. 

Experience, expertise en authoritativeness kunnen de beoordeling van trust ondersteunen. 

Experience: Het gaat hierbij om kennis en ervaring over het onderwerp, zoals een review van het daadwerkelijk gebruik van een product, het daadwerkelijk hebben bezocht van een plaats of het communiceren van wat een persoon heeft ervaren? Wat zou je bijvoorbeeld meer vertrouwen: een productreview van iemand die het product persoonlijk heeft gebruikt of een ‘review’ van iemand die dat niet heeft gedaan?

Expertise: Hierbij gaat het om de benodigde kennis of vaardigheid die de maker van de content heeft. Wat zou je meer vertrouwen: Een persoonlijk advies van een interieur expert in de winkel of een interieur liefhebber zonder kennis?

Authoritativeness : Waar staat de website om bekend? Is het een bron die je raadpleegt over een specifiek onderwerp? Voor het aanvragen van een nieuw paspoort ga je bijvoorbeeld naar de website van de Rijksoverheid. Wat zeggen anderen over het bedrijf? Nieuwsartikelen en onafhankelijke reviews zijn uitstekende bronnen van informatie die gaan over de reputatie van een bedrijf.  

Wat is het verschil tussen Expertise en Experience?

Er bestaat wat verwarring online tussen expertise en experience. Wat is nu het verschil?

Expertise
Bij Expertise gaat het om objectieve, toetsbare kennis of vaardigheden van de auteur. Als auteur van de content deel je jouw expertise. Een interieurstylist weet bijvoorbeeld heel goed welke kleuren goed met elkaar te combineren zijn. Hierover kan hij of zij dan een informatieve blog schrijven met tips. 

Experience
Dit gaat vaak om het delen van persoonlijke ervaringen. Je kunt hierbij denken aan een product review van een persoon die daadwerkelijk het product gekocht en gebruikt heeft. 

Hieronder enkele voorbeelden die Google zelf geeft in hun richtlijnen document. 

Hoe beoordeeld Google jouw website op basis van E-E-A-T?

Google beoordeelt de pagina en geeft deze vervolgens een beoordeling van laag tot hoog.

Bron: Google General Guidelines

Als het gaat om de beoordeling van de pagina kwaliteit, dan kijkt Google naar een of meer van de volgende punten:

  • Wat zegt de website- of contentmaker over zichzelf?: Wat staat er op de “Over ons”-pagina op de website of op de profielpagina van de maker van de inhoud. Is de website of maker van de inhoud een betrouwbare bron op basis van deze informatie?
  • Wat anderen zeggen over de website of makers van de inhoud: Denk hierbij aan onafhankelijke recensies, referenties, nieuwsartikelen en andere bronnen van geloofwaardige informatie over de website of over makers van de inhoud. Is er onafhankelijk, betrouwbaar bewijs dat de website of maker van de inhoud ervaren is, expertise heeft, gezaghebbend is of anderszins als betrouwbaar kan worden beschouwd? Of is er onafhankelijk, betrouwbaar bewijs dat de website of maker van de inhoud onbetrouwbaar is?

  • Wat zichtbaar is op de pagina, inclusief de hoofdinhoud en secties zoals beoordelingen en opmerkingen: Bij sommige soorten pagina’s kan het ervaringsniveau en de expertise duidelijk worden uit de inhoud van de pagina zelf.

Bijvoorbeeld

Je bent een kapper gespecialiseerd in het plaatsen van hairextensions. Door een video te uploaden waarin je de werkwijze laat zien (jouw expertise) en zodra mensen die dit ervaren hebben hier een positieve recensie op achterlaten, dan wordt de expertise benadrukt. 

Voorbeeld lokaal restaurant

Google geeft als voorbeeld dat onderstaande pagina een hoge pagina kwaliteit rating heeft. Hoewel de pagina er visueel misschien niet anno nu uitziet, geeft de pagina wel aan wanneer het restaurant is geopend en wat bezoekers kunnen verwachten. Ook wordt er een link geplaatst naar Ocean Magazine waar een artikel over het restaurant wordt geschreven.

Voorbeeld webshop

Google geeft als voorbeeld dat onderstaande pagina een hoge Page Quality Rating heeft. De pagina geeft veel verschillende opties en sommige hebben ook reviews van gebruikers. Daarnaast is er op de site ook gedetailleerde informatie aanwezig over de klantenservice. Dit zorgt voor betrouwbaarheid. 

Bron: Google General Guidelines

Belangrijk: de website of de maker van de inhoud wordt mogelijk als geen betrouwbare bron beschouwd wanneer er een duidelijk belangenconflict is. Hieronder een voorbeeld:

  • Productrecensies door mensen die het product bezitten en hun ervaringen delen, kunnen bijvoorbeeld zeer waardevol en betrouwbaar zijn. Echter, recensies van de product fabrikant, de website zelf (“Ons product is geweldig!” ) of recensies van een influencer die wordt betaald om het product te promoten, zijn niet zo betrouwbaar vanwege het belangenconflict.

Houd rekening met andere aspecten in de algehele beoordeling van Trust, zoals klantenservice-informatie voor online winkels. Als een pagina om welke reden dan ook onbetrouwbaar is, heeft deze een lage E-E-A-T.

Is E-E-A-T een ranking factor?

Google geeft zelf aan dat het geen directe invloed heeft op de rangschikking van de zoekresultaten. De richtlijnen worden door de beoordelaars van Google gebruikt om de prestaties van het rangschikking systeem van Google te evalueren. Dit systeem van Google is ontworpen om nuttige, betrouwbare informatie te weergeven die in de eerste plaats is geschreven om mensen te helpen en niet geschreven is voor zoekmachines.  

De beoordelaars, ook wel Search Quality Raters genoemd, beoordelen het rankingssysteem van Google en geven hier feedback op. Op basis van deze feedback kunnen er bepaalde facetten veranderen aan het algoritme, waardoor uiteindelijk de meest nuttige en betrouwbare informatie wordt weergeven. Indirect is het dus wel een ranking factor en kan jouw website tijdens een volgende algoritme update getroffen worden. 

Houdt Bing ook rekening met E-E-A-T?

Ja zeker. In de richtlijnen van Bing verwijzen ze hierbij naar het onderdeel kwaliteit en geloofwaardigheid. Ze kijken hierbij naar de reputatie van de auteur of site, het niveau van discours, de volledigheid van de inhoud en naar de transparantie van het auteurschap.

Waarom E-E-A-T steeds belangrijker wordt

Zoekmachines zijn er om mensen te helpen vinden wat ze zoeken. Om dat te doen, moeten zoekmachines een gevarieerd aanbod bieden van nuttige zoekresultaten van hoge kwaliteit, in de meest nuttige volgorde. Zoekresultaten moeten gezaghebbende en betrouwbare informatie bieden en niet mensen op een dwaalspoor brengen met misleidende inhoud.

Dit laatste gebeurt nog heel vaak. Zo ranken nu vaak websites bovenaan die geen relevante content of zelfs geen content hebben. Maar door sterke backlinks rankt de content vaak alsnog. Het tonen van irrelevante content zorgt voor een slechte ervaring en dit wil Google voorkomen. Google wil content tonen waarvan de schrijver over de benodigde kennis of vaardigheden beschikt. Het lijkt dan ook een haakje te hebben naar de opkomende trend van AI Generated content en naar de December 2022 link spam update.

Wat kun je doen om aan de richtlijnen te voldoen?

Op 5 december lanceerde Google de helpful content update om ervoor te zorgen dat mensen originele, nuttige inhoud zien die is geschreven door mensen, voor mensen, in de zoekresultaten. Schrijf dus geen content gemaakt voor de zoekmachines.

Google heeft ook een document gepubliceerd over het maken van nuttige, betrouwbare content waarbij de mens centraal staat. Het document bevat vragen die je jezelf kunt stellen bij het beoordelen van de content. 

Ook Aleyda Solis heeft een spreadsheet opgesteld om de inhoud van je content te beoordelen volgens de nieuwste E-E-A-T richtlijnen.

  • Reviews en recensies op bedrijfsniveau
    Google kijkt naar onafhankelijke recensies, referenties, nieuwsartikelen en andere bronnen van geloofwaardige informatie over de website of over makers van de inhoud. Zorg ervoor dat je onafhankelijke recensies verzameld van klanten.

    Je kunt dit doen door aan klanten te vragen om een (positieve) recensie achter te laten op je Google Business Profile of bij een reviewsysteem zoals Kiyoh of Trustpilot. Ook een artikel op de lokale nieuwssite over je bedrijf of een persoon in dienst draagt bij aan een goede online reputatie en zorgt voor meer vertrouwen. 
  • Reviews op productniveau
    Naast reviews over je bedrijf in het algemeen kun je ook reviews verzamelen voor specifieke producten die je verkoopt. Dit kan met reviewsystemen zoals Kiyoh en Trustpilot. Reviews op productniveau zijn erg belangrijk voor de E van Experience. Dit zorgt voor nog meer vertrouwen. Wat zou je bijvoorbeeld meer vertrouwen: een productreview van iemand die het product persoonlijk heeft gebruikt of een ‘review’ van iemand die dat niet heeft gedaan?

Wanneer we naar Amerika kijken, dan zien we dat reviews een steeds prominentere plaats innemen in Google. Volgens de SEO-trends van 2023 worden reviews dan ook een ranking factor. 

Bron: Expert.nl

  • Gedetailleerde contactinformatie

Google heeft in hun richtlijnen document een aantal voorbeelden gegeven van pagina’s die een hoge Page Quality Ranking krijgen met daarbij ook de reden waarom. Zo wordt er veel waarde gehecht aan informatie die over het bedrijf en over de service gegeven wordt. Een goede ‘Over ons’ pagina is bijvoorbeeld heel belangrijk. 

Ook een gedetailleerde klantenservice pagina zorgt ervoor dat je site betrouwbaar overkomt. Dus dat er bij wijze van spreke op alle vragen rondom een bestelling een antwoord wordt gegeven, maar ook dat het duidelijk is hoe er contact opgenomen kan worden. 

  • Gedetailleerde productinformatie
    Ook productpagina’s met gedetailleerde productinformatie krijgen volgens de Google richtlijnen een hoge Page Quality Rating. Het is belangrijk dat de recensies op productniveau getoond worden, er uitgebreide productspecificaties getoond worden en dat de productinformatie origineel is.
  • Structured data optimaliseren
    Het correct gebruik van structured data kan om diverse redenen helpen bij E-E-A-T. Zo helpt het Google om de inhoud van een pagina beter te begrijpen en het voegt een niveau toe van nauwkeurigheid dat een zoekmachine nodig heeft om het te begrijpen. Door zoveel mogelijk informatie over de geloofwaardigheid, reputatie en betrouwbaarheid van de auteur of experts toe te voegen zorgt dit voor de verbetering van de E-E-A-T. 

Type structured data om te optimaliseren:

Webpage

Bron: Search Engine Journal

Person
Overweeg om ten minste één keer een person schema op te nemen met de bovenstaande eigenschappen waarin de oprichter, makers van inhoud en/of deskundige bijdragers op de site worden vermeld.

Bron: Technical SEO

Organization
Dit schema type biedt een verscheidenheid aan eigenschappen die extra context bieden over je bedrijf of merk. Vul deze altijd zo volledig mogelijk in. Denk hierbij ook aan een link naar je Social Media kanalen.

Reviewed by
Heb je content geschreven waarin je zelf niet de expert bent? Maar heb je deze wel door een expert laten controleren en beoordelen? Dan kun je overwegen om de naam van deze persoon te vermelden en dit vervolgens op te maken met Reviewed by schema.

Citation
Met behulp van het Citation schema kun je een lijst maken van publicaties of artikelen waarnaar verwezen wordt in je content. Dit is de ideale manier om aan zoekmachines te laten zien dat je naar gezaghebbende, betrouwbare bronnen verwijst om je werk te ondersteunen. Dit is natuurlijk een geweldige E-E-A-T strategie. 

  • Update je Google Knowledge panel
    Een Google Knowledge Panel is een visitekaartje in Google over bijvoorbeeld een persoon, merk, locatie, bezienswaardigheid of dienst. Je kunt Google nauwkeurige informatie geven over je bedrijf of een persoon binnen je bedrijf. Hierdoor creëer je meer zichtbaarheid, help je gebruikers de informatie beter te begrijpen en het zorgt voor directe links naar alle cruciale bronnen. 

Je kunt zelf jouw Google Knowledge Panel updaten.

  • Laat je expertise zien
    Je expertise aantonen kan op diverse manieren. Dit kan bijvoorbeeld door een tips en adviezen pagina op te richten, het verschil tussen bepaalde producten uit te leggen of door een instructievideo te maken. 

Conclusie E-E-A-T

Google heeft zijn richtlijnen geüpdatet. De grootste verandering en misschien wel de meest belangrijkste verandering is de toevoeging van de E van Experience. Vertrouwen (Trust) blijft het meest kritieke onderdeel van E-E-A-T. 

Ervaringen zijn dus toegevoegd aan de bestaande E-A-T richtlijnen. Het gaat hierbij om kennis en ervaring over het onderwerp, zoals een review van het daadwerkelijk gebruik van een product of een daadwerkelijke ervaring van een persoon. Reviews worden dan ook steeds belangrijker. Dit gaat om zowel ervaringen met een specifiek bedrijf als ervaringen met een specifiek product of een specifieke dienst. 

In dit blogbericht wordt dan ook aangegeven wat je kunt doen om aan de nieuwste richtlijnen te voldoen. Hoewel Google aangeeft dat E-E-A-T geen directe ranking factor is, wordt het wel gebruikt om de prestaties van het rangschikking systeem te evalueren. Op basis hiervan wordt vervolgens het algoritme aangepast. 

Vragen?
Onze SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen over E-E-A-T of je gehele SEO-strategie. Je kunt hiervoor vrijblijvend contact met ons opnemen. 

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?