GESPOT: Google Guaranteed badge in Google Mijn Bedrijf

Leestijd: 5 minuten

Google is aan het experimenteren met een nieuwe ontwikkeling binnen Google Mijn Bedrijf (GMB), namelijk ‘Google Guaranteed’ badge. Vorig jaar april was Google bezig met het onderzoeken van kansen onder eigenaren van kleine bedrijven en digitale bureaus. Er werd gevraagd naar verbeterde GMB services en profielupgrades. Daarnaast hoeveel zij bereidt waren om ervoor te betalen. Conclusie: Er werd dus onderzocht of geverifieerde profielen en Google Guaranteed badge organisch interessant zou zijn voor lokale ondernemingen. Google, wat heb jij in-store voor ons?

Google Guaranteed voor Google Mijn Bedrijf
Google is altijd aan het testen om nieuwe manieren te vinden om de ervaring van adverteerders, verkopers en gebruikers te verbeteren. Nu is Google Guaranteed badge naar buiten gekomen voor het organische GMB. Google gaat op dit moment niet in op de trends en ontwikkelingen van deze organische badge en brengt verder niks naar buiten omtrent dit onderwerp. Spannend, wij zijn benieuwd naar meer, maar Google wilt er verder niks over kwijt. Tom Waddington, een Google My Business Product Expert, had deze update ondervonden en deelde het nieuws omtrent Google Mijn Bedrijf.

Maar wat betekent dit en wat kunnen we gaan verwachten?

Wat is Google Guaranteed?
Google Guaranteed werkt samen met Google Local Services Ads (LSA) om geverifieerde bedrijven te tonen onder de consumenten. LSAs zijn effectieve advertenties die helemaal bovenaan bij de resultaten van Google staan. Wat maakt het dat deze advertenties dan zo effectief zijn? De adverteerder kiest welke services bij hen past binnen de sector waar zij zich in bevinden. Wanneer een zoekopdracht van een potentiële bezoeker overeenkomt met de criteria van die services, komt jouw advertentie in aanmerking om weergeven te worden. Dus op basis van overeenkomsten binnen de services wordt jij weergeven in plaats van een zoekwoord.

Je ziet in het voorbeeld dat één van de LSAs een Google Guaranteed badge heeft. Dit bedrijf is geverifieerd op basis van bijvoorbeeld identiteit, verzekering en licenties. Google staat voor dat bedrijf garant en wordt met deze Google Guaranteed badge gezien als legitiem en betrouwbaar. Momenteel is Google Guaranteed uitgerold in Noord-Amerika en is het helaas nog niet beschikbaar voor Europa, maar dit zijn wel interessante ontwikkelingen om in de gaten te houden.

Google staat dus garant voor bedrijven die een Google Guaranteed badge hebben, maar hoe krijg jij een badge? Het is belangrijk dat jij aan de voorwaarden voldoet, maar die zijn hetzelfde als wanneer jij zou adverteren. Wanneer dit geregeld is, heeft het tijd nodig om alles te verifiëren en dan krijg jij te horen of jij een badge krijgt in het Google Local Pack. Je krijgt dus niet zomaar een Google Guaranteed badge wat logisch is, want Google staat garant voor jouw onderneming dus het is erg belangrijk dat jij aan hun voorwaarden voldoet.

Hoe werkt Google Guaranteed?
Google Guaranteed voor Google Mijn Bedrijf is nog alleen beschikbaar in Noord-Amerika, maar we kunnen wel meekijken hoe het er uit gaat zien. Wanneer een bestelling via een Google Guaranteed bedrijf niet goed is én besteld is via een Google service, dan kan je maximaal een vergoeding krijgen van $2000 op dit moment. Google means business en de vergoeding varieert tussen $0 en $2000 waardoor er wel een schappelijke vergoeding te verkrijgen is. Maar houdt wel in gedachten, Google staat alleen garant wanneer de order via een Google Advertentie wordt besteld oftewel een Google service. Als er dan iets fout gaat, kan je bij Google terecht, maar wanneer kan jij dan bij Google aankloppen? Dat geldt voor de volgende situaties:

• Wanneer jij jouw bestelling niet hebt ontvangen
• Wanneer jij het verkeerde product hebt ontvangen
• De bestelling is niet in de staat zoals je dacht het te ontvangen
• De bestelling is te laat geleverd
• Wanneer je geen geld terug krijgt als jij jouw bestelling hebt geretourneerd

Google Screened en Google Guaranteed Badge
Naast de Google Guaranteed badge is Google ook aan het experimenteren met Google Screened. Het is hetzelfde idee alleen geldt Google Screened voor andere sectoren dan Google Guaranteed. Op dit moment kunnen alleen advocaten, makelaars en financiële planners zichzelf onderscheiden door een Google Screened badge te krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen, wordt niet alleen het gehele bedrijf gescreend, maar ook de persoon zelf. Daarnaast moeten zij minimaal een 3.0 review rating hebben met uitzondering van financiële planners. Het grote verschil tussen Google Guaranteed en Google Screened? Google Screened staat niet garant voor de bedrijven én het is alleen nog maar mogelijk voor de juridische, vastgoed en financiële sector.

Zo zie je dat Google bezig is met meerdere ontwikkelingen binnen het GMB op het organische vlak. De interesse en experimenten zijn er, nu zijn we benieuwd wanneer het naar Europa komt.

Waarom is het interessant?
Het is nog niet in Europa beschikbaar dus waarom moeten wij hier al enige interesse in steken? Google blijft voortdurend experimenteren en testen wat goed werkt en wat niet. Zo is ook deze badge voor het organische Google Local Pack onder onze aandacht gekomen en kan dit een interessante update zijn. Er is nog geen garantie dat dit een groot succes wordt, maar zodra bedrijven de Google Guaranteed badge kunnen krijgen, kan het storm lopen. Wanneer jij ziet dat jouw concurrent een Google Guaranteed badge heeft, kan jij niet achter blijven en zo geldt het dan ook voor andere bedrijven én concurrenten.

Conclusie & Advies
Gaan wij deze ontwikkelingen in de gaten houden? Nou, dat gaan wij zeker doen. Wanneer Google aan het experimenteren, is het altijd goed om het in de gaten te houden. Echter, dit betekent niet meteen dat het ook wordt doorgezet. Niet alles wat Google maakt is succesvol en werkt zoals zij het hadden voorspeld. Hoe dan ook, is dit een interessante ontwikkeling die zeker voor veel opschudding kan zorgen met betrekking tot SEO op lokaal gebied. GMB kan hierdoor nog eens belangrijker worden dan het al is.

Waar kunnen we ons nu op focussen? Zorg ervoor dat jouw Google Mijn Bedrijf profiel staat als een huis en blijf in de top 3 van Google Local Pack. Het is belangrijk om lokaal goed gevonden te worden om zo het verschil te maken met jouw concurrenten. Voor meer vragen over Google Mijn Bedrijf en het verbeteren van jouw lokale SEO, neem gerust contact op met onze specialisten.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over google mijn bedrijf
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?