Google Core Update January 2020

Vorige week kondigde Google een core algoritme update aan, genaamd January 2020 Core Update. Aangezien het een core update is, heeft deze update invloed op alle zoekresultaten wereldwijd. In dit blogbericht geven we je een uitleg over wat deze update in houdt, wat er veranderd is en wat je het beste kunt doen wanneer je zoekwoordposities bijvoorbeeld gedaald zijn.

Wat houdt de January 2020 Core Update in?

Iedere dag voert Google kleine updates uit in het algoritme van de Google zoekmachine. Een core update is een grote update waarbij een verbetering of verschillende verbeteringen van het Google-algoritme worden doorgevoerd om de zoekopdrachten en websites van gebruikers beter te begrijpen. De core updates zijn de updates die effect hebben op de organische zoekwoordposities van velen websites.

De google Core Update January 2020 is ook een grote update waarbij er verschillende verbeteringen in het Google-algoritme zijn doorgevoerd. De core update is gestart op maandag 13 januari 2020. Het is een wereldwijde update dus het heeft effect gehad op alle regio’s en alle talen. De update was op 16 januari voor het grootste gedeelte uitgerold, maar je zou als website eigenaar de komende twee weken alsnog schommelingen kunnen zien in zoekwoordposities.

We gaan ervan uit dat Google aanpassingen maakt op basis van machine learning. Hoe meer vertrouwen een domein heeft, hoe groter de potentiële verandering na een update. Na een algoritme core update zijn er altijd winnaars en verliezers. Of de inhoud van een website scoort beter dan voorheen, of het domein wordt een paar posities terug geschopt.

Je kunt verschillende tools gebruiken voor het monitoren van je zoekwoorden. Hieronder enkele tools met voorbeelden van schommelingen in zoekwoordposities:

Advanced Web Rankings
RankRanger
SEMRush

Wat is er veranderd na de Core Update van januari 2020

Vooraf aan een update is er helaas nooit duidelijk wat er veranderd zal worden. Nu de update inmiddels voor het grootste gedeelte is uitgerold, is er duidelijk wat er veranderd is.

  • Lay-out update

Google heeft na het uitrollen van de update onder andere een nieuwe lay-out gekregen op desktopniveau. Vorig jaar kregen de zoekresultaten op mobiel al een nieuw uiterlijk. Dit is nu ook uitgerold naar de desktop. Hierbij wordt de domeinnaam en de zogeheten favicon prominenter weergeven.

Voorbeeld

Hiermee probeert Google het verschil tussen een advertentie en een organisch zoekresultaat zo min mogelijk op te laten vallen. Uiteindelijk is de verwachting dat het dikgedrukte woord advertentie vervangen zal worden door Ad. Hierdoor zal het onderscheid tussen SEO en SEA nog minder worden, aangezien de favicon net zo veel ruimte in beslag neemt als het woordje Ad.

Google introduceerde zelf de volgende mock-up:

Tip: Heb jij al een favicon ingesteld voor je website? Zo ja, is deze ook opvallend genoeg?

Mocht je niet weten hoe je een favicon voor je website instelt of tips willen bij het kiezen van een favicon. Neem dan eenvoudig contact met ons op.

  • Algoritme update

Door een core update kunnen de zoekresultaten bij het intypen van een zoekopdracht veranderen.  Hierbij een klein voorbeeld. Stel dat je voor de update op zoek was naar een goede film en je zoekopdracht was: beste films. Hierbij stond bijvoorbeeld de film Goodfellas op een nummer 1 positie. Laten we zeggen dat The Irishman een betere film was die in 2019 uit kwam. Deze staat na de core update op een nummer 1 positie. Dit betekent niet dat de Goodfellas een slechte film is.

De lijst met zoekresultaten verandert en films die eerder hoger op de zoekresultaten stonden en nu gedaald zijn, zijn niet slecht. Er is dan ook niet persé iets mis met pagina’s of websites die na een core update dalen in de zoekresultaten. Ze worden alleen opnieuw beoordeeld op inhoud die is gepubliceerd sinds de laatste update of op inhoud die eerder over het hoofd werd gezien.

  • Structured data update

Structured data schema’s zoals schema.org en data-vocabulary.org worden gebruikt om stukjes code of markeringen toe te voegen aan je website. Deze codes hebben een specifieke structuur die je dus met een structured data schema kan opmaken. Hierdoor kunnen zoekmachines deze structuur beter lezen en je website beter begrijpen. Sinds de core update van januari komt data-vocabulary.org niet langer in aanmerking voor uitgebreide functies van Google. Hierdoor geeft Google Search Console nu ook waarschuwingen voor pagina’s die het schema data-vocabulary.org gebruiken.

Wat te doen als je zoekwoordposities gedaald zijn

Het is erg vervelend wanneer je website door de core update van januari is getroffen. Helaas ben je niet de enige, want velen websites zijn wereldwijd getroffen. Wanneer je gedaald bent met je zoekwoordposities kijk dan ook eens naar de concurrent die boven je staat. Bekijk hoe je een nog betere oplossing voor een bezoeker kan bieden. Overweeg daarnaast ook om je content te vernieuwen met de laatste trends of het laatste nieuws. Google zal daarnaast op de 4 peilers van SEO blijven leunen: techniek, content, autoriteit en gebruiksvriendelijkheid. Kijk ook hier nogmaals naar.

Heb je vragen over de core update van januari 2020 of wil je graag hulp bij het herstellen van je zoekwoordposities? Neem dan contact op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?