Google Mijn Bedrijf update tijdens COVID-19

Nederland en de rest van de wereld worden nog steeds geteisterd door het COVID-19 virus. Vanwege het coronavirus kondigde Google ongeveer een week geleden aan dat het in Google Maps en in Google Search gaat laten zien of een organisatie vanwege het coronavirus tijdelijk gesloten is.

Hiermee speelt Google in op het groeiend aantal vragen die mensen stellen omtrent de openingstijden van bedrijven zoals de lokale supermarkt. Vorige week gaven we in het blogartikel coronacrisis in de (r)etail al aan dat het belangrijk is om onder andere aangepaste openingstijden door te voeren als een organisatie eerder sluit.

Google heeft een update binnen Google Mijn Bedrijf doorgevoerd waardoor het mogelijk is om met één klik uw organisatie als tijdelijk gesloten te markeren.

Google is met deze optie gekomen nadat er veel geklaagd werd over de vertraging bij het doorvoeren van aangepaste openingstijden en telefoonnummers. Google werkt momenteel met minder personeel waardoor het wat langer lijkt te duren voordat de aanpassingen doorgevoerd worden binnen het Knowledge Panel.

Google is zelf al begonnen met het tijdelijk sluiten van organisaties op basis van informatie van autoritaire bronnen zoals de overheid. Zo heeft het onder andere automatisch horecabedrijven, wellness centra en scholen gesloten.

Advies: blijf bij de aangepaste openingstijden

Ondanks dat het met deze optie zeer gemakkelijk is om een organisatie als tijdelijk gesloten te markeren, raden wij aan om alleen gebruik te maken van de aangepaste openingstijden functie binnen Google Mijn Bedrijf.

Google geeft namelijk zelf aan dat (tijdelijk) gesloten bedrijven minder zichtbaar zijn in Google Search en Google Maps. Een gevolg kan onder andere zijn dat je bedrijf niet of minder wordt weergegeven in de Local 3-pack.

Maar online zichtbaarheid is niet alleen gericht op acquisitie. In de tijd van de Coronacrisis is het juist belangrijk om zichtbaar te zijn om de bezoekers te informeren. Door een organisatie als tijdelijk gesloten te markeren, haal je de zichtbaarheid dus naar beneden.

Gelukkig is een automatisch gesloten organisatie met één klik op de knop weer te openen en zijn de (aangepaste) openingstijden weer van kracht.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?