Google Penguin 4.0 update

Google staat bekend als de zoekmachine met een onnavolgbaar algoritme. Door het steeds verder uitrollen van (nieuwe) algoritmes binnen het overkoepelende algoritme zorgt de zoekmachine gigant ervoor dat wij als zoeker het meest relevante antwoord krijgen. En dat doet het op basis van meer dan 200 verschillende factoren.

Alweer een algoritme-update?

In de loop der jaren hebben we vele verschillende name van algoritmes gehoord.  Google Hummingbird is de naam van het volledige algoritme van Google om zoekresultaten te rankschikken. Onder Hummingbird worden de eerder genoemde 200+ SEO-factoren geschaard.

  • Google Panda is een uitbreiding op het algoritme om zoekresultaten te rankschikken op basis van de kwaliteit van de website
  • Google Mobile-friendly algoritme is het algoritme om mobiele zoekresultaten te rankschikken
  • Google RankBrain is het meest moderne en zelflerende algoritme van Google om zoekopdrachten te interpreteren. Dit algoritme ‘traint’ zichzelf aan de hand van machine learning technieken (ook wel Artificial Intelligence genoemd). RankBrain zou zelfs de derde belangrijkste factor zijn.

Zoals gezegd, zijn dit de meest bekende factoren, die samen gepaard zijn met ongeveer 200 factoren. Een van de belangrijkste algoritmes die nog niet is genoemd, is het Google Penguin algoritme. Dit algoritme is bedoeld om de kwaliteit tussen links van de websites te beoordelen. Ook linkbuilding, dus daarmee ook Google Penguin, wordt geschaard in de top 3 belangrijkste SEO-factoren.

Geschiedenis van Google Penguin

Google ontwikkelt zichzelf voortdurend, waardoor de algoritmes binnen Hummingbird ook veelvuldig worden geupdate. Doel is om steeds om meer en beter antwoord te kunnen geven op de vraag van de zoeker. Met enige regelmaat is er een nieuwe Penguin-update uitgerold. De laatste update staat op 23 september 2016, na een sprong van bijna 2 jaar in updates:

  • Penguin 1.0 op 24 april 2012
  • Penguin 1.1 op 26 mei 2012
  • Penguin 1.2 op 5 oktober 2012
  • Penguin 2.0 op 22 mei 2013
  • Penguin 2.1 op 4 oktober 2013
  • Penguin 3.0 op 17 oktober 2014
  • Penguin 4.0 op 23 september 2016

Google Penguin 4.0

Iedereen die nadrukkelijk met zijn of haar website of webshop bezig is, zal de afgelopen maand gezien hebben dat er behoorlijk wat schommelingen in de organische resultaten te zien waren. In veel gevallen is dit het gevolg van ‘weer een nieuwe test’ van Google. De grootste reden was het uitrollen van Google Penguin 4.0, welke sinds 23 september 2016 deel uitmaakt van het core-algoritme van Google (belangrijkste factoren). De schommelingen die eerder deze maand te zien waren, zijn (vooralsnog) voorbij met deze update. De meest noemenswaardige factoren waarop Google Penguin voortborduurt is het realtime-rankschikken het dat deze update niet meer site-wide is.

Realtime rankschikking

Dit is misschien wel het meest opvallende aan Penguin: de update is realtime. Iedere keer dat de Google-bot je website of webshop crawlt of herindexeert, neemt het Google Penguin mee. In het verleden kon het enige tijd duren voordat je gestraft werd met rankings (door bijvoorbeeld spammy links), vanaf nu zal dit veel sneller gaan. Dit komt doordat het een onderdeel is geworden van het core-algoritme van Google.

“Penguin’s data is refreshed in real time, so changes will be visible much faster, typically taking effect shortly after we recrawl and reindex a page.”

Niet meer site-wide

Google geeft aan dat deze update meer korrelig (of in deftige taal granulair) is dan de vorige Penguin-updates. Waar soms je gehele domein gestraft kon worden, is Google vanaf heden meer in staat dit te onderscheiden. Wanneer je bijvoorbeeld een dozijn spammy links hebt geplaatst naar een specifieke landingspagina, zal Google deze specifieke landingspagina straffen en niet de gehele website.

“Penguin is now more granular. Penguin now devalues spam by adjusting ranking based on spam signals, rather than affecting ranking of the whole site.”

Aan de slag met Google Penguin 4.0

Zoals de zoekmachine gigant aangeeft is Penguin onderdeel geworden van het core-algoritme van Google. Samen met meer dan 200 andere ranking-factoren bepaalt het de relevantie van een website en webshop én dus van een zoekresultaat. Omdat deze update te maken heeft met het linkprofiel (wat nog altijd één van de belangrijkste factoren is) én Google hier zelf nadrukkelijk mee naar buiten is gekomen, wordt Penguin gezien als een belangrijke factor met een grote invloed.

Ben je getroffen door Google Penguin of ben je benieuwd hoe je linkprofiel eruit ziet? Of zou je meer uitleg willen over de Google Penguin 4.0 update? Neem gerust contact op met onze specialisten.

Bronnen: Google Penguin afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?