Google Search Console handleiding deel 1: Prestatierapport

Leestijd: 5 minuten

Een van dé belangrijkste tools voor SEO’ers, online marketeers, websitebeheerders en website-eigenaren: Google Search Console (GSC). Het is een gratis tool die wordt aangeboden door Google en wordt gebruikt om inzicht te krijgen in hoe Google jouw website ziet. Search Console biedt rapporten en overzichten aan, om jou inzicht te geven in de volgende onderdelen:

  • Verkeers- en prestatiegegevens
  • Indexeringsproblemen en nieuwe indexeringen aanvragen
  • Technische problemen en actiepunten
  • Intern & extern link netwerk
  • Sitemaps
  • Structured data

In dit artikel zoomen wij in op het prestatierapport in Google Search Console. Wat houden de statistieken in, hoe moet je deze lezen en waar moet je op letten?

Google Search Console prestatierapport

Eén van de meest gebruikte rapporten in Google Search Console: Het prestatierapport. Simpel gezegd geeft dit rapport inzicht in hoe jouw website organisch presteert binnen Google. Hiervoor worden 4 statistieken gebruikt: klikken, vertoningen, CTR en gemiddelde positie. Het klinkt wellicht vanzelfsprekend wat deze statistieken inhouden, maar hier zitten nog een aantal nuances aan verbonden die je misschien niet wist.  

Wat zijn klikken?

De statistiek ‘klikken’ geeft zoals de benaming al zegt, het aantal klikken aan afkomstig van een zoekresultaat van Google Zoeken naar jouw website. Dit is daadwerkelijke data en hierin kun je dus precies zien welke zoekterm en welke pagina de meeste klikken heeft gerealiseerd.

Let op: Wanneer een gebruiker binnen de Google zoekresultaten op een specifieke link klinkt, vervolgens teruggaat naar de Google zoekresultaten en daarna weer op diezelfde link klikt, wordt dit gemeten als één klik.

In het overzicht onder de grafiek is te zien in de dimensie ‘zoekopdrachten’ welke zoektermen de meeste klikken naar de website genereren. Aan de linkerkant (blauwe gekaderd) zie je de verschillende zoektermen en aan de rechterkant zie je het aantal klikken per zoekterm (groen gekaderd).

Uiteraard kan dit ook vanuit de andere dimensies bekeken worden zoals: pagina’s, landen, apparaten enz. Met name de dimensie pagina’s wordt hierbij veel gebruikt. In dat overzicht zie je in plaats van de zoektermen, de specifieke URL’s die klikken hebben genereerd vanuit de organische zoekresultaten.

Kort samengevat: Google Search Console houdt dus bij op welke pagina’s van jouw website klikken binnen komen en welke zoektermen hieraan verbonden zijn. Eén URL kan klikken ontvangen vanuit diverse zoektermen. Zo ontvangt de homepage van MvH Media (https://www.mvhmedia.nl/) klikken vanuit verschillende zoektermen:

Wat zijn vertoningen?

Er wordt een vertoning gemeten wanneer het zoekresultaat voor de gebruiker binnen de Google zoekresultaten zichtbaar is.

Even een voorbeeld: stel een gebruiker typt op Google in ‘wasmachine kopen’ en hierbij staat jouw website op de eerste pagina van de Google zoekresultaten. Dan wordt dit gerekend als één vertoning. Alle resultaten op de eerste pagina krijgen namelijk hiervoor één vertoning, ongeacht of de gebruiker naar beneden scrolt. Alle resultaten op de 2de pagina, 3de pagina, 4de pagina etc. krijgen geen vertoningen binnen Search Console in dit voorbeeld.

Als de gebruiker in bovenstaand voorbeeld naar de 2de pagina binnen de Google zoekresultaten gaat, dan krijgen ook alle resultaten op de 2de pagina een vertoning voor het zoekwoord ‘wasmachine kopen’.

Afbeelding vertoningen
De algemene regel is dus dat een vertoning wordt geteld als die zich in de huidige reeks van resultaten bevindt, ongeacht of deze zichtbaar is geweest op het scherm. Bij zoekresultaten voor afbeeldingen op mobiel geldt er echter een uitzondering, want hierbij is er geen paginering. In dat geval moet het zoekresultaat (de afbeelding) wel zichtbaar zijn voor de gebruiker, voordat deze een vertoning krijgt binnen Search Console.

Sitelinks
Voor veel homepages van websites worden er sitelinks gegenereerd. Zie het voorbeeld hieronder van MvH Media:

Naast de homepage https://www.mvhmedia.nl/ uiteraard, krijgen ook alle sitelinks in dit geval ook een vertoning voor de zoekterm ‘mvhmedia’. Voor de zoekterm ‘mvhmedia’ worden er in Google Search Console dus 7 vertoningen gerekend: homepage + de 6 sitelinks.

Wat is de gemiddelde CTR?

De gemiddelde CTR (Click Through Rate of doorklikratio) wordt berekend door middel van de volgende formule:

Het aantal klikken : het aantal vertoningen x 100 = Gemiddelde CTR

Dus stel een webpagina is 100 keer weergegeven binnen de Google zoekresultaten en er is 10 geklikt op deze webpagina, is de gemiddelde CTR dus 10% (10:100 x 100).

Wat is de gemiddelde positie en hoe wordt deze berekend?

De statistiek gemiddelde positie geeft de gemiddelde positie van het hoogste resultaat van jouw website.

Voorbeeld 1:
Webpagina A rankt met zoekwoord A op positie 1, 2 en 6 binnen de Google zoekresultaten. Dan wordt de gemiddelde positie binnen Google Search Console genoteerd als positie 2.

Voorbeeld 2:
Webpagina A rankt met zoekwoord A op positie 1, 2 en 6.

Webpagina A rankt ook met zoekwoord B op positie 3, 4 en 7.

De twee hoogste posities worden genoteerd door Search Console, in dit geval positie 1 en positie 3. Hierdoor is de gemiddelde positie van deze zoekopdrachten voor webpagina A positie 2 (1 + 3 / 2 = 2).

Let op: De positie van een webpagina wordt alleen geregistreerd als deze webpagina een vertoning genereert. Als het resultaat dus op pagina 3 staat en de gebruiker alleen pagina 1 bekijkt, wordt er geen vertoning en geen positie geregistreerd.

Desktop zoekresultaten
Uiteraard worden er bij veel zoektermen diverse SERP features weergegeven. Denk hierbij aan een Google Mijn Bedrijf profiel, local pack, knowledge panel en afbeeldingen. Deze nemen ook een bepaalde positie in binnen Google:

Het knowledge panel wordt altijd berekend als positie 6. De afbeeldingen carrousel wordt vaak weergegeven bij ‘visuele zoektermen’ zoals kleding, barbecues en tuinhuizen. Deze wordt bij de meeste resultaten toegevoegd als positie 2 of 3 binnen de Google resultaten. Deze SERP-features hebben uiteraard een direct effect op de CTR van jouw zoekresultaat.

Stel jouw website rankt op positie 3 van de ‘normale’ organische resultaten op het zoekwoord ‘plantenbakken’. Echter wordt er tussen positie 2 en 3 een afbeeldingen carrousel weergegeven door Google. Hierdoor wordt jouw website naar beneden gedrukt binnen de zoekresultaten. Dit zal waarschijnlijk een negatief effect hebben op het aantal klikken. Daarnaast bieden de SERP-features natuurlijk ook weer kansen om hierin te scoren met jouw website.

Google Search Console dimensies

Naast de 4 statistieken kun je ook nog de verschillende dimensies gebruiken in het prestatierapport van Google Search Console. Dit zijn de volgende 6 dimensies: zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten, zoekopmaak en datums.

Zoekopdrachten

Via welke zoektermen komen de meeste bezoekers op mijn website? Die vraag wordt beantwoord door de dimensie ‘zoekopdrachten’. Het is een van de meest gebruikte dimensie van Search Console. Niet alleen kun je snel zien welke zoektermen veel vertoningen en klikken realiseren, maar ook welke zoektermen juist nog potentie hebben. Zijn er bijvoorbeeld zoektermen die veel vertoningen realiseren, maar nog niet zo veel klikken? Daarnaast kun je natuurlijk ook zien welke zoekopdrachten een hoge gemiddelde positie hebben en wat de bijbehorende CTR is.

Pagina’s

In het dimensie overzicht ‘pagina’s’ kun je alle URL’s van jouw website zien die een vertoning in de Google zoekresultaten hebben gehad. Zo kun je dus snel zien welke URL’s de meeste vertoningen of de meeste klikken genereren binnen de Google zoekresultaten voor jouw website. Daarnaast kun je uiteraard ook de bijbehorende CTR en gemiddelde positie zien van de URL’s.

Ben je benieuwd op welke zoektermen een specifieke URL rankt? Klik dan op die specifieke URL en ga vervolgens naar de dimensie ‘zoekopdrachten’. Nu worden alle zoekopdrachten weergegeven waarvoor die URL een vertoning binnen de Google zoekresultaten heeft gehad.

Landen

Bij de ‘landen’ dimensie wordt er weergegeven in welke landen de website vertoningen heeft behaald in de Google zoekresultaten. Met name voor internationaal georiënteerde ondernemingen is dit interessant om inzichtelijk te krijgen welke landen de meeste klikken of vertoningen genereren.

Apparaten

Ben je benieuwd welk apparaat of apparaten jouw doelgroep het meeste gebruikt om te zoeken binnen Google? In het overzicht van de dimensie ‘apparaten’ is het inzichtelijk welk apparaat het meeste wordt gebruikt. Deze is onderverdeeld in desktop, mobiel en tablet. Mocht er bijvoorbeeld veel gezocht worden door middel van tablets, is het logischerwijs goed om te zorgen dat de website optimaal werkt voor tablets.

Zoekopmaak

Het zoekopmaak rapport geeft inzicht in het aantal klikken en vertoningen op de zogenoemde ‘rich snippets’ zoals vacatures, reviews en uitgebreide resultaten voor veelgestelde vragen.

Datums

Ten slotte de dimensie ‘datums’. Dit rapport geeft een overzicht van het aantal vertoningen en klikken per dag. Het kan gebruikt worden om het aantal verwachte klikken en vertoningen van bijvoorbeeld de volgende maand te voorspellen.

Filters

Google Search Console beschikt over diverse filters die gebruikt kunnen worden om specifieke data naar voren te halen of juist om data te vergelijken. Het is één van de meest gebruikte opties in Google Search Console. De filters vindt bovenin in het prestatierapport:

Ten eerste de zoektype filter. Met deze filter kun je kiezen of je de data van de gewone zoekresultaten (web) wilt zien, of juist van de afbeeldingen, video’s of nieuws sectie. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op de afbeeldingresultaten om inzicht te krijgen in hoeveel vertoningen en klikken de afbeeldingen van jouw website genereren.

De datum filter wordt gebruikt om de hoeveelheid data van het prestatierapport af te bakenen op een specifieke tijdsperiode. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op de afgelopen 7 dagen, maar ook op afgelopen 28 dagen of afgelopen 3 maanden. Uiteraard kun je ook zelf een tijdsperiode opgeven.

Daarnaast kun je met de ‘vergelijken’ optie, twee periodes met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld de afgelopen 3 maanden vergelijken met dezelfde 3 maanden van een jaar geleden. Ook hier is het mogelijk om zelf specifieke tijdsperiodes op te geven.

Deze filter is bijvoorbeeld ideaal voor seizoensgebonden websites/webshops. Heb je een webshop waar je barbecues verkoopt, dan is het natuurlijk interessant om de huidige zomer te vergelijken met de zomer van vorig jaar.

Dan is er nog de laatste filter, namelijk de filter ‘+ nieuw’. Met deze filter is het mogelijk om te filteren op de dimensies.

Wil je bijvoorbeeld alle zoekwoorden die het woord ‘wasmachine’ bevatten zien? Dan gebruik je de filter ‘zoekopdracht’ en type je vervolgens ‘wasmachine’ in. Dit werkt in principe hetzelfde voor de ‘pagina’ filter. Wanneer er hier ‘wasmachine’ in wordt getypt, komen alle URL’s met ‘wasmachine’ in de URL naar voren. Zo heb je snel inzichtelijk in hoe bepaalde categorieën van de website of webshop organisch presteren.

Tip voor internationale websites: Gebruik de ‘landen’ filter, om de prestaties uit een specifiek land inzichtelijk te krijgen.

Conclusie

Google Search Console is ideaal om ‘real-time data’ te vergaren en inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website en de kansen. Daarnaast wordt het vaak gebruikt om de huidige prestaties te vergelijken met vorig jaar. Met Search Console kun je duidelijk inzicht krijgen in vragen zoals:

  • Stijgen de zoekwoordposities van de categorieën waar ik op focus?
  • Welke pagina’s zijn voor mijn website het belangrijkste op het gebied van zichtbaarheid en klikken?
  • Welke zoekwoorden bieden nog kansen om meer verkeer te genereren?
  • Hoe presteert mijn website ten opzichte van vorig jaar? En welke pagina’s/zoekwoorden zijn hiervoor verantwoordelijk?

Uiteraard biedt Google Search Console nog veel meer inzichten los van het prestatierapport. Denk hierbij aan de site-vitaliteit en dekkingsproblemen. Deze rapporten zullen de volgende keer uitgebreid doorgenomen worden in de Google Search Console handleiding deel 2: Techniek.

Heb je vragen aan de hand van dit artikel of wellicht hele andere vragen wat betreft de gehele SEO-strategie? Onze SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie
Stijn Bergmans

SEO Trends 2022

Zoals je van ons gewend bent, voorspellen we ieder jaar weer de SEO-ontwikkeling voor het komende jaar. Vandaar dat je in deze blog de SEO

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?