Het inzichtenrapport van Google Bedrijfsprofiel uitgelegd!

Leestijd: 5 minuten

Iedere fysieke locatie kan eigenlijk niet zonder Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Door de ontwikkeling van de afgelopen jaren zou de lokale intentie in elke online marketing strategie meegenomen moeten worden.

Lokale SEO is namelijk allang geen trend meer maar heeft een prominente plek in elke SEO strategie ingenomen. Maandelijks voert Google updates door waar we met onze SEO strategie op in kunnen spelen. De onlangs vernieuwde local pack is daar een mooi voorbeeld van.

Nu lokale SEO zo ingeburgerd is, is het een goed moment om eens naar het inzichten rapport van Google Bedrijfsprofiel (GBP) te kijken. In dit artikel nemen we je mee door de verschillende inzichten die Google je biedt, hoe je deze data moet interpreteren en of het inzichtenrapport toereikend genoeg is.
Spoiler alert: Dat is het niet.. Gelukkig hebben wij daar een oplossing voor!

Hoe zoeken klanten naar jouw bedrijf?

Waarom niet starten met misschien wel de meest interessante grafiek: zoekinentierapport.
Google start met een goede rede met deze data. Het geeft namelijk aan op welke type zoekopdrachten jouw bedrijfsprofiel wordt vertoond.

Google onderscheidt drie type zoekopdrachten bij het vertonen van de zoekopdrachten

  • Rechtstreeks: Zoekopdrachten wanneer ze op bedrijfsnaam zoeken.
  • Algemene zoekopdrachten Zoekopdrachten voor een product of dienst
  • Merknaam: Zoekopdrachten voor een merk gerelateerd aan jouw bedrijf.
Rechtstreeks

Mensen zoeken op bedrijfsnaam of op het adres waar het bedrijf gevestigd is. Dit kan dus een zoekopdracht zijn zoals MvH Media.

Het voorbeeld is heel duidelijk een rechtstreekse zoekopdracht. Maar de rechtstreekse zoekopdrachten gaan verder. Google zegt hier zelf het volgende over:

Direct search impressions will count in this section when the search results only list a single business listing.

Dit betekent dus dat ook zoekopdrachten waar geen bedrijfsnaam in vermeldt staat onder rechtstreekse zoekopdrachten geschaard kan worden. Wanneer we ons zelf in de plaats Waalwijk bevinden en zoeken op Citroën dealer zien we dat er slechts één bedrijf naar voren komt (bedrijdsprofiel aan de rechter kant).

Omdat er slechts één organisatie vertoond wordt telt Google dit als een rechtstreekse zoekopdracht. Bevinden we ons iets verder van Waalwijk af en gebruiken we weer de zoekopdracht Citroën dealer dan krijgen we meerdere ‘opties’ in de buurt te zien. Deze zoekopdracht wordt onder merknaam geregistreerd omdat Citroën een automerk is.

Merknaam

Hierboven hebben al even kort een voorbeeld benoemd betreft de merknaam zoekopdrachten. In het geval van autodealers zit met enige regelmaat het automerk verwerkt in de naam van de organisatie. Maar merknaam zoekopdrachten kunnen nog specifieker zijn en hoeven niet per sé in de naam van de organisatie opgenomen te worden. Denk hierbij aan zoektermen zoals AEG wasmachine of Nike basketbalschoenen.

In bovenstaande afbeelding is goed te zien waardoor Google getriggerd wordt om deze bedrijfsprofielen op deze zoekopdrachten te vertonen. Google kan op basis van de reviews in het bedrijfsprofiel achterhalen dat er in een winkel Nike basketbalschoenen verkocht worden. Maar ook wanneer zoekopdracht Nike basketbalschoenen goed is verwerkt op de website kan Google de link leggen.

Algemene zoekopdrachten

Bij de algemene zoekopdrachten worden er geen bedrijf- en merknamen gebruikt in de zoekopdracht. Vertoningen komen juist uit zoektermen zoals tandarts, restaurant of autogarage. In de net genoemde zoekopdrachten wordt dus heel nadrukkelijk gezocht op de core business van het bedrijf.

Maar dit kan ook dus verder gespecificeerd worden naar een product of dienst dat er verkocht wordt. Denk aan basketbalschoenen kopen of APK keuring.

Ook hiervoor haalt Google de benodigde informatie onder andere uit reviews en de informatie op de website.

Waar zoeken klanten jouw organisatie in Google?

Vaak wordt er enkel gekeken naar de zoekresultaten pagina. We vergeten wel eens hoe krachtig en uitgebreid het Maps tabblad is binnen de zoekresultaten. Want alle zoekopdrachten waar we zojuist over gesproken hebben kunnen ook in de zoekbalk van Google maps ingeven. Als we snel een fysieke locatie in de buurt willen vinden is het eigenlijk ook een hele logische manier van zoeken.

Binnen GBP worden deze zoekopdrachten ook opgesplitst binnen vermeldingen op de zoekresultatenpagina en vermeldingen in Google Maps.

Wanneer wordt er nu een vermelding op Zoeken of Maps geregistreerd?

Eigenlijk heel simpel. Alle impressies van het bedrijfspaneel (vertoond aan de rechterkant) en de local pack die vertoond worden binnen op de zoekresultaten pagina worden onder Zoeken geregistreerd. Alle impressies van het bedrijfsprofiel binnen Google Maps worden onder Maps geregistreerd.

Acties van klanten

Nu klanten je bedrijfsprofiel gevonden hebben, is het ook interessant om de interacties met jouw organisatie eens onder de loep te nemen. Interactie kan op de volgende manieren plaatsvinden

    1. Bellen

    2. Chatten

    3. Route aanvragen

    4. Website bezoeken

Deze interactiemogelijkheden vind je direct terug in het bedrijfspaneel via Google.

Maar wat houden deze interacties nu precies in?

  • Je website bezoeken
    Deze data spreekt eigenlijk voor zich. Het aantal keer dat een websitebezoeker via deze button op de website is binnen gekomen.

    Wij adviseren om goed met UTM tracking te werken voor GBP zodat in Google Analytics ook te volgen is wat de bezoekers op jouw website uitspoken.

  • Bellen
    Ook een no-brainer. Hoe vaak is er vanuit het bedrijfsprofiel via de bellen-button contact opgenomen met jouw bedrijf.

  • Route aanvragen
    Het aantal route aanvragen is slechts een optelsom van het aantal interacties met de route button. Interessanter nog is om te zien waar vandaan deze routes voornamelijk aangevraagd zijn. Dit kan waardevolle informatie zijn bij het inzetten van (betaalde) lokale campagnes. Zit in die regio jouw doelgroep of komt er nu juist géén verkeer vanuit een regio waar je juist wel gevonden wil worden.
  • Ook de chatten is een functie die wij nog maar mondjesmaat gebruikt zien worden. Deze chatfunctie in GBP is pas sinds februari actief. Veel organisaties hebben zelfs de chat nog helemaal niet ingeschakeld. We zien daardoor vaak nog weinig interactie via de chat-button.

    Er zitten ook wel wat addertjes onder het gras voor deze functie. Zo is de chatfunctie enkel beschikbaar wanneer een (potentiële) klant ingelogd is bij Google. Anders is deze functie niet zichtbaar in de zoekresultaten.

Nieuw profielprestaties rapport

Twee inzichtenrapporten binnen de GBP? Dat klinkt niet logisch. Wel als je beseft dat het zoekwoordenrapport (zoals in onderstaande afbeelding) niet real time is. Deze grafiek is de enige grafiek in het inzichtenrapport waarbij geen datums voor worden weergegeven. Het kan dus best voorkomen dat het rapport een aantal weken achterloopt.

In 2021 heeft daarom het “Nieuw profielprestaties rapport” geïntroduceerd waarbij er op datum (tot een half jaar terug) wel actuele data gepresenteerd wordt. Hierin kan je dus over het afgelopen half jaar duidelijk zien hoe (potentiële) klanten jouw bedrijf gevonden hebben.

Wat mist er nog in het inzichten rapport?

Is het inzichtenrapport hiermee compleet? Wij vinden van niet! Data wordt nog steeds niet langer dan 6 maanden bewaard. Hierdoor is eigenlijk niet mogelijk om de prestaties van dit moment met vorig jaar te vergelijken. En ook andere belangrijke aspecten zoals Google Posts, reviews en Q&A worden niet in dit inzichtenrapport meegenomen.

Oplossing? Data engineering!

Helaas is dit geen oplossing waar u direct zelf mee aan de slag kan gaan.
Bij MvH Media hebben we een oplossing gevonden om deze data over een langere periode terug te halen en op te slaan. Inzichten over een langere periode worden hierdoor overzichtelijk in kaart gebracht. Resultaten van de Google post zijn te zien in één overzicht en ook de voortgang van reviews in één beeld gevangen.

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie
Stijn Bergmans

SEO Trends 2022

Zoals je van ons gewend bent, voorspellen we ieder jaar weer de SEO-ontwikkeling voor het komende jaar. Vandaar dat je in deze blog de SEO

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?