Hoe maak je gebruik van de Helpful Content Update van Google

Leestijd: 4 minuten

Google verwerkt dagelijks 3,5 miljard zoekopdrachten. Hiervoor zijn er op het moment meer dan 5,1 miljard websites voor aanwezig en in de tijd dat jij deze blog hebt gelezen zijn er meer dan 2500 websites bijgekomen. Om met deze enorme uitbreiding toch relevante antwoorden op een zoekopdracht te kunnen blijven geven heeft Google het algoritme geupdate.

Deze update heet de Google Helpful Content Update. De nieuwe update koppelt gebruikers van de zoekmachine aan websites met hoge-kwaliteit informatie zodat mensen sneller de antwoorden vinden waar ze naar op zoek zijn. Om dit te kunnen doen, zorgt Google er voor dat pagina’s die weliswaar hoog scoren maar weinig waarde meegeven aan haar websitebezoekers lager gaan ranken in de zoekresultaten.

Wat heeft de uitrol van deze nieuwe update voor effect op SEO en specifieker op het schrijven van SEO-waardige content? En hoe maken we optimaal gebruik van deze update?

Wat houdt de Google Helpful Content Update precies in?

De update die op 25 augustus werd ingevoerd is de 5e grote algoritme update van Google dit jaar. Hiermee richt Google zich voornamelijk op websites met lage-kwaliteit content voor gebruikers.

Veel content in bepaalde branches mist expertise, autoriteit en vertrouwen, ook bekend als E.A.T. (Expertise, Authority en Trust). Artikelen of websites proberen door de pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines, zo hoog mogelijke posities te behalen op een of meerdere zoektermen. Hiermee worden de vragen of behoeften van gebruikers echter niet beantwoord en worden zoekers gedwongen om meer te blijven klikken.

De nieuwe Google helpful content update classificeert websites die niet relevante content bevatten en zal deze minder vaak vertonen in zoekacties. Wanneer Google jouw website als niet relevante content classificeert dalen jouw posities op bepaalde zoekwoorden. Het kan maanden duren voordat de posities weer terug behaald zijn en dit kan ook alleen door de content te verwijderen of te verbeteren. Deze Google update blijft zich verder ontwikkelen door middel van machine-learning, zodat het systeem steeds wordt verfijnd.

Waarom is de Helpful Content Update belangrijk?

Wanneer de classificatie van Google bepaalt dat jouw website veel lage-kwaliteit content bevat, zullen de zoekresultaten van je gehele website hieronder lijden. Het maakt niet uit of andere pagina’s wel relevante content hebben, ook deze zullen minder gevonden worden. Hiermee wil Google aanmoedigen om alle website content op gebruikers af te stemmen in plaats van op zoekmachines. Door deze norm te stellen, hoopt Google meer kwaliteitsresultaten te bieden die voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker.

Hoe weet ik of mijn content als relevant gezien wordt door Google?

Relevante content wordt door Google geclassificeerd als het de gebruiker waarde biedt. Als het dus een vraag beantwoordt, informatie biedt die past bij de zoekintentie of als het unieke content is die nergens anders te vinden is.

Wanneer jouw content niet overeenkomt met de zoekintentie en Google deze classificeert als niet relevant, dan kun je twee opties doorvoeren: content verbeteren of verwijderen. Om te bepalen of jouw content wel of niet relevant is, heeft Google een checklist uitgebracht.

Checklist:

  • Heb je een bestaande doelgroep die jouw content relevant zou vinden als het direct op jouw website zou komen?
  • Bevat jouw content veel kennis en eigen ervaringen?
  • Heeft jouw website een primaire focus of een primair doel?
  • Heeft de gebruiker na het lezen van jouw content het gevoel dat hij/zij genoeg over een onderwerp weet om zijn/haar doel te bereiken?
  • Heeft iemand die jouw content leest het gevoel dat hij/zij een fijne ervaring heeft gehad?
  • Volg je de richtlijnen van Google voor kernupdates en updates van product reviews?

Wanneer de gebruiker centraal staat wordt op veel vragen ja geantwoord. Wanneer er een paar keer nee geantwoord is, heeft Google nog meer vragen waarmee jouw content geëvalueerd wordt.

  • Is jouw content voornamelijk geoptimaliseerd voor zoekmachines in plaats voor website gebruikers?
  • Produceer je veel content over verschillende onderwerpen om goed te ranken?
  • Ben je vooral bezig met het samenstellen van wat anderen zeggen zonder veel eigen inzichten toe te voegen?
  • Schrijf je over onderwerpen omdat ze trending zijn en niet voor je bestaande doelgroep?
  • Vraagt jo​​uw content lezers om opnieuw te zoeken om betere resultaten te krijgen uit andere bronnen?
  • Gebruik je een bepaald aantal woorden omdat je hebt gehoord dat Google een voorkeur heeft?
  • Heb je je op een onderwerp zonder expertise gefocust omdat je dacht dat het je traffic zou opleveren?
  • Belooft jouw content een vraag te beantwoorden die geen antwoord heeft?

Wanneer op bovenstaande vragen ja geantwoord is, is de kans aanwezig dat een deel van de inhoud van je huidige website verbetering nodig heeft en dus herschreven of verwijderd moet worden.

Wat te doen met content die wordt geclassificeerd als niet relevant?

Om te beslissen of je niet relevante content wilt verbeteren of verwijderen, voer je een diepgaande analyse van elk onderdeel uit. Als je de inhoud waardevoller kunt maken, moet je deze in elk geval bijwerken en bijhouden om de zoekresultaten van jouw website te verbeteren. Als je geen manier ziet om de inhoud relevanter te maken, verwijder deze dan zodat de relevante informatie die jouw website heeft niet naar beneden wordt gehaald in de ranking.

Hoe verbeter je de huidige content:

  • Voeg eigen ervaringen en expertise toe
  • Vul gaten op in de informatie wanneer deze aanwezig zijn
  • Laat jouw kennis terugkomen in de content
  • Zorg dat de tekst overeenkomt met het doel van jouw website

Wanneer je geen waarde kunt toevoegen aan de huidige pagina is het van belang dat je de niet relevante inhoud verwijdert. Wanneer het om een gehele pagina gaat kunt je het volgende doen:

  • Verwijder de pagina
  • Zorg ervoor dat Google geen toegang meer heeft tot de pagina door een wachtwoord toe te voegen
  • Voeg een no-index tag toe aan de desbetreffende pagina

Met een van de bovenstaande oplossingen wordt jouw content niet meer gelezen of geïndexeerd door Google.

Hoe maak ik relevante content?

Relevante content moet voornamelijk informatief kloppen en afgestemd worden op de gebruiker, maar het betekent niet dat je geen SEO strategie meer nodig hebt. Je hebt nog steeds SEO nodig om de kans te vergroten dat websitegebruikers je materiaal vinden.

Het advies vanuit MvH Media is daarom ook: begin met het maken van relevante inhoud door te voldoen aan de zoekintentie. Gebruik vervolgens een SEO-strategie om de relevante zoektermen te laten ranken zodat je doelgroep ook daadwerkelijk jouw content online vindt. Zoekwoorden en SEO geven richtlijnen om hoger te ranken, maar het is de kwaliteit van de inhoud die je echt zal helpen om het doel van je website te bereiken.

Tips bij het schrijven van hoge-kwaliteit content:

  • Blijf on topic. Blijf de focus leggen op basis van de interesses van jouw doelgroep.
  • Beantwoord de zoekintentie. Geef de gebruiker de informatie die hij zoekt. Beantwoord hun vragen en los hun problemen op.
  • Maak gebruik van jouw expertise. Produceer relevante inhoud en laat jouw kennis en ervaringen hier in terugkomen.
  • Maak jouw content uniek. Schrijf content die uniek is en niet op andere websites te vinden is. Zorg er daarnaast voor dat het overzichtelijk en leesbaar is voor websitegebruikers en gebruiksvriendelijk voor mobiele gebruikers.

Ben jij benieuwd naar hoe jouw website staat ten opzichte van deze nieuwe update van Google? Ons team van SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen. Neem gerust vrijblijvend contact op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie
Stijn Bergmans

SEO Trends 2023

Zoals ieder jaar voorspellen we graag de SEO-trends van het komende jaar. Vorig jaar voorspelden we o.a. veel verschuivingen in SERP-elementen, het MUM-model, de prominentere plaats

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?