De juiste top-menustructuur voor SEO

Bij veel webshops en websites is het onmisbaar: een navigatiemenu. Nu zien wij vaak websites en webshops voorbij komen met gebruiksonvriendelijk navigatiemenu of een navigatiemenu dat niet geoptimaliseerd is gekeken naar SEO. Met een verkeerd navigatiemenu loop je bezoekers mis en kan je bezoekers die al op je website zitten kwijtraken.

Hoe zorg je voor een optimaal ingedeeld navigatiemenu? Wat zijn belangrijke factoren? In deze blog lees je het!

Afgelopen maand zat ik samen met een vriend die een jaar geleden zijn eigen webshop was begonnen in handgemaakte schoenen. Hij gaf aan nog steeds niet vindbaar te zijn. Een van de eerste on-page factoren die mij opviel was de indeling van het navigatiemenu. Het menu was als volgt opgebouwd:

menustructuur 1

Navigatiestructuur en SEO
Waarom hecht Google waarde aan een SEO geoptimaliseerd navigatiemenu? Simpel: je helpt Google je website beter te begrijpen, en hoe beter jouw website Google helpt met het ‘begrijpen’,  hoe beter de website scoort binnen de zoekresultaten van Google.

Als de crawlbots van Google een website bezoeken beginnen ze als het ware met een ‘emmer’ vol met punten. Deze emmer wordt door de crawlbots verdeeld over de pagina’s uit het menustructuur. Hoe meer items er in het navigatiemenu staan, hoe minder waarde er per pagina wordt toegekend. In het bovenstaande voorbeeld krijgt elke hoofdcategorie dus 25% van de waarde mee (100% delen door 4 categorieën ). Met zo’n score per pagina zeg je tegen Google dat een pagina een bepaald belang heeft. Hierbij geldt dat hoe dieper een pagina ‘verstopt’ zit in je website, hoe moeilijker het is voor Google om deze pagina te vinden en hier een aantal punten aan toe te wijzen.

funnel menustructuur

In onderstaand voorbeeld is het menu te zien van een vishengel-webshop. De belangrijkste pagina is hierbij ‘vishengels’, maar deze pagina heeft niet de waarde die het eigenlijk nodig heeft omdat er te veel categorieën in het menu staan:

menustructuur 2

Het zou in dit voorbeeld beter geweest zijn om Over ons achter in het menu te plaatsen met hieronder de categorie nieuws. Ook is het aan te bevelen om Visvoer en Lokaas onder te brengen onder één categorie zodat de focus van de website ligt op de categorie Vishengels:

Menustructuur 3

Het belang van Inlinks
Een andere belangrijke factor waar een goede navigatiestructuur erg belangrijk voor is, is het stukje inlinks. Een inlink is een link binnen je website naar een andere pagina van je website. Elke kopje in je navigatiestructuur zorgt voor een belangrijke inlink. Inlinks geven, net als een navigatiemenu, aan Google door welke pagina’s belangrijk zijn binnen je website. Let er daarom op dat alle belangrijke pagina’s op je website ondergebracht zijn in je hoofd- of sub navigatiemenu.

Wat is dan een goede menustructuur? Er zijn een twee belangrijke afwegingen die je moet maken voordat je een menustructuur samenstelt:

Hoe ga ik mijn website positioneren?

Allereerst is het belangrijk om te kijken hoe hoog de concurrentie is binnen jouw branche. Dit doe je om te bepalen op welk ‘zoekwoordniveau’ je gaat zitten. Dit zal ik nader uitleggen. De schoenenbranche, en de modebranche in het algemeen, is een branche met een hoge concurrentie. Er zijn veel websites die dezelfde producten aanbieden. Om in de schoenenbranche te blijven nemen we schoenen als voorbeeld. Er zijn veel grote partijen die concurreren op grote zoekwoorden als: schoenen, herenschoenen en damesschoenen. Wij kijken bij al onze kanten of het realistisch is om tegen de grote partijen op te boksen of dat we ons moeten gaan differentiëren met bepaalde productgroepen. En wat is het budget dat er maandelijks te besteden is?

In de casus van de schoenenwebshop was er maandelijks een heel klein budget om uit te besteden aan SEO werkzaamheden. Ik gaf hierop het advies om niet te gaan concurreren op de grotere zoektermen omdat het in dit geval vrijwel onmogelijk is om een top-3 positie te verkrijgen binnen Google op een zoekwoord als herenschoenen. Het leek mij een goede zaak om de website meer te richten op het redelijk unieke product: handgemaakte schoenen. Er zijn weinig webshops die handgemaakte schoenen aanbieden dus de potentie om een top-3 positie te behalen ligt hier significant hoger.

Wat zijn je belangrijkste productgroepen?
Zoals ik in het voorbeeld van de vishengel-webshop al aangaf is het belangrijk om na te denken over welke diensten/producten je naar voren wilt laten komen binnen Google. Als je met je webshop enkel vishengels wilt verkopen is het belangrijk om hier de focus op te leggen. Merk je dat naast vishengels, er ook veel vraag is naar visdraad? Maak hier dan een aparte categorie of subcategorie voor binnen je menustructuur. Zorg er dan bijvoorbeeld niet voor dat deze productgroep weggestopt zit onder een sub-sub-categorie. Bij handgemaakte schoenen is het bijvoorbeeld niet gewenst om deze categorie bijvoorbeeld onder te brengen in: Schoenen à Heren à handgemaakte schoenen.
Usability

Als laatste wil ik benadrukken dat nog steeds van groot belang is om naast SEO, ook te kijken naar de usability van je navigatiemenu. Het uiteindelijke doel is om de website zo duidelijk mogelijk te houden voor de bezoekers zodat ze makkelijk kunnen vinden waar ze naar zoeken.

Ben je benieuwd of jouw navigatiestructuur goed in elkaar zit? Zijn er wellicht verbeteringen mogelijk zodat je beter vindbaar wordt in Google? Wij adviseren je graag over de mogelijkheden. Kom met ons in contact via de mail (info@mvhmedia.nl) of bel 0162-693599.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?