Kansen en ontwikkelingen rondom de ‘Mensen vragen ook’ boxen

Leestijd: 3 minuten

Google is dagelijks bezig met de ontwikkeling van de zoekresultaten. Waar de organische zoekresultaten een aantal jaar terug uit alleen nog maar platte tekst bestond, worden deze steeds visueler. Zo verschijnen er bij diverse zoekopdrachten een local pack, worden er diverse afbeeldingen getoond en zijn de People Also Ask (PAA) boxen ook al een tijdje zichtbaar.

De People Also Ask (PAA) boxen, in Nederland ook wel ‘mensen vragen ook’ genoemd, zijn er al een tijdje, maar worden steeds interessanter en komen steeds prominenter voor in de zoekresultaten van Google. Maar wat zijn deze “mensen vragen ook” boxen nu precies en hoe kun je als website of webshop hierop inspelen?

Wat is de SERP feature ‘Mensen vragen ook’ en hoe ziet dit eruit?

Wellicht dat je de SERP feature ‘mensen vragen ook’ in Google al een keer eerder tegen bent gekomen. Het is een blok dat Google toont voor of tussen de organische zoekresultaten. Het zijn vaak 3 à 4 vragen die Google zelf bedenkt op basis van jouw zoekopdracht. Ben je op zoek naar een Oled televisie, dan krijg je mogelijk onderstaand resultaat te zien:

Wanneer je op één van deze vragen klikt klapt er een antwoord uit samen met nog meer vragen:

Google heeft deze feature toegevoegd om bezoekers snel van een antwoord te voorzien en ze te helpen bij hun zoekopdracht. Zeker wanneer je nog aan het begin van de customer journey staat en op zoek bent naar een televisie, zijn er nog veel vragen onbeantwoord. Voor welk merk ga je, welk formaat heb je nodig etc. De vragen en antwoorden die verschijnen in de PAA kunnen dus helpen bij je zoektocht. 

Daarnaast kunnen we nog een paar uitspraken doen ook de PAA boxen:

  • De antwoorden bestaan niet altijd uit tekst, er kunnen ook tabellen en video’s in voor komen.
  • Vragen kunnen bij meerdere zoekopdrachten verschijnen. Zo kunnen bij de zoekopdrachten “Oled televisie” en “Oled tv kopen” dezelfde PAA boxen worden getoond. Het antwoord op dezelfde vraag is hierbij ook altijd hetzelfde en dus ook van dezelfde website.
  • De PAA boxen worden niet bij elk zoekresultaat getoond, maar alleen waar dat relevant is. Het kan dus zo zijn dat bij de zoekwoorden waarop jij focust, geen PAA box aanwezig is.

‘Mensen vragen ook’ is een uitgelezen SEO kans voor websites en webshops

Het maakt niet uit hoe groot of klein je website of webshop is, iedereen kan in de PAA terecht komen. Het is lastig om te zeggen welk resultaat de zichtbaarheid en een klik vanuit de PAA box oplevert, maar het biedt voor websites extra kansen om organisch gevonden te worden en klikken naar de website te genereren.

Hoe kun je als website of webshop inspelen op de ‘mensen vragen ook’ boxen

Voor websites en webshops is het dus zeker interessant om in de PAA bij een relevante zoekopdracht te verschijnen. Belangrijk om te weten, is dat Google bepaalt welke vragen en antwoorden worden getoond en beslist welke website en welke content zij laten zien. Wel kunnen websites en webshops de volgende optimalisaties doorvoeren:

  • Schrijf content dat relevant is
  • Ga in op vragen van bezoekers
  • Duidelijke opmaak met vraag en antwoord

Geef je nergens antwoord op de vraag in je website of webshop, dan houdt het al op. Het is dus belangrijk om de vraag te beantwoorden door het plaatsen van content. Content dat relevant is en antwoord geeft op de vragen van de bezoeker, dat kan zowel in tekst, maar ook in een video. Waar je dit doet is aan jou. Dat kan zijn op een categoriepagina, maar ook door het schrijven van een blog of een nieuwsbericht.

Snel een overzicht van alle vragen en antwoorden

Naast bovenstaande tips waarin je relevante content en vragen moet beantwoorden op je website of webshop, hoef je niet geheel zelf op zoek te gaan naar alle mogelijke vragen. Het is namelijk mogelijk om vanuit Google een uitdraai te maken van alle vragen en antwoorden die verschijnen in de PAA. Deze uitdraai maakt het makkelijker voor ons om nieuwe kansen te spotten en zelf deze antwoorden in de content te gaan verwerken.

Zo toont deze uitdraai verschillende interessante zaken:

  • Het toont de vragen die verschijnen in de PAA
  • Het laat zien bij welke zoekopdracht welke vragen worden getoond
  • Je ziet welke pagina’s er nu als antwoord worden gebruikt

Let wel op: Bedenk van te voren goed over welk onderwerp je als eerste vragen gaat beantwoorden. Het is efficiënter om te kiezen voor een vraag die bij veel zoekopdrachten terug komt en ook nog eens beschikt over veel zoekvolume.

Ontwikkelingen rondom PAA boxen

De PAA is an sich al een ontwikkeling binnen de zoekresultaten. Het biedt namelijk extra of nieuwe kansen om organisch te scoren. Ondanks dat de PAA al een tijdje zichtbaar is, wordt er door Google nog steeds doorontwikkeld. Zo verdrong de SERP feature “People also ask” voorheen een organisch zoekresultaat. De PAA was in dit geval het 10e organische zoekresultaat waardoor er nog maar 9 organische plekken over waren. Hierdoor verdrong het een ander zoekresultaat naar de tweede pagina.

Sinds kort heeft Google dit weer geüpdatet waardoor de PAA nu een 11e organisch zoekresultaat vormt. Echter staat deze feature niet op de 11e plek, maar kom je hem vaak ver bovenin de resultaten al tegen.

Als we kijken in Amerika, worden de PAA soms ook al aangevuld met “Buying guides” en hebben diverse platformen het over “Things to know”. Het is daarom  belangrijk om de ontwikkelingen binnen de zoekresultaten goed de gaten te houden.

Conclusie

De ‘People Also Ask’ feature is er al een tijdje en toont vragen waarmee Google de bezoeker snel van een antwoord kan voorzien. Google bepaalt hier de vragen en antwoorden, maar biedt voor websites en webshops wel kansen om nieuwe zichtbaarheid en klikken te genereren. Het is hierbij van groot belang om je website van de juiste content te voorzien en daadwerkelijk antwoord te geven op de vragen.

Doe voordat je hieraan begint onderzoek naar de aanwezigheid van de PAA boxen bij voor jou belangrijke zoekopdrachten en vindt de vragen die voor jou interessant zijn. Met Google extensies valt hier gemakkelijk een uitdraai van te maken.

Ontvang je graag mee info over de PAA boxen of heb je hulp nodig bij het efficiënt inzetten van de juiste vragen? Wij helpen je graag!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie
Stijn Bergmans

SEO Trends 2023

Zoals ieder jaar voorspellen we graag de SEO-trends van het komende jaar. Vorig jaar voorspelden we o.a. veel verschuivingen in SERP-elementen, het MUM-model, de prominentere plaats

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?