Key takeaways van de Spotligt conference 2024

Leestijd: 3 minuten

Op 30 oktober 2024 waren onze SEO’ers Vincent en Antoine aanwezig tijdens het Spotlight conference. Deze dag stond in het teken van organische vindbaarheid. Niet alleen SEO kwam aan bod, maar ook onderwerpen als organische social en community kwamen ter sprake. Met (ex) medewerkers van Gymshark, Innocent TikTok en Snapchat, maar ook bekende SEO’er Mike King was er genoeg kennis aanwezig om van te leren. Onderstaand de key takeaways die zij vanuit Amsterdam hadden meegenomen.

Authenticiteit is belangrijker dan ooit

De meest genoemde term die we voorbij hoorde komen tijdens de conferentie was authenticiteit. Zeker nu we al zo’n twee jaar gebruik mogen maken van LLM en de hoeveelheid data die wordt gemaakt nog nooit zo groot was. Gebruikers van het internet worden overladen met informatie, maar iemand zijn concentratie is maar selectief. Het gevolg is banner blindness waarbij een gebruiker in zijn gedachte bewust of onbewust banners negeren. Maar hoe zorg je er als marketeer dan voor dat je content wel aanslaat bij de doelgroep? Het belangrijkste hierin is authenticiteit. Zeker onder gen Z zal je bericht een stuk beter aanslaan wanneer de gebruiker het gevoel heeft dat de content echt is en gedragen wordt door het bedrijf die het communiceert. De geliktheid en perfectie mag wat dat betreft dus op een lager pitje. Je moet vooral menen wat je post en dit zowel offline als online uitdragen. Zorg voor nauw contact met je doelgroep zodat je oprecht weet waar deze dagelijks mee bezig bent en communiceer met ze op eenzelfde niveau. Zoals Elfried Samba aangaf: “Je bent als merk onderdeel van een community en bent niet zelf een community aan het maken.” Wees dus onderdeel van bestaande mensen hun leven als merk in plaats van alles vanuit achter een scherm te bepalen.

Kies voor kwaliteit boven kwantiteit

Wees kritisch op de content die je schrijft of ooit geschreven hebt. Heb je een pagina die altijd goed presteerde, maar zakken de bezoekers langzaam weg? Wees dan kritisch op de content die er staat. Zakt je concentratie langzaam weg terwijl je zelf de content aan het lezen bent? Prune deze content en houdt alleen de content over die gebruikers echt verder helpen of een entertainment waarde hebben. Ook het type content speelt hierin een rol. Schrijf je over het vervangen van een Fiat 500 oldtimer voorverlichting? Als je alleen tekst als content hebt, dan ga je het op lange termijn sowieso verliezen. Video en een stappenplan met afbeeldingen zal een gebruiker hier veel beter helpen. Kijk dan ook kritisch naar nieuwe en bestaande pagina’s en ga niet voor de makkelijkste weg, maar de weg waar je de gebruiker onderaan de streep het beste mee helpt. Doe dit ook met je social berichten. Creëer alleen content die je zelf op je tijdlijn voorbij wilt zien komen. Kleur eens buiten de lijntjes van je organisatie en durf risico’s te nemen. Grote kans dat dit gebruikers van de verschillende platforms veel meer triggert, dan het derde bericht deze week over hoe goed jouw bedrijf wel niet is. Ben je toch bang voor het hogere management? Test dan is uit op bijvoorbeeld Instagram Stories. Deze content wordt toch weer na 24 uur verwijderd, maar is wel een goede maatstaaf hoeveel reacties bepaalde type content opleveren.

Vergeet niet om uniek te zijn

De gemiddelde marketeer weet dat een merk en uniciteit hand in hand gaan en zelfs een vereiste zijn voor een sterk merk. Ondanks dat we het allemaal waarschijnlijk wel weten, is het met AI toch aanlokkelijk om de makkelijkste weg te nemen en AI het grootste gedeelte van ons werkt te laten doen. Kans is alleen groot dat die andere concurrent die hetzelfde doet, dezelfde antwoorden krijgt en zaken zoals content teveel op elkaar gaan lijken. Wees daarom altijd kritisch en creatief in hoe je AI inzet.

Conclusie: AI is er om je te helpen, niet om je werk te doen

AI is een van de grootste ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Ondanks de gigantische impact van AI op de digitale wereld, stond AI tijdens geen van de lezingen centraal. Dit is dan ook de belangrijkste conclusie uit de takeaways: AI is een geweldig hulpmiddel, maar kan alle eerdere takeaways nooit zo perfect als jou doen. Het is als gereedschap, maar dan op steroïden. Integreer daarom AI in je workflow om je werkzaamheden te versnellen, maar blijf zelf altijd in control van de kwaliteit en output. Wanneer je namelijk authentieke, kwalitatieve en unieke content wilt creëren, dan zal je met de huidige AI-modellen nog niet ver komen. Wees daarom ook tijdens het intrigeren van AI binnen jouw vakgebied kritisch op de output en tijdwinst die het oplevert. Zit AI niet in de van de authenticiteit, uniciteit en kwaliteit van de uiteindelijke output? Integreer AI dan zoveel mogelijk. Wanneer dit niet het geval is, blijf dan vooral zelf aan de knoppen zitten en breng het menselijke element naar jouw uitingen.

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?