Lightspeed SEO – De kracht en zwakte van Lightspeed

Leestijd: 6 minuten

Lightspeed is een e-commerceplatform waarmee retailers hun eigen webshop kunnen creëren en beheren. Het is een SaaS (Software as a Service) product met online betalingsverwerking, voorraadbeheer, orderbeheer en rapportages. Lightspeed staat bekend als een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk systeem, dat goed te optimaliseren is voor zoekmachines. Hoewel Lightspeed een krachtig e-commerceplatform is dat goede SEO-mogelijkheden biedt, zijn er enkele obstakels waar je tegenaan kunt lopen als je aan de slag gaat met SEO voor je Lightspeed website.

In deze blog geven we je een aantal tips om beter te scoren in Google met jouw Lightspeed website.

De mogelijkheden voor SEO

Lightspeed heeft tal van mogelijkheden om je website voor SEO te optimaliseren. Zo is het bijvoorbeeld erg eenvoudig om de titel- en metatags aan te passen. Meta tags helpen Googlebots om je pagina’s sneller te crawlen en indexeren en om je webshop beter te laten ranken in Google. Als je net nieuw bent met SEO, dan kan het zijn dan je nog niet bekend bent met Metatags. Metatags zijn een stukje code op de website die aan Google aangeven waar de pagina over gaat, zodat deze de informatie vervolgens op de resultatenpagina kan weergeven. Metatags bestaan uit een metatitel en een metabeschrijving. We gaan op deze twee onderdelen van de metatag verder in.

Meta titel

Een metatitel legt uit waar je website over gaat. Het is een korte titel van 60-70 tekens die te vinden is op de resultatenpagina’s van de zoekmachine. In onderstaand voorbeeld is de meta titel: “Conditioner kopen? Shop nu online! – Etos”.

Meta beschrijving

Een metabeschrijving is een korte beschrijvende tekst van 160 tekens dat de inhoud van een pagina samenvat. In dit voorbeeld is de metabeschrijving: “Bij Etos koop je conditioner gemakkelijk en snel online. Voorkom droog en beschadigd haar ✓ Gratis bezorging vanaf €30 ✓ Spaar voor korting met Etos!”.

Je kunt de meta title en description ook wel als het visite kaartje van je website zien. De metabeschrijving heeft invloed op je CTR, kun je hierin het beste je Call To Actions verwerken:

In Lightspeed kun je eenvoudig je H1 headings, H2 headings, Meta data en content toevoegen aan een pagina via Producten > Categorieën > Product > Zoekmachines SEO

Verrijk de pagina’s met tekstuele content

Content is een belangrijk onderdeel van SEO omdat zoekmachines zoals Google waarde hechten aan relevante, kwalitatieve en unieke content op een website. Door waardevolle content te schrijven die gericht is op de behoeften en interesses van de doelgroep, leert Google beter begrijpen waar een bepaalde pagina over gaat. Het gebruik van de juiste zoekwoorden in de content helpt hierbij om de ranking van deze pagina te verbeteren.

Hoogwaardige unieke content levert een bijdragen aan een betere SEO door de zichtbaarheid en relevantie van een website te vergroten.

Het gebruik van het menu

Als je in Lightspeed een nieuwe categorie pagina aanmaakt, dan wordt deze automatisch in je menu geplaatst. Je kunt deze echter ook op ‘niet zichtbaar’ zetten, daarmee geef je dus aan dat deze niet in het menu moet komen maar wel vindbaar moet zijn voor zoekmachines:

Dit kan je doen via de optie Zichtbaarheid > Opnemen in catalogus:

Hier zit echter ook een groot nadeel aan verbonden. Wanneer je namelijk jouw pagina niet opneemt in de catalogus, dan wordt deze ook niet meegenomen in de sitemap. De sitemap zorgt ervoor dat Google makkelijk jouw pagina’s kan vinden. Als jouw pagina daarom niet in jouw sitemap staat, dan kan dit ervoor zorgen dat jouw pagina ook niet in Google wordt weergegeven. Dit is dan ook zeer belangrijk voor de SEO van jouw website en daarom gaan we hier later in dit blog, verder op in.

Manage je product structured data eenvoudig

Je kunt de weergave van producten in zoekmachines optimaliseren en verrijken met product structured data. Wat is dit?

Structured data, oftewel gestructureerde productgegevens, bevatten specifieke informatie over de producten die je verkoopt, zoals prijs, reviews, beschikbaarheid, fabrikant etc. Dit maakt het voor zoekmachines gemakkelijker om deze informatie te indexeren en weer te geven in zoekresultaten. Deze stellen Google ook in staat om uitgebreide resultaten weer te geven in Google. Dit kan er zo uitzien:

De volgende structured data types kunnen worden weergegeven met Lightspeed:

Sitemap

Een sitemap is een gestructureerd document dat alle pagina’s van een Lightspeed-webwinkel bevat en is geoptimaliseerd voor zoekmachine crawlers. Het doel van een sitemap is om zoekmachines te helpen bij het ontdekken en indexeren van alle pagina’s van een website, waardoor ook de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website wordt verbeterd.

Een sitemap bevat alle belangrijke URL’s van de website, de datum waarop ze voor het laatst zijn bijgewerkt en de prioriteit van elke pagina. Het prioriteitsniveau geeft zoekmachines aan welke pagina’s op de website als belangrijkste worden beschouwd. Het is belangrijk om te benadrukken dat de sitemap geen garantie biedt dat alle pagina’s worden geïndexeerd, maar het helpt zoekmachines wel om alle pagina’s op een gestructureerde manier te vinden.

Er wordt automatisch een XML sitemap en een HTML sitemap aangemaakt in Lightspeed. Een HTML sitemap geeft een overzicht van alle (belangrijke) pagina’s op de website is hoofdzakelijk om het navigeren voor je bezoeker makkelijker te maken en een XML sitemap wordt gebruikt om de zoekmachine jouw pagina’s gemakkelijker te laten indexeren. Beide hebben ze een positief effect op SEO.

Lightspeed-gebruikers kunnen de sitemap helaas niet zelf instellen of aanpassen, deze wordt automatisch gegenereerd. Dit kan een groot SEO nadeel zijn omdat je ‘verborgen’ pagina’s (welke je dus niet opneemt in je catalogus oftewel menu) ook niet in de sitemap komen.

Robots.txt

Een robots.txt-bestand (www.voorbeeld.nl/robots.txt) is een tekstbestand dat op de root directory van een website wordt geplaatst om zoekmachine crawlers te instrueren welke pagina’s wel of niet gecrawld mogen worden.

Een robots.txt-bestand is een belangrijk hulpmiddel voor SEO, omdat het kan helpen om dubbele content, onbelangrijke pagina’s en technische problemen met betrekking tot crawlen en indexeren van de website te voorkomen. Als bepaalde pagina’s van een website niet relevant zijn voor zoekmachines, kunnen ze worden uitgesloten van de indexering door ze op te nemen in het robots.txt-bestand. Bijvoorbeeld filter pagina’s die je niet allemaal wilt laten indexeren. Bijv.: https://www.voorbeeld.nl/nl/shampoo/?mode=grid&limit=24&sort=default&max=65&min=0&filter

Het is belangrijk om te weten dat een robots.txt-bestand geen garantie biedt dat bepaalde pagina’s niet worden geïndexeerd. Sommige zoekmachines kunnen zich niet aan de instructies houden, of andere pagina’s kunnen links bevatten die naar deze pagina’s leiden, waardoor ze toch worden geïndexeerd.

Het is dus belangrijk om het robots.txt-bestand zorgvuldig te configureren om er zeker van te zijn dat het alleen pagina’s uitsluit die niet relevant zijn voor zoekmachines, en dat belangrijke pagina’s niet per ongeluk worden uitgesloten. Het Robots.txt bestand in Lightspeed is aan te passen via Instellingen > Web Extra’s > Robots.txt

Extra tip

Om je SEO werkzaamheden goed te kunnen monitoren en ook de indexering van je website in de gaten te houden, kan Google Search Console een handige tool zijn. Google Search Console is een gratis webmaster tool van Google die website-eigenaren en marketeers helpt om de prestaties van hun website in Google-zoekresultaten te monitoren en te verbeteren. Het biedt belangrijke informatie over de indexering van de website en de manier waarop Google de website ziet, zoals crawl-statistieken, zoekverkeeranalyse, rapportage van indexering, en meer.

Google Search Console verifiëren, kan ook via Lightspeed. Dit kan via Instellingen > Web extras > meta tags:

De onmogelijkheden voor SEO

Beperkte aanpassingsmogelijkheden

Naast de vooringestelde SEO optimalisatie mogelijkheden heeft Lightspeed helaas ook wat beperkingen waar je rekening mee moet houden. Het Lightspeed-platform is namelijk gebouwd op een ‘standaard’ sjabloonstructuur die beperkte aanpassingsmogelijkheden biedt. Dit kan het moeilijker maken om de SEO-strategie uit te voeren en de site te optimaliseren voor zoekmachines. Ook staat de check-out vrijwel vast is zijn hier ook geen aanpassingsmogelijkheden in.

Een groot nadeel aan deze standaard sjabloon structuur is dat als je custom Lightspeed maatwerk laat doen, je geen updates meer kunt uitvoeren.

Technische SEO mogelijkheden en beperkingen

De technische SEO mogelijkheden van Lightspeed zijn ook vrij beperkt, dit heeft voordeel maar ook nadelen. Doordat het een compleet systeem is, zijn er weinig plugins te installeren en je kunt ook zelf weinig tunen. Hierdoor zit je met de prestaties van het systeem. Lightspeed weet dit natuurlijk ook en optimaliseert alles daarom ook goed. Het nadeel is dat je tegen een aantal technische beperkingen aanloopt. Bijvoorbeeld als je de code wilt aanpassen, dan moet je ervaring hebben met het gebruik van de Lightspeed API.

Internationale targeting

Internationale targeting binnen SEO is het optimaliseren van een website voor meerdere talen en locaties om hiermee een internationaal publiek te bereiken. Het doel is om ervoor te zorgen dat de website goed presteert in zoekresultaten in verschillende landen en talen.

Een belangrijk onderdeel van internationale targeting is het gebruik van hreflang tags, die zoekmachines helpen om te begrijpen welke versie van de website relevant is voor welk taal- en locatiepubliek. Het gebruik van de juiste hreflang-tags kan de zoekmachineprestaties verbeteren en voorkomen dat zoekmachines pagina’s als duplicaatcontent zien. Een voorbeeld:

<link rel=“alternate” hreflang=“nl-nl” href=“https://www.voorbeeld.nl/” />
<link rel=“alternate” hreflang=“nl-be” href=“https://www.voorbeeld.be/” />
<link rel=“alternate” hreflang=“en-gb” href=“https://www.voorbeeld.co.uk/” />
<link rel=“alternate” hreflang=“en-us” href=“https://www.voorbeeld.com/” />

De eerste regel geeft de variant voor Nederlandse bezoekers in Nederland weer, de tweede variant is voor Nederlandse bezoekers uit België. Zo help je een zoekmachine om altijd de juiste variant van jouw website te weergeven. Een groot nadeel van lightspeed is dat deze geen ‘hreflang-tags’ ondersteunt. Het is wel mogelijk om dit aan te passen, maar dit kost veel tijd en aandacht voor een goede implementatie.

Brands

Lightspeed heeft standaard een Merken optie in het systeem ingebouwd. Je kunt meerdere producten verzamelen onder één brand.

Merkenpagina’s zijn echter slecht te optimaliseren voor SEO. Zo kun je zelf geen metadata invullen en je kunt geen subcategorie onder dit soort pagina’s aanmaken.

Hoe lossen we dat nu op? Je zou ervoor kunnen kiezen om de brands functie niet te gebruiken of zelfs uit te sluiten en zelf als categoriepagina een merkenboom aan te maken. Een voorbeeld van hoe dit eruit zou kunnen zien:

Je bouwt een standaard categorie om naar een merken categorie, die veel meer mogelijkheden heeft dan de standaard Merken pagina’s.

Wil je nu toch graag gebruik maken van de Brands en deze ook goed optimaliseren voor SEO met goede content en meta data? Dan zou je nog kunnen overwegen om dit via Tag Manager te doen. Met een html script kun je eenvoudig de Meta title en description overschrijven:

Tags

In Lightspeed worden tags gebruikt om producten te categoriseren op de website. Dit kan op basis van type, merk, kleur, maat, materiaal en andere kenmerken. Ze kunnen ook worden gebruikt om producten te groeperen op basis van seizoen, collectie of trend. Het zijn labels die worden toegewezen aan producten met de bedoeling om de zoekervaring te verbeteren en de navigatie op de website gemakkelijker te maken.

Dit klinkt allemaal erg voordelig en gebruiksvriendelijk, echter kunnen deze Lightspeed Tags erg nadelig werken. Dit komt doordat er met een Tag dezelfde producten kunnen worden getarget welke je ook bij Brand sectie kunt zien. Deze kunnen vervolgens ook in de categoriepagina’s worden opgenomen waardoor je al snel te maken krijgt met duplicate content.

Tags zijn (net zoals Brand pagina’s) slecht optimaliseren voor SEO. Zo kun je geen meta data toevoegen, heading tags en content. Het is dus simpelweg het bundelen van meerdere producten op één pagina, niet meer en niet minder. Is jouw SEO strategie erop gericht om op verschillende zoekwoorden in te spelen met betrekking tot materiaal, kleur, seizoen? Dan adviseren wij altijd om hier een categorie pagina voor aan te maken. Je kunt hier dezelfde producten inzetten, echter zijn deze wel volledig te optimaliseren voor SEO.

Verborgen categorie pagina’s

Verborgen categorie pagina’s zijn eigenlijk SEO geoptimaliseerde landingspagina’s die je niet in je menu plaatst maar die wel te bereiken zijn voor Google. Je menu wordt namelijk erg groot en onoverzichtelijk als je elke pagina hierin plaatst.

Het nadeel van Lightspeed is dat deze zogenoemde verborgen pagina’s, niet in je sitemap komen te staan. Het gebruik van een sitemap kan een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren, verbeteren en de zichtbaarheid en ranking van een website. Een sitemap is een XML-bestand dat de structuur van een website weergeeft en een lijst bevat van alle pagina’s op die website. Het doel van een sitemap is om zoekmachines te helpen de inhoud van een website gemakkelijker te begrijpen en te indexeren. Wanneer een zoekmachine een sitemap van een website vindt, kan deze gemakkelijker bepalen welke pagina’s er op de website zijn en hoe ze met elkaar verbonden zijn.

Aangezien we wel specifieke pagina’s willen blijven aanmaken, gericht op de zoekintentie van de zoeker, zijn deze verborgen categorie pagina’s erg belangrijk voor onze SEO strategie. Om de functie van de XML sitemap enigszins te vervangen, kunnen we een goede interne linkstructuur maken zodat we Google nog gemakkelijker door onze website kunnen loodsen. Een goed voorbeeld hiervan vind je hier:

Deze html sitemapjes kunnen onder aan categorie pagina’s worden toegevoegd en zullen voor elke categorie naar andere pagina’s verwijzen.

Afbeeldingen

De website snelheid die van belang is voor het ranken van je website. Over het algemeen  is deze prima, mede doordat Lightspeed standaard gebruik maakt van een CDN (externe host voor afbeeldingen).

Houd er wel rekening mee dat Lightspeed afbeeldingen niet automatisch comprimeert en het schalen van afbeeldingen wordt ook niet direct door Lightspeed opgepakt. Ware afbeeldingen zorgen ervoor dat jouw pagina’s trager worden. Elke kb extra beïnvloed de laadtijd van jouw site. Let hier dus goed op anders dan kan het zijn dat de laadtijden van je website erg laag worden door de grote hoeveelheid te zware afbeeldingen.

Filters

Filters zijn beperkt in Lightspeed. Je hebt niet veel filter mogelijkheden

Tips & tricks om deze SEO onmogelijkheden te tackelen

  • Zoals besproken zijn de Brands en tags functie van Lightspeed niet ideaal voor SEO. Wij adviseren daarom ook om deze niet te gebruiken en je merken als categorie aan te maken. Je tags kunnen voor duplicate content zorgen en deze pagina’s zijn niet voldoende aan te passen voor SEO
  • Maak je pagina’s aan die je op ‘niet zichtbaar’ zet en welke dus niet in je menu komen, houd er dan rekening mee dat deze ook niet in de sitemap en front-sitemap komen. Je kunt dit oplossen door zelf een goede HTML-sitemap op je categorie pagina’s te verwerken zoals bovengenoemd voorbeeld van Expert.
  • Comprimeer je SEO-afbeeldingen zelf om ervoor te zorgen dat je Lightspeed website niet te traag wordt.

Conclusie

Lightspeed is een heel gebruiksvriendelijk platform waarmee je gemakkelijk kunt ranken in de zoekresultaten. Wil jij jouw Lightspeed webshop beter laten ranken in Google? Houd dan rekening met de bovenstaande zaken. Loop je nog steeds tegen problemen aan? Plan dan een gratis strategiesessie bij ons in om te ontdekken hoe wij jou kunnen helpen om verder te groeien.

Vragen?

Onze SEO-specialisten beantwoorden graag al je vragen over je Lightspeed website of je gehele SEO-strategie. Je kunt hiervoor vrijblijvend contact met ons opnemen.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?