Rich Snippets: wat zijn het en wat is de invloed op mijn SEO?

Rich Snippets, het is een steeds vaker voorkomende term in de wereld van online marketing. Deze gestructureerde gegevens helpen Google om de inhoud van een webpagina of bepaald stuk code te begrijpen. Deze data, ook wel micro-data genoemd, wordt al een tijdje door Schema.org in een soort woordenboek voor opmaakgegevens bewaard. De opmaak van deze Schema.org-data wordt ondersteund door zowel Google, Bing, Yahoo en Yandex.

Doordat de markt nog steeds sterk groeiende is, neemt het aantal specialisten op het gebied van online marketing ook sterk toe. En uiteraard wilt u de concurrentie voorblijven. Rich Snippets is een manier om toch een onderscheidende advertentie te hebben dan bijvoorbeeld uw grootste concurrent. Maar wat zijn nu eigenlijk Rich Snippets? In feite zijn dit uitbreidingen die worden weergegeven in de zoekresultaten. Een standaard organische advertentie ziet er als volgt uit:

  • Titel (in SEO-termen is dit een meta-title)
  • URL
  • Beschrijving (in SEO is dit een meta-description)

Niets nieuws, met deze gegeven laat je een bezoeker zien waar de betreffende website over gaat. Met Rich Snippets kunt u echter meer laten zien dan deze ‘standaard resultaten’. Let wel, er is technische kennis nodig om deze Rich Snippets in te bouwen in uw broncode. In veel gevallen is het verstandiger uw webbouwer in te schakelen voor dit vraagstuk.

Welke soorten Rich Snippets zijn er?

Ongetwijfeld bent u, bewust of niet bewust, al eens Rich Snippets tegengekomen. Goed voorbeeld zijn de sterretjes bij sommige recensies. Omdat in de trant van onze favoriete zoekmachine te blijven, hebben we onderstaande afbeelding op het zoekwoord google chromecast kopen als voorbeeld genomen:

chromecast

Deze zijn verkregen door een bepaald stukje markering aan de code te geven. Helaas is niet alle informatie te markeren die u nuttig vindt op uw website. Google heeft hier een selectie gemaakt waarvan Google denkt dat het kan helpen om het beste zoekresultaat voor de bezoeker te geven. De volgende selectie qua inhoud is door Google bepaald voor markeringen:

  • Recensies (sterretjes)
  • Producten
  • Recepten (sterretjes)
  • Evenementen (naam, data, locaties en tijden)
  • Muziek (naam, data, locaties en tijden)

Een Rich Snippet die we apart uit willen lichten zijn Bedrijven en Organisaties. Mede door het steeds groter wordende belang van lokale SEO, kan het structureren van lokale gegevens interessant zijn.

Als voorbeeld hebben we www.mvhmedia.nl genomen. Het testen van uw gestructureerde data heeft Google beschikbaar gemaakt via de Structured Data Testing Tool. Hieronder treft u een screenshot van verschillende microdata die we aan onze broncode hebben toegevoegd. Zoals eerder vermeld is deze microdata gehaald uit de ‘vocabulaire’ van Schema.org. onderstaande screenshot is genomen uit de test-tool van Google.

microdata

Hierbij gaat het over de volgende microdata die Google helpen om te begrijpen waar een stukje content over gaat:

  • streetAddres: waarbij we aan Google aangegeven dat Mgr. Poelstraat 1C het straatadres van ons kantoor is.
  • postalCode: hierbij hebben we aangegeven dat 5103 BD de postcode van ons kantoor is.
  • adressLocality: Google weet nu dat Dongen onze vestigingsplaats is.

Uiteraard wordt Google steeds slimmer en zijn er tal van manieren om lokaal vindbaar te worden. De microdata toevoegen op bepaalde stukjes content kunnen dienen als steuntje in de rug voor Google.

Uw gegevens structureren kan ook via Search Console (het vroegere Google Webmaster Tools). Dit kan via de Data Highlighter, ofwel Gegevens Markeren. Meer informatie hierover is te vinden in het webmaster helpcenter van Google.

Kom ik hoger in Google door Rich Snippets?

Niet direct, maar het heeft wel degelijk invloed. In eerste instantie verhogen Rich Snippets de CTR, ook wel doorklikratio genoemd. Simpel gezegd klikken er meer mensen op uw advertentie in de zoekresultaten. Google gaat er na verloop van tijd dus uit dat het zoekresultaat relevant is voor een bezoeker, waardoor uw Google positie ‘beloond’ zou kunnen worden met een hogere ranking. Aan de andere kant kan het invloed hebben omdat Rich Snippets een aanpassing/markering zijn in de broncode van uw website. Schakel bij gebrek aan kennis hiervan dus altijd uw webbouwer in!

Wanneer zijn mijn Rich Snippets zichtbaar?

Zoals we nooit voor de volle 100% grip en invloed zullen hebben op het algoritme van Google, is er ook geen zekerheid wanneer en of er überhaupt Rich Snippets getoond gaan worden bij uw zoekresultaten. Google garandeert niet altijd of Rich Snippets zichtbaar worden, tenzij Google het relevant vindt voor een bezoeker. Het kan namelijk zijn dat Google de gestructureerde gegevens niet representatief of misleidend vindt. Daarnaast kan het ook voorkomen dat het gegevens onjuist gemarkeerd zijn. Zoals eerder vermeld vergt het structureren van de microdata een wat verdere kennis van HTML dan de basis. Soms kan het voorkomen dat een half jaar na het markeren van gegevens de Rich Snippets nog niet zichtbaar zijn. Het is simpelweg wachten, bidden en hopen dat ze op een dag zichtbaar worden, maar als ze zichtbaar worden zal de geïnvesteerde tijd zich belonen in een hoger doorklikratio!

Bronnen: Google afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?