SearchGPT en SEO: hoe bereid je je voor op de toekomst op search via AI?
Search veranderd snel en is steeds sneller aan het veranderen. De nieuwe SERP-features in Google zijn al bijna niet bij te houden en dan komt er ook nog een concurrent bij. Een concurrent in de vorm van (bijna) een volledig nieuw model, namelijk search via LLM’s. De grootste speler op dit gebied, OpenAI, heeft op 31 oktober SearchGPT beschikbaar gesteld aan ChatGPT Plus- en Team-abonnees. Verdere plannen zijn om in 2025 deze beschikbaar te stellen voor alle gebruikers. Een zoekmachinefunctie binnen een programma met 200 miljoen wekelijkse gebruikers? Daar moet je als SEO’er toch iets mee, of niet?
Wat is SearchGPT?
SearchGPT is een geavanceerde zoekmachine die traditionele zoekfunctionaliteiten combineert met de kracht van generatieve AI-modellen, zoals de bekende ChatGPT. In tegenstelling tot conventionele zoekmachines, die een lijst met links presenteren, biedt SearchGPT directe, uitgebreide antwoorden op gebruikersvragen, ondersteund door duidelijke verwijzingen naar externe bronnen. Deze benadering stelt gebruikers in staat om sneller en efficiënter de gewenste informatie te verkrijgen. Bij elk resultaat die via Search wordt weergegeven, staan bronnen weergegeven. In vergelijking tot reguliere vragen in ChatGPT, kan je op deze manier in ChatGPT zichtbaar worden.
Gaat SearchGPT search veranderen?
Tenminste dat is het principe erachter als je het zelf aan ChatGPT vraagt, maar is searchGPT wel zoveel beter dan onze oude vertrouwde zoekmachines? In praktijk heeft een LLM zo zijn voordelen als nadelen als het aankomt om te gebruiken als Search. Waar SearchGPT in uitblinkt zijn uitgebreide vragen die meerdere woorden tot zinnen bevatten. Ben je bijvoorbeeld inktfanaat en is black and grey volledig jouw ding? Dan is de volgende vraag helemaal niet zo gek:
Ik ben op zoek naar een tattoo studio in de buurt van Dongen die een van de beste black and grey tatoeages kan zetten?
Wanneer je deze vraag stelt, dan krijg je zowel resultaten in de buurt als een van de specialisten op black and grey gebied in jouw regio. Stel je dezelfde vraag aan Google. Dan krijg je voornamelijk resultaten in de buurt waar jij je nu bevind en krijg je weinig terug over specialisten op black and grey gebied. SearchGPT wint.
Maar in veel gevallen zijn we lui en zullen we eerder zoeken op de volgende manier.
beste tattoo studio black and grey dongen
In dit geval vertoont Google al wel gelijk een stuk betere resultaten die beter antwoord geven op jouw zoekvraag:
De echte winst gaat naar korte zoekopdrachten die we het vaakst invullen. Als je iets simpels als tattoo studio invul, dan geeft ChatGPT een aantal zaken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Niet erg relevant als je in ons geval vanuit Dongen zoek. Hier bewijst Google zijn marktleiderspositie. Binnen Google krijg je locaties bij je in de buurt en resultaten omtrent de beste tattoo studio’s in Nederland, een stuk relevanter.
Voor de meeste uitgevoerde zoekopdrachten heeft SearchGPT dus nog een lange weg te gaan en wint een Google tot Bing het van de LLM. Maar er is dus zeker plek voor SearchGPT voor de uitgebreide en specifieke zoekopdrachten.
Is searchGPT voor jouw bedrijf relevant?
Op die vraag kan je enkel zelf antwoord geven. Natuurlijk is zoals bovenstaand is te zien de kans op verkeer groter als jouw bedrijf zich bevindt in een markt met lange uitgebreide zoekopdrachten. Denk hierbij aan niche B2B of e-commerce markten, maar ook bijvoorbeeld voor farmaceutische bedrijven kan een marktaandeelverschuiving naar searchGPT plaatsvinden. Maar om echt antwoord op deze vraag te krijgen, zal je in je data moeten duiken. Maar ChatGPT geeft toch geen data weg? Dat klopt, maar waar ChatGPT in een gesloten systeem werkt, maakt SearchGPT gebruik van Microsoft’s favoriete (en eigen) zoekmachine Bing. En laten we daar net wel de data van in kunnen zien. Weet je niet hoe? Wanneer je al een Google Search account hebt, dan gaat dit erg makkelijk:
- Aanmelden bij Bing Webmaster Tools: Ga naar Bing Webmaster Tools en log in met je Google-account.
- Importeren vanuit Google Search Console:
- Klik op de knop ‘Importeren’ onder het kopje ‘Google Search Console’.
- Je wordt gevraagd om Bing toegang te geven tot uw Google Search Console-account. Klik op ‘Toestaan’ om de toegang te verlenen.
- Selecteer de te importeren sites: Na autorisatie zie je een lijst met uw geverifieerde sites uit Google Search Console. Selecteer de sites die je wilt importeren en klik op ‘Importeren’.
- Even geduld en je bent klaar: De geselecteerde sites worden nu toegevoegd aan jouw Bing Webmaster Tools-account en automatisch geverifieerd. Het kan tot 48 uur duren voordat de gegevens volledig zijn verwerkt en zichtbaar worden.
Kijk vervolgens of je vanaf 31 oktober een verhoging year on year ziet in gebruikers binnen Bing. Zo ja, dan is de kans groot dat deze piek is ontstaan door SearchGPT. Heb je net je data ingeladen en mis je deze periode? Dan ben je in ieder geval voorbereid om de SearchGPT data in te zien na lancering van SearchGPT naar alle gebruikers.
Hoe optimaliseer je voor SearchGPT?
Er zijn niet heel veel verschillen in de manier hoe je jouw SEO-strategie moet doorvoeren om goed in SearchGPT te worden vermeld. Toch zijn er verschillende zaken waar je de prioriteit op moet verhogen als je binnen SearchGPT zichtbaar wilt worden. Dit is:
- Kijk anders naar je content strategie: content is belangrijker voor SearchGPT dan autoriteit. Een hoge ranking door hoge autoriteit kan daarom betekenen dat SearchGPT je niet gaat vertonen als je content weinig meerwaarde biedt. Daarnaast wil je ook optimaliseren voor lange zoekwoorden. Zoals bovenstaand is SearchGPT veel beter geschikt voor zoekwoorden bestaande uit een zin tot zinnen. Zorgt daarom dat je content uitgebreide antwoorden geeft op gedetailleerde en niche vragen. Autoriteit middels duidelijke auteursinformatie en betrouwbare bronnen wordt ook hoger gewaardeerd binnen GPT.
- Content mag langer worden: In Google wil je niet dat een gebruiker te lang naar zijn antwoord moet zoeken. LLM kunnen content veel beter scannen en lezen en een gebruiker alleen de informatie teruggeven die voor hem relevant is. Zeker voor technische of gespecialiseerde sites is dit het moment om je expertise het web op te sturen, om zoals bron te worden vermeld in SearchGPT.
- Structured data is belangrijker: Net als crawlbots van search engines, zorgt structured data er ook voor dat crawlers vanuit de LLM’s beter jouw content kunnen begrijpen wanneer ze jouw pagina’s bezoeken. Hierdoor kunnen de LLM’s bij specifiekere antwoorden de gebruiker beter naar jouw bedrijf loodsen, wat juist zo past bij de zoekopdrachten binnen deze tools.
- Check je robots.txt: Ben je alles aan het optimaliseren, heeft je webbouwer ervoor gekozen om de openAI crawlers uit te sluiten, omdat die een tsunami aan botverkeer verzoeken ziet binnenkomen (niks tegen developers, maar we spreken uit ervaring). Ga daarom altijd na of een van de volgende crawlers niet zijn uitgesloten:
- OAI-SearchBot
- GPTBot
Denk je robots.txt wat is dat? Ga dan naar onze kennisbank voor robots.txt info.
- Optimaliseer voor Bing: Daarnaast haalt SearchGPT zijn informatie uit Bing en daarom mag je de belangrijkste Bing optimalisaties niet vergeten. Wat je daarom sowieso moet doen als je ook maar een beetje substantieel verkeer uit Bing zie komen is:
- Voeg XML-sitemaps toe aan Bing Webmaster Tools
- Gebruik alt-teksten en multimedia-optimalisatie
- Gebruik IndexNow
Wat betekent SearchGPT voor SEO?
SearchGPT verandert search door AI en traditionele zoekfuncties te combineren, met Bing als belangrijkste databron. Het gaat search niet veranderen, maar is vooral een mooie aanvulling in het landschap wat al jaren (en waarschijnlijk nog veel meer jaar) wordt gedomineerd door Google. Zeker in niche braches kan de optimalisatie van SearchGPT een mooie aanvulling zijn op de huidige SEO-strategie. Voor SEO betekent dit onder andere een focus op Bing-optimalisatie, lange en gedetailleerde content en structured data om relevantie te vergroten.
Daarnaast groeien AI-zoekoplossingen zoals SearchGPT snel. Niet alleen ChatGPT is hier mee bezig, ook Meta is aan de weg aan het timmeren om marktaandeel te veroveren in het search landschap. Deze ontwikkeling in de gaten houden en je eigen data inzichtelijk maken om snel op deze ontwikkelingen in te spelen is in deze fase essentieel. Zie je een overstap van Google naar bijvoorbeeld op dit moment Bing? Wees dan voorloper in je branche en staar niet dood op Google, maar optimaliseer ook voor LLM’s zoals nu voornamelijk searchGPT en Bing.
Kennisbank
- 301 HTTP status code
- 404 HTTP status code
- A/B testen
- Alt tekst
- Alt-tag
- Anchor tekst
- Backlinks
- Bereik
- Black hat SEO
- Bouncerate
- Breadcrumbs
- Broken link
- Canonical
- Clickbait
- Conversie
- Core web vitals
- Crawlen
- CTR
- Cumulative layout shift (CLS)
- Customer journey
- Dofollow link
- Domein autoriteit
- Doorway page
- Dropshipping
- Duplicate content
- Dwell time
- First Input Delay (FID)
- Googlebot
- H1 tag
- Headings
- Hreflang tag
- HTTP Header
- HTTP status codes
- Interne linkbuilding
- Interne links
- JSON-LD
- Keyword density
- Keyword stuffing
- Landingspagina
- Largest contentful paint (LCP)
- Linkbuilding
- Linkjuice
- Local Pack
- Long tail zoekwoorden
- Meta data
- Meta description
- Meta titel
- No-index
- Nofollow link
- Organische verkeer
- Orphan page
- Outbound link
- Rank tracker
- Rankingsfactoren
- Redirect
- Rich snippets
- Robots.txt
- Schema markup
- Search console
- SERP
- Short tail zoekwoorden
- Sitemap
- Spider
- SSL-certificaat
- Structured data
- Structured data FAQ
- Tone of voice
- URL parameters
- Voice search
- White hat SEO
- x-default hreflang tag
- Zoekmachine
- Zoekvolume
- Zoekwoord dichtheid
- Zoekwoord positie
- Zoekwoordonderzoek