SEO Trends in 2020

Welke speerpunten zijn belangrijk om hoog te scoren in zoekmachines (of daarbuiten) in 2020? In deze blog behandel ik mijn visie op het komende jaar met betrekking tot zoekmachine optimalisatie.

Dalende CTR’s tot Zero Click Searches

Door de aanwezigheid van SERP features

Dat doorklikratio’s dalende zijn doorhet gebruik van de mobiele telefoon mag geen verassing meer zijn. Het scherm is immers kleiner dan op je desktop of laptop. Door de komst van meer en meer SERP features wordt het steeds drukker in de zoekresultaten en zal het principe van the winner takes it all nog meer gelden dan voorheen.

Uit een onderzoek van Sparktoro blijkt dat in 2019 minder dan de helft van de zoekopdrachten resulteert in geen klik. Met name op mobiel zijn de CTR’s alsmaar dalende:

De komst van meerdere SERP-features is een directe oorzaak van deze dalende CTR’s. Featured Snippets zijn al enige tijd een trend, maar steeds meer en vaker laat Google per zoekopdracht een verschillend aantal SERP-features zien, zoals:

  • Instant Answers
  • Local 3 pack
  • Knowledge panels
  • Video’s
  • Afbeeldingen
  • FAQ’s
  • Advertenties in de vorm van Tekst en Shopping (geen nieuwe ontwikkeling)
  • Etc.

Deze SERP-features verschillen behoorlijk per zoekopdracht. Pas daarom je zoekwoordstrategie hierop aan. Met welke SERP-features heb je te maken en hoe kun je hierop inspelen?

Optimaliseer dus om optimaal zichtbaar te zijn in de SERPs van Google.

Lokale SEO

Een van de grootste trends binnen zoekmachine optimalisatie is lokale SEO. Een van de eerder benoemde SERP-features hierboven is de Local 3 Pack. Een hoog aantal van de Zero Click Searches is afkomstig van lokale zoekopdrachten. Zeker op de mobiele telefoon neemt een Local 3 Pack vrijwel het gehele scherm in beslag.

Maar niet de doorsnee lokale zoekopdrachten zoals tv kopen amsterdam geven een lokaal resultaat. Google blijft continu haar algoritme voor lokale SEO updaten. Een niet locatie-gerelateerde zoekopdracht als matras drukt de nummer 1 organisch weg met een Local 3 Pack:

Alleen al in 2019 voerde Google al meer dan 65 veranderingen toe aan Google Mijn Bedrijf. Van het bulk-managen van reviews tot simpele doorvoeringen als een GIF als omslagfoto:

Maar lokale SEO is meer dan enkel Google Mijn Bedrijf. Vergeet daarom ook niet je on-page SEO in orde te maken. Google scant namelijk meer dan enkel Google Mijn Bedrijf, zoals bijvoorbeeld op de term tv kopen:

In bovenstaande voorbeeld site zien dat ‘De website vermeldt televisie en kopen’ een indicatie is van een goede on-page SEO. Ook hier geven tools weer aan welke keywords een Local 3 Pack als SERP-feature bevatten:

Het groeiende belang van Structured Data

High-quality content is al enige tijd belangrijk. Hoewel Google continu innoveert, zoals bijvoorbeeld in de vorm van BERT, kunnen algoritmes nog niet altijd 100% dekkend de context van jouw website begrijpen. Daarom dienen we zoekmachines als Google of Bing hints te geven om onze data en content beter te laten begrijpen. Dit doen we in de vorm van Structured Data.

Structured Data bestaat al enige tijd, maar het belang ervan groeit steeds verder door. Zeker met de komst van nieuwe Structured Data zoals FAQ’s. Deze vorm van Structured Data zorgt ervoor dat je organisch resultaat een stuk uitgebreider is:

Een FAQ lijkt interessant, maar test dit wel goed. Dit kan namelijk ook leiden tot een verslechtering van je CTR. Immers wordt er in de zoekresultaten al antwoord gegeven.

Dat Google het belang onderstreept, wijst ook de ontwikkeling van Google Search Console uit. Inmiddels zijn er dashboards om aan te geven welke Structured Data er verbeterd kunnen worden, zoals Breadcrumbs, Producten of Video’s:

Goed om te weten: Structured Data is geen rankingfactor. Het helpt zoekmachines echter wel om content en data beter te begrijpen.

Optimaliseren voor (zoekwoord)intenties

Zoekwoordonderzoeken blijven in de basis nog steeds de eerste stap van SEO. Echter behoort het optimaliseren voor één of twee keywords al enige tijd tot het verleden. Het gevaarlijke van tools als de zoekwoordplanner, Ahrefs, SEMrush of welke andere tool dan ook, is dat deze slechts een voorspelling geven van de zoekvolumes.

De intentie van een zoekopdracht is belangrijker dan de zoekopdracht zelf. Een enkele landingspagina kan namelijk al op duizenden keywords ranken.

Zowel Google Search Console als Google Ads (mocht je een betaalde campagne hebben lopen) verzamelen deze vertoningen. Deze komen (in tegenstelling tot zoekwoordtools) het dichtst bij de realiteit.

Dan maakt het niet uit of iemand televisie kopen, tv kopen, televisie bestellen of televisies intypt: de intentie is hetzelfde.  

Google leert iedere dag nog bij: 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten zijn nieuw voor Google.

Met de komst van B.E.R.T. slaagt Google er beter in om de intentie ook beter te begrijpen. Google legt de update zelf uit als een manier om taal beter te begrijpen en zo de zoekresultaten te verbeteren. BERT is een afkorting van Bidirectional Encoder Representations from Transformers.In Jip en Janneke taal draait het om het (beter) interpreteren van de contextuele relaties tussen woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Een voorbeeld vanuit Google zelf, op de zoekvraag ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’

Vóór BERT werden resultaten getoond die gericht waren op de eerste woorden ‘2019 brazil’. Ná BERT snapt Google beter dat het gaan om reizigers (uit Brazilië) die naar Amerika willen.

BERT is nog niet volledig uitgerold en is ook geen rankingfactor. Je kunt dus niet optimaliseren voor specifiek BERT, maar je kunt uiteraard wel optimaliseren naar intentie.

Brandbuilding

Iedereen die serieus bezig is met SEO weet dat linkbuilding belangrijk is voor zoekmachines. Brandbuilding gaat nog een stapje verder. Het bouwen aan je merk wordt meer en meer belangrijk. Niet voor niets dat grote merken als Coolblue veel zoekvolume hebben op hun branding naam. Hieruit maakt ook Google op of iets relevant is of niet. Een veelvoud aan zoekvolume op coolblue laptop (zoekvolume van 11.000) maakt mede mogelijk dat Google ervan uit gaat (of kan gaan) dat Coolblue ook goed scoort op laptop kopen, zonder merknaam.

Buiten dat schept het creëren van een sterk merk ook vertrouwen bij (potentiele) klanten. Het monitoren van je branding kan gemakkelijk via tools als Ahrefs of SEMrush. Echter zijn er ook gratis tools beschikbaar, zoals Google Alerts:

Vergeet Voice Search (voorlopig)

Tegenwoordig word je al snel bang gemaakt met het feit dat jouw website nog niet ‘Voice Search Ready’ is. Negeer dit. Voice Search is al enige tijd een trend binnen SEO, maar komt (zeker in Nederland) nog niet echt van de grond.

Wanneer we het hebben over Voice Search, denk je direct aan Google Home of een andere speaker. De zoekopdrachten die hieraan hiervoor worden gebruikt zijn op te delen in twee soorten:

  1. Wanneer gebruikers gesproken spraakopdrachten uitvoeren in plaats van te typen voor zoeken op Google, is dit een normale zoekopdracht op Google (zoals gewoonlijk SEO).
  2. Wanneer gebruikers gesproken spraakopdrachten uitvoeren om gesproken antwoorden te krijgen, is dit iets anders en heeft het vrijwel geen relatie met SEO.

Optie 2 heeft dus niets met SEO-doeleinden te maken. Optie 1 daarentegen is de ‘output’ van reguliere SEO. Dat betekent dat je website Voice Search Proof is wanneer je de meest relevante website bent.

Uit onderzoek van SISTRIX blijkt ook dat de voorspellingen als ‘In 2020 wordt 50% van alle zoekopdrachten via spraak uitgevoerd’ nog (lang) niet gelden:

Voice Search is uiteindelijk de toekomst, maar de sprint is nog (lang) niet ingezet. Nogmaals: op het moment dat jouw website SEO-technisch goed in elkaar steekt + relevant is voor zowel gebruikers als zoekmachiens, is jouw website Voice Search Proof.

Meer weten over bovenstaande trends of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?