Update in FAQ-snippets en waarom jij deze moet inzetten

Leestijd: 2 minuten

Rich snippets zijn verbeterde zoekresultaten die aanvullende informatie geven over de inhoud van een pagina. Zoekmachines gebruiken structured data in de HTML of Javascript van een webpagina om deze fragmenten te vormen.

En wat zijn FAQ rich snippets dan precies? Dit zijn vragen en antwoorden die je aan je zoekresultaten kunt toevoegen met behulp van structured data, om ze aantrekkelijker te maken voor potentiële websitebezoekers. Ook heeft het instellen van structured data voordelen voor Google, want hierdoor kan je website beter worden uitgelezen. Met deze FAQ’s vergroot je dus je online zichtbaarheid, omdat je FAQ resultaat om meer ruimte vraagt in de SERP en omdat je je met deze vorm van structured data onderscheidt van de concurrentie.

Hoe zorgen rich snippets voor meer verkeer?

Rich snippets zorgen voor meer verkeer door meer zichtbaarheid te creëren. Kijk maar eens naar dit voorbeeld.

Normaal gesproken zonder rich snippets zou je resultaat er zo uitzien:

Echter met FAQ rich snippets ziet deze er als volgt uit:

Doordat je meer ruimte inneemt in de SERP en hiermee dus ook concurrenten meer naar beneden drukt, zal de kans een stuk groter zijn dat er op jouw resultaat wordt geklikt. Daarnaast wordt er ook direct antwoord gegeven op veelgestelde vragen, waardoor de kans groot is dat je CTR verhoogt.

Hoe zorgen rich snippets voor meer verkeer?

Het was voorheen mogelijk om meerdere FAQ rich snippets in te stellen. Wat Google daarvan liet zien was verschillend en werd beïnvloed door de zoekopdracht, maar het kwam vaker voor dat er 4 of meerdere resultaten getoond werden.

Google heeft onlangs bevestigd dat zij een wijziging hebben aangebracht (bron: https://www.seroundtable.com). Er worden nog maximaal twee uitgebreide FAQ-resultaten per zoekresultaat weergegeven. Voorheen liet Google meerdere veelgestelde vragen zien, maar de afgelopen weken begonnen SEO-vakidioten van MvH Media te merken dat Google deze tot twee beperkte.

Ondertussen heeft Danny Sullivan van Google bevestigd op Twitter dat een recentelijke update inderdaad ervoor gezorgd heeft dat er nog maar twee FAQ rich results worden weergegeven.

Het lijkt echter nog niet volledig wereldwijd te zijn uitgerold, omdat velen nog steeds meer dan twee zien, vooral buiten de VS. Google heeft in 2019 uitgebreide FAQ-resultaten toegevoegd en een jaar later werden een aantal beperkingen voor het gebruik ervan verscherpt.

Wat zijn de gevolgen van deze update voor jou?

Het beperken van het aantal FAQ rich snippets betekent dat deze rich snippets in de zoekresultaten mogelijk niet zo lang meer zijn als voorheen. De zichtbaarheid van je zoekresultaat kan dus iets kleiner zijn en minder ruimte in beslag nemen dan voorheen, waardoor er meer ruimte overblijft voor anderen om hoger op de pagina met zoekresultaten te verschijnen. Google toonde tot tien veelgestelde vragen tegelijk, wat ervoor kon zorgen dat twee of drie webpagina’s de hele eerste pagina van de zoekresultaten zouden kunnen domineren. Tegelijkertijd is dit ook een kans en kan het betekenen dat als concurrenten boven je staan, jij ook hoger op die pagina kunt verschijnen en waarschijnlijk dus ook meer zichtbaarheid zult krijgen en meer kliks zult ontvangen.

Heeft het nu nog wel zin om FAQ rich snippets in te stellen?

Zeker weten! Ook al is de zichtbaarheid minder geworden, je resultaat ten opzichte van zoekresultaten zonder rich snippets, zal altijd meer opvallen. Daarnaast kan het je CTR ook verhogen omdat je direct op de twee meest gestelde vragen antwoord geeft. Het is ook mogelijk om in je antwoorden interne links te verwerken, zodat je gerichter zoekverkeer naar je website krijgt. Wel is het nu nog meer van belang om een goed zoekwoordenonderzoek te doen en te kijken wat de meest gestelde vragen zijn voor een betreffende pagina.

Ben je enthousiast geworden over dit artikel en wil jij ook aan de slag met FAQ rich snippets? Neem dan contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?