Zo genereer je de perfecte meta title na de recente Google Update

Leestijd: 4 minuten

Onlangs heeft Google bevestigd dat zij een update hebben uitgerold waarbij title-tags worden herschreven in de organische zoekresultaten. Het kan nu en in de toekomst voorkomen dat je in de zoekresultaten dus een andere title-tag ziet dan je zelf hebt aangemaakt.

Google werkt al meer dan tien jaar aan een verbetering met HTML-titel tags. De nieuwste update van Google zorgt ervoor dat er nog meer gebruik wordt gemaakt van de tekst die op jouw website staat. Met name de tekst die visueel zichtbaar is, wanneer je op een webpagina aankomt. Zoals de title van de pagina: de H1.

Ook de overige teksten op de pagina zoals o.a. header-tags, of teksten die groot en prominent worden gemaakt door het gebruik van stijlbehandelingen, worden nog belangrijker. Bij het vervangen van page titels door Google, kan er dus rekening worden gehouden met de tekst op de pagina. Google kan ook tekst gebruiken voor de in-links die naar specifieke pagina’s verwijzen. 

Waarom gebruikt Google meer dan HTML-titel tagtekst?

Google kan overwegen andere teksten te gebruiken in gevallen waarin de HTML-titeltag van een pagina niet voldoende beschrijft waar het over gaat. Dit doen zij omdat ze ondervonden hebben dat titel tags een pagina niet altijd goed beschrijven, omdat ze ofwel:

  • Niet relevant genoeg zijn;
  • Te lang;
  • Te veel gevuld met zoekwoorden zijn;
  • Of geen tekst of standaardtekst bevatten.

Uiteindelijk wil Google met deze update beter leesbare en toegankelijke titels voor pagina’s maken. Zo kunnen bijv. sitenamen toegevoegd worden waar dat als nuttig wordt beschouwd. In andere gevallen, wanneer er een extreem lange titel is ingevuld, kan het meest relevante gedeelte geselecteerd worden en minder bruikbare delen afgekapt worden.

Is het invullen van een goede meta title nu minder belangrijk?

Nee dit is niet het geval. Dat Google in sommige gevallen een andere benadering kiest voor het genereren van webpaginatitels, maakt het optimaliseren van HTML-titeltags niet minder belangrijk. Het advies van Google luidt dan ook: ‘’focus op het maken van geweldige titel tags.”

Laat het dus niet alleen aan Google over. De originele HTML-titel tags zullen nog steeds meer dan 80% van de tijd worden gebruikt. Ook al word je title tag niet vertoond, deze telt wel nog steeds mee in je ranking en indexering. Dit blijft dus een belangrijke SEO-factor. 

Dynamische meta titles

De nieuwe Page titel update zorgt ervoor dat meta titels dynamisch zijn en realtime zullen reageren. Dat betekent dat de vervangende tekst die Google kiest voor paginatitels niet in steen gebeiteld is. Wanneer je de HTML-titeltag van de pagina wijzigt, houdt Google rekening met de bijgewerkte tekst en reageert daarop. Of Google je gewijzigde meta title direct weergeeft hangt af van de beoordeling en hoe goed de tekst de pagina beschrijft waar deze op staat.

Hoe zien deze aangepaste meta titles eruit en welke tools kun je hiervoor gebruiken?

Als algemeen resultaat van de update van title-tags, lijkt het erop dat title-tagfragmenten nu korter zijn. Dit is niet omdat de pixellimiet is verlaagd, maar een indirect resultaat van een ‘leesbaarheids- en relevantie-algoritme’. Dit algoritme is ontworpen om de manier waarop titeltags worden weergegeven in de zoekresultaten te veranderen.

Gelukkig zijn er al verschillende (gratis) tools die je kunt gebruiken om te zien of je meta title door Google aangepast is.

De gemakkelijkste is volgens ons: Bookmarklet Github code: download firefox en sla de code op in je bladwijzer. Vanaf nu kun jij in al je zoekresultaten controleren welke title-tags door Google zijn aangepast!

Een voorbeeld hiervan is te zien voor de zoekopdracht “dames schoenen kopen“. Vóór de recente update van de titeltag bevatte de title van het eerste resultaat een USP en was de meta titel te lang. De update heeft geleid tot de volgende wijziging:

Google heeft de meta title van Omoda ingekort zodat deze voldoet aan het maximaal aantal toegestane pixels. Bij het resultaat van Nelson.nl heeft Google de dubbele merknaam weggehaald.

Bij Zalando is de meta title niet aangepast door Google, omdat deze in de ogen van Google aan alle richtlijnen voldoet.

Wat zijn de gevolgen voor jouw website?

Kort samengevat heeft Google ergens halverwege augustus een wijziging aangebracht in de manier waarop titeltags worden weergegeven voor websites. 

  • Deze wijziging werd oorspronkelijk gezien als gerelateerd aan de vervanging van kopteksttags door de titeltag. 
  • Over het algemeen is er een afname in de lengte van title-tags (volgens Rank Ranger) in de zoekresultaten van Google op zowel mobiel als desktop te zien. Dit lijkt echter niet het gevolg te zijn van een wijziging van de pixellimiet. 
  • Voor veel sites is de titeltag ingekort in een poging een “beter” beeld te geven van de inhoud van de pagina waarop een gebruiker gaat landen. In sommige gevallen is de nieuwe titel overgenomen uit header-tags, interne links, alt-tekst van afbeeldingen of zelfs volledig verzonnen door Google.
  • Bij verschillende voorbeelden zien we dat Google er echt voor wil zorgen dat de merknaam zichtbaar is in de titel-tag. 
  • Google geeft de voorkeur aan een koppelteken en zal dit zelfs verkiezen boven een verticale balk die in de HTML is gespecificeerd.

Houd in je achterhoofd, met de vele veranderingen die Google uitrolt, willen zij over het algemeen websites niet van extra werk voorzien. Daarom adviseren wij ook om niet direct al je title-tags vanwege deze update aan te gaan passen. Heb je echter title-tags zonder brand naam, of title tags die te lang zijn, dan is het optimaliseren hiervan wel aan te raden. Zorg vooral dat je meta title relevant is en goed beschrijft waar de pagina over gaat. Zorg dat de content op je pagina (met name je H1), overeenkomt met je meta title.

Wat kun je doen als je merkt dat je title tag is aangepast door Google?

Als je merkt dat Google één of meer van je paginatitels vervangt, is dit een goede indicatie om na te lopen of de paginatitels wel overeenkomen met de hoofdinhoud van jouw pagina.

Het goede nieuws is dat als je niet tevreden bent met de tekstkeuze van Google, je een nieuwe titeltag kunt schrijven en mogelijk die tekst kunt laten weergeven. Let onder andere goed op de zoekintentie. 

Wie is je doelgroep en hoe pas je jouw meta title hierop aan?

Vraag jezelf dus eerst goed af voor wie je de content schrijft. Wat verwacht deze doelgroep van deze pagina? Kortom, wat is de zoekintentie van de gebruikers? Willen ze iets kopen of juist informatie?

Voor een informatieve pagina wil je natuurlijk een andere meta title hebben dan een categorie of productpagina. Dit is uiteindelijk van belang hoe je jouw meta title opbouwt. Om meer inzicht te krijgen welke zoekintentie een zoekwoord heeft, kun je de eerste zoekresultaten in Google bekijken voor dit zoekwoord en deze resultaten analyseren. Zijn het blogs, lijstjes, handleidingen? De kans is groot dat je aan de zoekintentie voldoet als je jouw pagina op dezelfde vorm opmaakt. 

Met Magento zelf dynamische meta titels genereren

Hoe kun je zelf nu dynamische meta titels genereren? Gebruik jij Magento? Dan zijn er modules om dynamic meta data, heading tags en image tags te creëren. Met de Amasty module kun je automatische tags voor trefwoorden, H1-tags, meta data en image tags genereren voor producten en categorieën.

Er wordt gebruik gemaakt van de volgende variabelen:
Category – {category}
All Categories – {categories}
Store View – {store_view}
Store – {store}
Website – {website}
Price – {price}
Special Price – {special_price}
Final Price – {final_price}
Final Price with Tax – {final_price_incl_tax}
Price From (bundle) – {startingfrom_price}
Price To (bundle) – {startingto_price}
Brand – {brand}
Color – {color}
And other product attributes …

Met deze variabele kun je de meta title, description en andere belangrijke SEO-facetten zelf dynamisch aanpassen. Hier zie je een voorbeeld van hoe zo’n template eruitziet:

Benieuwd wat de gevolgen zijn voor jouw website? Neem dan even contact met ons op en wij helpen jou graag verder met een goed SEO-advies!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?