Drogisterijen in Nederland (SEO)

Wat lees je in dit onderzoek?

In het brancheonderzoek is per SEO-pijler toegelicht welke elementen er onder de loep zijn genomen. Per SEO-element is er een Winner en een Verliezer, waarbij voorbeelden van juiste en onjuiste situaties worden getoond. Hierbij wordt duidelijk in hoeverre drogisterijen de volgende SEO-elementen op orde hebben:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit
  • User Experience
  • Lokale SEO
  • Being a brand

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang de whitepaper in je mail.

Zoekmachine Optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is (misschien samen met directe traffic) de meest gezonde manier om bezoekers naar je website te leiden. In welke fase van de Customer Journey dan ook. Zeker wanneer je nagaat dat het zoekvolume enorm stijgende is. Hoe ‘hotter’ het keyword, hoe meer je zult moeten bieden om een goede Google Ads campagne neer te zetten. Met SEO zijn deze bezoekers gratis. Vandaar dat het belang van een goede SEO-strategie in deze tijd des te meer onderstreept wordt. Opvallend is dat de uitkomst van dit onderzoek uitwijst dat het geen vanzelfsprekendheid is dat grote namen als Kruidvat – met enorm veel naamsbekendheid en by far de meeste drogisterijen in Nederland – als beste uit dit onderzoek naar voren komen. Dat is het mooie aan SEO. Hoewel Google nog altijd een voorkeur heeft voor grote merken, kan er met SEO een rendabele online strategie worden ingezet.

In dit onderzoek zijn een aantal Nederlandse drogisterijen onder de loep genomen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Deelnemers

onderzoek.

De wereld van shoppen is ook bij drogisterijen de laatste jaren gegroeid met meer en meer aanbieders. Dat betekent dat er naast de ‘traditionele drogisterijen’ een aantal online-only spelers zijn bijgekomen.

Omdat een e-commerce website niet is te vergelijken met een fysieke winkel, hebben we er in dit brancheonderzoek voor gekozen om de pure e-commerce-players niet in de vergelijking op te nemen.

etos-logo
da_logo
kruidvat_logo
trekpleister

WAT hebben we

onderzocht.

Google houdt in haar algoritme rekening met wel meer dan 2.500 verschillende ranking factoren. In dit rapport zijn we ingezoomd op de ranking factoren die in deze branche de doorslaggevende factor zijn en hebben we onderzocht hoe de traditionele drogisterijen hierop inspelen met hun wel of niet aanwezige SEO strategie.

Daarvoor zijn de volgende facetten belangrijk:

  1. Lokale SEO
    In deze branche wordt er veel lokaal gezocht op lokale zoektermen, dus is het interessant om hier als partij op in te spelen. Ook de (prominente) aanwezigheid van het Google Mijn Bedrijf paneel (ook op e-commerce zoektermen) speelt hierbij een rol.
  2. Being a brand
    Het online meer en meer zijn is belangrijk voor Google.

De traditionele pijlers van SEO
SEO kan worden opgedeeld in vier pijlers:

1. Content
2. Techniek
3. Autoriteit
4. User Experience

samenvatting

& uitslag.

Verkeer en keywords zijn belangrijke KPI’s voor SEO. Toch is dit niet altijd doorslaggevend. Wanneer je binnen meetprogramma’s als Google Analytics een hoog aantal / procentueel aandeel Organisch verkeer constateert, hoeft dat niet te betekenen dat de SEO-strategie automatisch goed is. Organisch verkeer kan namelijk ook (slechts) voortkomen uit (veel)branding (branded zoektermen). Daarmee wordt één doelstelling gehaald, het zijn van een bekend merk. De winst voor een bedrijf ligt vaak in het vergroten van het marktaandeel op zoektermen waar de consument nog geen voorkeur heeft voor een merk.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat een groot gedeelte van je bezoekers niet op zoek is naar je dienst of product. In het laatste voorbeeld betekent het dat een groot gedeelte van je organisch verkeer helemaal niet specifiek (en dus relevant) is. Dat is één van de redenen dat we dit brancheonderzoek hebben uitgevoerd.

#1 – ETOS

SEO uit het boekje. Etos is de verdiende winnaar uit dit onderzoek. Met relevante content in alle fases van de Customer Journey scoort het vrijwel op alle zoektermen hoog (al dan niet in de top) in Google. Met een bijbehorende prima fungerende filterfunctie weet Etos ook de specifiekere doelgroep op basis van merk- en geslachts-zoekgedrag aan te boren. Van probleemstelling tot uiteindelijke aankoop, Etos vangt haar SEO-bezoekers in de gehele klantreis.

Toch slaagt Etos niet met vlag en wimpel. Op basis van lokale SEO-strategie scoort het eigenlijk een onvoldoende. Geen lokale landingspagina’s, geen noemenswaardige rankings op lokale zoektermen en daardoor ook geen meetbaar effect van wat online aanwezigheid doet met bezoekers aan de fysieke winkels. Hoewel dit onderdeel zwaar tegenvalt, wint Etos door de verre voorsprong gekeken naar de e-commerce strategie.

#4 – TREKPLEISTER

Trekpleister is in dit onderzoek vaak op de laatste plaats beland. Zowel op het gebied van Content, Autoriteit en Branding ligt de drogisterij ver achter op haar concurrentie. Hoewel de techniek op orde is waardoor Google goed door de website kan crawlen, wordt de zoekmachine niet goed genoeg gevoed met relevante content in alle fases van de Customer Journey. Dit is de hoofdrede dat Trekpleister achterblijft op non-branded zoektermen en daardoor een hoop potentieel SEO-verkeer misloopt. Bij Trekpleister is er geen lokale SEO-strategie aanwezig. Zowel op lokale termen als met Google Mijn Bedrijf ligt het ver achter op haar concurrentie.