Vakantieparken in Nederland (SEO)

UPDATE okt 2020

Wat lees je in dit onderzoek?

Vorig jaar april publiceerden we een SEO Brancheonderzoek over de vakantieparken in Nederland. Daar keken we naar de huidige SEO-status en de organische zichtbaarheid binnen Google. Gezien de ontwikkelingen in zowel de reisbranche in combinatie met COVID-19 én de ontwikkelingen binnen Google & SEO, leek het ons een uitgelezen moment ons SEO brancheonderzoek te voorzien van een update. Naast de huidige SEO pijlers Content, Techniek, Autoriteit en UX hebben we

  • FAQ Rich Snippets in de reisbranche
  • Google Local Packs / Hotel Packs
  • SEO inzetten ten tijde van Corona

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang de whitepaper in je mail.

    Begin dit jaar legde Corona de gehele reisbranche plat. De grenzen gingen dicht en vakantie werden geannuleerd, uitgesteld of vonden gedurende de pandemie binnen Nederland plaats. Hoewel de grenzen nadien weer open gingen en reizen op ‘eigen risico’ weer werd toegestaan, steeg het aantal binnenlandse vakanties enorm. Noodgedwongen is Nederland voor Nederlanders populairder dan ooit als vakantieland. Nog nooit zagen we de online zoektrend voor vakanties in combinatie met Corona én met name vakanties in Nederland zo hoog liggen als dit jaar:

    Naast COVID-19 maakt Google een stormachtige ontwikkeling in de reisbranche. Sommige vergelijken Google zelfs met op zichzelf staand online reisbureau, maar dan zonder service. Key-players in de reisbranche als Expedia en Booking zagen hun investeringen stijgen, doordat hun organische resultaten door de komst van de Google Hotel Packs / Local Packs naar beneden worden gedrukt en ze dit dienen te compenseren met meer investering in Paid Search. Google is machtig en enerzijds onmisbaar. In veel gevallen kunnen we concluderen dat richting de toekomst Google zichzelf nog verder gaat ontwikkelen op lokaal niveau met nog gerichtere zoekresultaten.

    Vorig jaar was het een nek aan nek-race tussen Topparken en Roompot om als winnaar uit de strijd te komen in het SEO Brancheonderzoek. Uiteindelijk werd Topparken winnaar.

    Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en hebben we in dit onderzoek de groei en ontwikkelingen van de deelnemende parken doorgenomen. Einduitslag wijst uit dat Topparken en Roompot beide weer de topposities invullen. Dit keer met een iets groter verschil dan vorig jaar.