Conversies meten in Google Analytics

Er is de mogelijkheid om zowel via Google AdWords als Google Analytics conversies door te meten. Conversies kunnen bijvoorbeeld een aankoop, lead of inschrijving voor een nieuwsbrief zijn. Er zijn twee voordelen om conversies via doelen in Google Analytics door te meten:

  • Via Google Analytics wordt de volledige customer journey op de website doorgemeten, en niet alleen daadwerkelijke conversies via Google AdWords;
  • Via Google Analytics worden ook de conversies van andere bronnen dan Google AdWords doorgemeten;
  • Er hoeven geen aparte conversies te worden aangemaakt).

Conversies worden op verschillende manier geregistreerd in Google Analytics en Google AdWords. In Google Analytics wordt de conversie geregistreerd op de dag dat bijv. conversie wordt gemaakt, terwijl in Google AdWords de conversie wordt geregistreerd op de dag dat er op de advertentie is geklikt.

De doelen die worden aangemaakt in Google Analytics kunnen namelijk worden geïmporteerd in Google AdWords. De volgende stappen dienen hiervoor te worden uitgevoerd:

  1. Link het AdWords account aan het Google Analytics account;
  2. Klik op details weergegeven van Google Analytics onder gekoppelde accounts in Google AdWords;
  3. Kies de doelen bij conversies onder hulpprogramma’s in Google AdWords, die je via Google Analytics wil meten.

Hoe maak je een doel in Google Analytics voor het doormeten van een conversie?

  1. Ga naar beheerder in Google Analytics;
  2. Klik op doelen (onder weergave);
  3. Vul de naam van het doel en het type in (bijv. naam: contactformulier ingevuld, type: bestemming);
  4. Vul de doeldetails in (bijv. /bedankt.html).

Optioneel kan er ook een trechter worden aangemaakt. Een trechter geeft meer informatie over waar bezoekers het pad betreden en waar bezoekers afhaken in het proces om een conversie te maken.

Attributiemodellen

Het conversietraject van klanten is vaak niet eenvoudig. Meestal worden er verschillende pagina’s en kanalen bezocht voor er daadwerkelijk een conversie wordt gemaakt. Een attributiemodel bepaalt aan welk kanaal de conversiewaarde wordt toegewezen in het conversiepad van de klant. Het conversiepad geeft inzicht in de verschillende kanalen die de bezoekers heeft bezocht alvorens er een conversie is gemaakt. Er zijn verschillende kanalen:

  • Organic Search: Via de organische (natuurlijke) zoekresultaten van Google.
  • Paid Search: Betaald verkeer via bijvoorbeeld Google AdWords of Bing;
  • Direct: De bezoeker typt direct de URL in.
  • Referral: Verwijzend verkeer (bijv. via een vergelijkingswebsite of een Startpagina);
  • Social: Verkeer via social media (Facebook, Twitter, etc.)
  • E-mail: Verkeer via een nieuwsbrief.

doormeten conversies

In dit voorbeeld wordt duidelijk dat de meeste conversies worden gemaakt door eerst op een betaalde advertentie te klikken en daarna direct naar de website te gaan.
Standaard wordt 100% van de conversiewaarde toegerekend aan het laatste kanaal met de uitzondering van het directe verkeer (laatste niet-directe klik attributiemodel). Via het hulpprogramma voor modelvergelijking kunnen er verschillende attributiemodellen worden vergeleken, zoals eerste interactie, laatste interactie of laatste AdWords klik.

Vragen over het meten van conversies?

Wij helpen graag met het inzichtelijk maken en meten van de conversies. Neem contact op met één van onze medewerkers voor meer informatie.

18 januari 2016

Over onze blog

MvH Media gelooft in het delen van kennis. Kennis delen we intern met onze collega’s, direct met onze klanten en andere partners, maar ook graag met jou! Samen weten we immers meer dan één!

Veel leesplezier.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Ontvang daarmee de populairste artikelen en het laatste nieuws over MvH Media.

Meld je aan

Wij delen onze kennis graag

SEO Trends 2019

Welke speerpunten zijn belangrijk om hoog te scoren in zoekmachines (of daarbuiten) in 2019? In deze blog behandel ik mijn … "SEO Trends 2019" verder lezen

Meer blogs
Altijd op de hoogte van onze blog?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je automatisch op de hoogte van al onze tips en aanraders!

Nadat je dit formulier hebt ingevuld, gebruiken we jouw gegevens opgeslagen om jou maandelijks een nieuwsbrief te sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen