Coronacrisis in (r)etail: Hoe om te gaan met betaald adverteren?

BELANGRIJK: dit blogbericht is geschreven op basis van de veranderende online wereld ten tijde van de Coronacrisis. Als MvH Media zijn wij dagelijks bezig met online zichtbaarheid/vindbaarheid, maar hebben wij absoluut de gezondheid van de (mede)mens voorop staan. Dit blogbericht is daarom zonder commerciële insteek geschreven, maar bedoelt om (online) organisaties en ondernemers te informeren en waar nodig te helpen om (financiële) tegenslagen tegen te gaan ten tijde van deze pandemie.

De coronacrisis is in volle gang en het einde lijkt nog niet in zicht. Veel bedrijven gaan de komende periode een onzekere tijd tegemoet. Ze worden direct of indirect geraakt door de snel veranderende situatie in Nederland en daarbuiten. Daarnaast gedraagt de gehele samenleving zich compleet anders dan normaal. Door de maatregelen van de overheid blijft men massaal thuis en iedereen maakt zich in een bepaalde mate zorgen over de gezondheid van zichzelf of anderen en over de economische situatie waar we ons in bevinden.

Geen enkele branche ontkomt aan de effecten hiervan; ook niet de onlinemarketingwereld. In dit artikel zoomen we specifiek in op de uitdagingen die ontstaan voor wat betreft betaald adverteren. Het veranderende gedrag van mensen zorgt in deze crisistijd namelijk voor diverse kansen waar je als bedrijf slim mee om kunt gaan. Uiteraard zonder dat je van de situatie misbruik maakt door bijvoorbeeld een pak WC-papier voor €300,- aan te bieden.

Bedrijven maken zich zorgen

Laten we duidelijk zijn; als je op dit moment in één van de hardst geraakte branches zit zoals de horeca, evenementen- of reisbranche dan is het niet meer dan logisch om betaalde campagnes tijdelijk op pauze te zetten.

Voor alle andere bedrijven die nu niet direct in de problemen zitten maar die wel een onzekere tijd tegemoet gaan, kan een eerste reactie zijn om kosten te gaan besparen. Het marketingbudget is vaak snel het doelwit, omdat het relatief makkelijk is om de geldkraan naar Google of Facebook dicht te draaien. Maar vanwege het veranderende gedrag van mensen bieden deze kanalen kansen om juist in deze tijd extra omzet te generen. Het zou zonde zijn om alles stop te zetten zonder dat er gekeken wordt naar welke kansen er wél liggen; misschien is dit zelfs het moment om budgetten juist te verhogen. Hieronder wordt ingezoomd op een aantal mogelijke kansen.

Plotselinge stijging van vraag naar bepaalde producten

Doordat de samenleving massaal ander gedrag vertoont, is er een grote stijgende vraag naar bepaalde type producten. Onderstaand een aantal voorbeelden.

Verandering in gedrag: Mensen gaan massaal thuiswerken

Stijgende vraag naar: Laptops, schermen, bureaus, toetsenborden, communicatiesoftware

Verandering in gedrag: Kinderen blijven thuis vanwege dichte scholen

Stijgende vraag naar: Speelgoed voor binnen en buiten, lesmateriaal voor kinderen

Verandering in gedrag: Mensen slaan meer in dan normaal

Stijgende vraag naar: Eten, drinken, verzorgingsproducten, vriezers

Verandering in gedrag: Mensen vermaken zich meer binnenshuis

Stijgende vraag naar: Boeken, spelletjes, legpuzzels, games, streaming diensten

Mocht je producten hebben die in één van deze categorieën vallen dan is het verstandig om je campagnes goed na te lopen. Is je normale budget wel toereikend genoeg of kun je het budget beter verhogen vanwege de toenemende vraag? Voor een aantal van onze klanten die in bovengenoemde categorieën vallen zien we dat het aantal klikken en conversies, maar ook de kosten per conversie en de ROAS-verhouding enorm verbeterd zijn de afgelopen week. Zorg ervoor dat je dit goed monitort en je campagnes hierop aanpast!

Mensen zijn vaker online

Het kan natuurlijk goed zijn dat je niet in één van bovenstaande categorieën valt. Toch is er ook dan goed nieuws; misschien wel de grootste gedragsverandering op dit moment is dat mensen massaal het internet opgaan. Vodafone, data provider van meer dan 120 miljoen mensen in Europa, rapporteert dat er 50% meer data verbruikt wordt dan normaal (https://www.theguardian.com/business/2020/mar/18/vodafone-rise-data-usage-more-people-work-from-home-coronavirus). Het gaat zelfs zover dat er zorgen zijn dat het internet dit niet aankan omdat het niet berekend is op dergelijke aantallen (https://edition.cnn.com/2020/03/19/tech/netflix-internet-overload-eu/index.html).

Deze massale stijging in internetverkeer zal in combinatie met het feit dat mensen minder naar de fysieke winkel gaan (omdat winkels gesloten zijn of omdat men voor de zekerheid binnen blijft) ertoe leiden dat er tijdens de crisis een grotere vraag is naar alle producten die online worden aangeboden. Wellicht dat deze stijging niet gelijk de eerste week merkbaar is wanneer je producten aanbiedt die niet in de eerder genoemde categorieën vallen, maar de kans is erg groot dat je de effecten op langere termijn als webshop wel gaat merken.

Tot slot blikken we ook even nog verder vooruit. Wanneer we naar een normale situatie terugkeren zal namelijk blijken dat ook dan mensen méér online gaan shoppen dan voorheen. Mensen die normaal gesproken minder online shoppen (bijvoorbeeld ouderen) gaan namelijk de komende tijd de voordelen van online shoppen ontdekken. Dan blijkt dat boodschappen laten bezorgen toch wel erg handig is en dat online winkelen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is dan eerder gedacht.

Dit effect heeft al eerder opgetreden. Tijdens de SARS-epidemie in 2002-2003 in Aziatische landen moesten mensen ook gedwongen thuisblijven. Vóór de epidemie was online winkelen nog een uitzondering en niet doorgedrongen tot de massa. Tijdens en na de epidemie kreeg e-commerce in vooral China echter een enorme boost en zorgde onder meer voor de opkomst van Alibaba (https://qz.com/662110/chinas-internet-got-a-strange-and-lasting-boost-from-the-sars-epidemic/).

Concrete tips voor betaalde campagnes

Bovenstaande schetst de mogelijke impact van het veranderende gedrag van mensen op het online landschap. Maar wat betekent dit nu precies voor betaald adverteren? Hieronder hebben we een aantal tips opgesteld:

  • Bedenk of je strategie nog bij de huidige situatie past. Zijn de KPI’s en targets waar je nu op stuurt nog realistisch of moeten deze worden aangepast?
  • Klikprijzen op sommige termen zullen dalen omdat andere spelers wellicht stoppen met adverteren. Mocht jij nog wel op deze termen adverteren dan kun je dus een beter rendement behalen.
  • De komende tijd zullen niet alleen zoekvolumes en klikprijzen veel meer schommelen dan normaal; ook je conversieratio kan flink veranderen. Houd dus in de gaten of je genoeg budget hebt en je biedstrategieën toereikend zijn. Wij adviseren om hiervoor een automatische biedstrategie in te zetten; deze herkent namelijk veel sneller en beter de schommelingen dan wij als personen.
  • Maak je al gebruik van een automatische biedstrategie? Bekijk op basis van data of je ingestelde CPA of ROAS naar beneden of boven bijgesteld moet worden.
  • Omdat het social media gebruik toeneemt zullen de doelgroepen die je gebruikt in de targeting van je betaalde campagnes groter worden. Dit biedt wellicht de mogelijkheid om doelgroepen te targeten die eerst te klein waren. Monitor ook of dat je budget wat omhoog geschroefd moet worden omdat je huidige doelgroepen groter zijn geworden.
  • Vergeet niet om je advertentieteksten aan te passen aan de huidige situatie. Richt je bijvoorbeeld niet op het sturen van mensen naar een winkel maar benadruk de online mogelijkheden.
  • Laat op een slimme manier je remarketinglijsten vollopen zodat je bezoekers gericht kan benaderen met een specifieke boodschap wanneer de situatie verandert bijvoorbeeld wanneer de winkels weer open gaan.
  • Hoewel we niet weten hoe lang deze situatie gaat duren; maak alvast een plan van aanpak voor wanneer we terugkeren naar de normale situatie zodat je ook hierop alvast voorbereid bent.
30 maart 2020

Over onze blog

MvH Media gelooft in het delen van kennis. Kennis delen we intern met onze collega’s, direct met onze klanten en andere partners, maar ook graag met jou! Samen weten we immers meer dan één!

Veel leesplezier.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Ontvang daarmee de populairste artikelen en het laatste nieuws over MvH Media.

Meld je aan

Wij delen onze kennis graag

Meer blogs
Altijd op de hoogte van onze blog?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je automatisch op de hoogte van al onze tips en aanraders!

Nadat je dit formulier hebt ingevuld, gebruiken we jouw gegevens opgeslagen om jou maandelijks een nieuwsbrief te sturen.

Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen