SEO linkbuilding

Links kunnen gezien worden als de valuta van het web. De webpagina’s die er veel van hebben, worden als gezaghebbend beschouwd en worden beloond met hoge posities in Google. Terwijl pagina’s die weinig of geen links hebben, worden vergeten. Ben jij benieuwd wat de wereld van linkbuilding voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op of lees verder om waardevolle inzichten en strategieën te ontdekken voor het verkrijgen van kwaliteit links, die niet in strijd zijn met de richtlijnen van Google.

Linkbuilding basics

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces waarbij andere websites naar pagina’s op jouw website linken. Het doel is om de autoriteit van jouw pagina’s in de ogen van Google te vergroten, zodat deze pagina’s hoger ranken en meer organisch verkeer genereren. Deze externe links, ook wel backlinks genoemd, kun je zien als aanbevelingen van andere websites.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Volgens Andrey Lipattsev, Partner Development Manager, Search and Integrations bij Google, zijn links een van de drie belangrijkste ranking factoren in Google. Dus als je wilt dat de pagina’s van jouw website hoger ranken, heb je vrijwel zeker links nodig. Google en andere zoekmachines beschouwen links van andere sites als stemmen. Deze stemmen helpen Google te bepalen welke pagina over een bepaald onderwerp (uit duizenden soortgelijke pagina’s) het verdient om bovenaan in de zoekresultaten te staan. Dus als algemene regel geldt dat pagina’s met meer backlinks de neiging hebben om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Links zijn niet het antwoord op alles

Links zijn ontzettend belangrijk om goed te ranken. En het komt vrij zelden voor dat je hoger scoort dan pagina’s met veel sterke links, tenzij je er zelf net zoveel krijgt. En toch zijn links niet de enige factor die Google gebruikt om pagina’s te rangschikken. Dus als je veel links naar je pagina krijgt en deze nog steeds slecht rankt, kijk dan naar andere rankingfactoren die ervoor kunnen zorgen dat je niet goed scoort, zoals content en techniek.

Hoe je links opbouwt

Nu we weten wat linkbuilding is en waarom het belangrijk is, is het tijd om dieper in te gaan op de verschillende tactieken en strategieën voor linkbuilding. Iedere manier heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Het is daarom belangrijk om gebruik te maken van een combinatie van verschillende tactieken en strategieën voor een gevarieerd linkprofiel.

Handmatig links toevoegen

Als je naar een website kunt gaan die niet van jou is en daar handmatig een link kunt plaatsen, wordt dat het handmatig toevoegen van een link genoemd. De meest voorkomende tactieken die in deze categorie passen zijn: bedrijvengidsen, creatie van sociale profielen, commentaar geven op blogs, posten op forums, communities en Q&A sites, en het maken van vacatures. Het opbouwen van links via deze tactieken is heel eenvoudig en juist om die reden hebben deze links vaak een zeer lage waarde in de ogen van Google. In sommige gevallen kunnen ze zelfs als spam worden gezien. Verder levert dit soort links je nauwelijks concurrentievoordeel op. Als je naar een website kunt gaan en je link daar handmatig kunt plaatsen, houdt niets je concurrenten tegen om hetzelfde te doen.

 

Je moet deze tactiek of strategie echter niet volledig negeren. Dit soort links kan om andere redenen dan SEO behoorlijk gunstig zijn voor je bedrijf. Maar als iemand aanbiedt om handmatig links toe te voegen op grote schaal (d.w.z. jouw site registreren bij honderd bedrijvengidsen of honderd profielen op social media creëren), blijf daar dan van weg. Dit soort hacks is op zijn best geldverspilling en kan er in het slechtste geval voor zorgen dat je website wordt gestraft door Google.

Vragen naar links

Zoals de naam al doet vermoeden, is vragen naar links wanneer je contact opneemt met de eigenaar van de website waarvan je een link wilt hebben en hen een goede reden geeft om naar jouw website te linken. Die goede reden is de bepalende succesfactor. De mensen met wie je contact opneemt, geven niet om jou en jouw website (tenzij je een beroemdheid bent) en daarom hebben ze geen enkele reden om jouw website te promoten. Dus voordat je hen vraagt om naar jouw website te linken, vraag je jezelf af wat de toegevoegde waarde van het linken naar jouw website of pagina voor hen is.

 

Enkele van de meest voorkomende tactieken en strategieën voor het vragen naar links zijn links van concurrenten nastreven, linkwaardige content creëren, content promotie en gastblogs. Deze strategieën lijken redelijk logisch toch? Maar zodra je jouw eerste e-mail verzendt, zul je waarschijnlijk de harde realiteit onder ogen zien: jouw goede reden is niet goed genoeg. Je gastpost is niet goed genoeg of je bron is het vermelden niet waard. De waarheid is dat het ongelooflijk moeilijk is om willekeurige website-eigenaren ervan te overtuigen om naar jou te linken. Of je hebt iets unieks dat echt indruk op hen zal maken, of je bent bekend in het vakgebied en ze zullen je graag een link geven als gunst.

 

Als het geen van beide is, kun je beter goed omgaan met afwijzing. Want voor elke 100 e-mails zullen er 98 niet antwoorden of nee zeggen. En dat is precies de reden waarom veel SEO specialisten op zoek gingen naar manieren om het voor de andere partij de moeite waard te maken en iets in ruil te bieden voor een link, zoals een shoutout op social media, gratis toegang tot een product of dienst, een linkruil, of geld. Maar door dit soort extra’s aan te bieden, vallen ze in het grijze gebied van wat wordt beschouwd als link spam, volgens de richtlijnen van Google.

 

De eerlijke manieren om naar links te vragen, die niet in strijd zijn met de richtlijnen van Google, hebben dus een vrij laag slagingspercentage. Maar zodra je probeert om iets extra’s aan te bieden, ben je al snel in strijd met de richtlijnen van Google. Op dit moment lijkt het misschien alsof wij je ervan willen weerhouden om te vragen naar links. Dit is niet het geval. We willen alleen benadrukken dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je content uniek en uitstekend is voordat je honderden websites gaat vragen naar links.

Betaalde linkbuilding

Betaalde linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites tegen betaling. Hoewel deze methode snel backlinks kan genereren, is het belangrijk om voorzichtig te zijn en te zorgen voor kwalitatieve en relevante bronnen. Deze manier van linkbuilding kan namelijk in strijd zijn met de richtlijnen van Google en kan leiden tot negatieve gevolgen voor jouw website, zoals een lagere ranking. Echter, is er bij zoekopdrachten met hoge concurrentie bijna altijd sprake van betaalde linkbuilding. Het is daarom verstandig om betaalde linkbuilding uit te besteden aan een online marketingbureau, zoals MvH Media, om zeker te zijn van een verantwoorde en duurzame linkbuilding strategie.

Links verdienen

Je verdient links wanneer andere mensen naar de pagina’s op jouw website linken zonder dat je hen hierom gevraagd hebt. Dit gebeurt uiteraard alleen als je iets bijzonders hebt dat andere website eigenaren echt op hun websites willen vermelden. Maar mensen kunnen niet linken naar dingen waarvan ze niet weten dat ze bestaan. Dus hoe geweldig je pagina ook is, je moet investeren in het promoten ervan. En hoe meer mensen je pagina zien, hoe groter de kans dat sommigen er uiteindelijk naar gaan linken. Later op deze pagina delen we een aantal tactieken en strategieën die je zullen helpen om zowel linkwaardige content te creëren als deze te promoten bij relevante doelgroepen die er naar kunnen linken.

Behouden van links

Technisch gezien valt het behouden van links niet echt onder de definitie van linkbuilding. Maar wanneer je een belangrijke backlink verliest, gaat ook de waarde die deze naar Google stuurde verloren. Het is dus vrij belangrijk om je zuurverdiende links te behouden. Een manier om dit te doen is door regelmatig jouw links te controleren en te verifiëren of ze nog steeds actief zijn. Als je merkt dat een belangrijke link is verdwenen of niet meer naar de juiste pagina verwijst, neem dan contact op met de eigenaar van de website en vraag hen om de link te herstellen of bij te werken. Het is wel belangrijk om te onthouden dat je je geen zorgen hoef te maken over elke afzonderlijke link die ontbreekt. Je hoeft alleen de belangrijkste te behouden. Maar wat maakt nou een goede link?

Wat maakt een goede link?

Niemand weet zeker hoe Google precies de waarde van een link meet. Maar er zijn enkele algemene concepten voor het evalueren van links waarvan de SEO-gemeenschap denkt dat ze waar zijn.

Autoriteit

Zoals je al weet, ziet Google links als stemmen die een bepaalde pagina verdient om goed te ranken. Maar een link van een pagina met meerdere stemmen kan onmogelijk dezelfde kracht hebben als een link van een pagina zonder stemmen, toch? Google heeft consequent ontkend dat er een soort website autoriteit statistiek in zijn systeem bestaat. En toch zijn veel SEO specialisten van mening dat het concept van website autoriteit te logisch is om volledig buiten beschouwing te laten. Wat echter belangrijker is, is de autoriteit van de daadwerkelijke pagina die naar je linkt. Het is één ding om genoemd te worden in een artikel dat onopgemerkt blijft, en het is een heel ander geval als dat artikel viraal gaat en wordt verwezen op tientallen grote nieuwswebsites. Met andere woorden, een pagina die zelf een aantal sterke stemmen heeft, zal een sterkere stem uitbrengen in vergelijking met een pagina zonder stemmen. Dit eenvoudige principe vormt de kern van het beroemde PageRank-algoritme van Google. Vroeger leverde Google zelfs een browserwerkbalk, die de PageRank weergave van elke URL die je bezocht. Maar deze werkbalk is meer dan 10 jaar geleden afgeschaft. Dat gaf aanbieders van SEO-tools de kans om die leegte op te vullen en hun eigen autoriteit statistieken te ontwikkelen. Zo heeft Ahrefs de Domain Rating (DR) en URL Rating (UR), die de autoriteit van respectievelijk websites en URL’s meten.

Relevantie

Stel dat je een blog hebt geschreven over het grillen van een perfecte steak en je wilt dat deze hoog scoort in Google. Van wie zou je het liefst een link krijgen: Joe Rogan of Gordon Ramsay? Ik kan me voorstellen dat dit het laatste is. Joe heeft misschien een groter publiek dan Gordon, maar hij is geen wereldberoemde chef-kok. Hij kan het dus gemakkelijk mis hebben met zijn kookadvies. En dat is iets waar Google schijnbaar rekening mee houdt bij het rangschikken van pagina’s. Links van websites over hetzelfde onderwerp als die van jouw website worden geacht meer waarde te hebben dan links van irrelevante websites.

Ankertekst

Voor het geval je nog niet bekend bent met de term: een ankertekst is een klikbaar tekstfragment van één of meerdere woorden dat naar een andere pagina linkt. Een ankertekst wordt ook wel een linklabel of linktekst genoemd. In veel gevallen beschrijft het bondig waar de gelinkte pagina over gaat. Het is dus geen verrassing dat Google de woorden in de ankertekst gebruikt om beter te begrijpen waar de pagina waarnaar wordt verwezen over gaat en voor welke zoekwoorden deze dient te worden gerangschikt. 

 

Dus hoe gebruik je ankertekst bij het bouwen van links? Het is belangrijk om de ankertekst zorgvuldig te kiezen en te optimaliseren, omdat dit niet alleen invloed heeft op de gebruikerservaring, maar ook op de SEO-waarde van de link. Een kwalitatieve link met een goed gekozen ankertekst kan de autoriteit en zichtbaarheid van een website vergroten, terwijl een slecht gekozen ankertekst de geloofwaardigheid en relevantie van de link kan schaden. Bij het bouwen van links is het dus essentieel om aandacht te besteden aan de ankertekst en ervoor te zorgen dat deze relevant en nuttig is voor zowel gebruikers als zoekmachines. Probeer ook altijd variatie aan te brengen in de ankerteksten die naar een pagina verwijzen. Dit helpt om de natuurlijkheid en geloofwaardigheid van je linkprofiel te behouden. Google hecht waarde aan diversiteit en authenticiteit, en een overmatig gebruik van dezelfde ankertekst kan worden gezien als spam.

Nofollow versus follow

Nofollow is een link attribuut dat Google vertelt dat de linkende pagina liever niet stemt op de pagina waarnaar wordt verwezen. Zo ziet dat eruit in de pagina code: <a rel=”nofollow” href=”https://voorbeeld.com/”>Voorbeeld link</a>. Historisch gezien telde Google geen stemmen van nofollow links (of dat zeiden ze). Vervolgens schakelde het in 2019 over op een hint model, wat betekent dat sommige nofollow links nu je rankings kunnen beïnvloeden. Het introduceerde ook twee nieuwe link attributen samen met deze aankondiging: rel=’’UGC’’ voor door gebruikers gegenereerde links, bijvoorbeeld blog commentaren en forumberichten, en rel=’’sponsored’’ voor wanneer de link deel uitmaakt van een advertentie, sponsoring of een andere vergoedingsovereenkomst.

 

Over het algemeen wil je follow links krijgen (d.w.z. links die geen van de bovengenoemde kenmerken hebben), omdat dit degenen zijn die de sterkste stemmen zouden moeten uitbrengen. Als je echter een kans ziet om een nofollow-link van een relevante pagina met hoge autoriteit te krijgen, moet je deze absoluut aangrijpen. Een goed voorbeeld is Wikipedia, waar alle uitgaande links nofollow zijn. Een link van Wikipedia krijgen is ongelooflijk moeilijk, daarom zijn veel SEO specialisten ervan overtuigd dat die links behoorlijk waardevol zijn in de ogen van Google.

Plaatsing

Volgens Google kan de waarschijnlijkheid dat op een link wordt geklikt van invloed zijn op de hoeveelheid autoriteit die wordt overgedragen. En plaatsing van een link op een pagina is een van de weinige dingen die de click-through-rate (CTR) kunnen beïnvloeden. Stel dat er een pagina is die uit drie blokken bestaat: content, zijbalk en voettekst. Over het algemeen zullen links in de content meer klikken krijgen omdat dit blok de meeste aandacht van bezoekers krijgt. Een ander ding dat de CTR van een link kan beïnvloeden, is hoe hoog op de pagina deze verschijnt. Lezers klikken eerder op links aan het begin van een artikel dan links aan het einde. Prominent geplaatste links kunnen dus meer autoriteit overdragen. 

Bestemming

Bij het bouwen van links naar je website zijn er drie bestemmingen waar ze naartoe kunnen verwijzen: je homepage, linkwaardige content of de daadwerkelijke pagina’s waarvan je wilt dat ze goed ranken in Google. Heel vaak zijn de pagina’s waarvan je wilt dat ze goed ranken ook de moeilijkste om links naar te krijgen. Dat komt omdat mensen over het algemeen liever linken naar informatieve pagina’s waar hun publiek gratis waarde kan krijgen dan naar commerciële pagina’s waar hun publiek waarschijnlijk afscheid zal nemen van hun geld. Een van de meest gestelde vragen in SEO is dus: Hoe krijg je links naar commerciële pagina’s? En hoewel er geen eenduidig antwoord op deze vraag is, is iedereen het erover eens dat je de kracht van interne links moet benutten om je commerciële pagina’s beter te laten ranken. Gebruik dus interne links om de autoriteit over te dragen van je linkwaardige content, zoals je informatieve pagina’s, naar je commerciële pagina’s.

 

Linkbuilding strategieën

Er zijn verschillende tactieken en strategieën voor linkbuilding die je kunt gebruiken. Maar welke zijn de beste en meest effectieve? Hier bij MvH Media zijn we grote voorstanders van de volgende vier:

Links van concurrenten nastreven

Concurrentie link onderzoek is een van de belangrijkste activiteiten in linkbuilding. De top pagina voor je gewenste zoekopdracht heeft alle juiste links, wat Google overtuigde van zijn superioriteit. Daarom kun je, door de links van concurrenten te bestuderen, erachter komen welke tactieken je moet gebruiken, zodat je vergelijkbare links kunt krijgen en die pagina kunt overtreffen. Probeer dus links te krijgen van de pagina’s die naar je concurrenten linken en bestudeer hoe die links zijn verkregen en gebruik dezelfde tactieken om meer links te krijgen dan je concurrenten.

Linkwaardige content creëren

In SEO gebruiken we de term linkable asset of linkbait om te verwijzen naar content die gecreëerd is met als doel om links aan te trekken. Dergelijke linkwaardige content kan veel verschillende vormen aannemen, zoals online tools en rekenmachines, infographics en afbeeldingen, prijzen en ranglijsten, studies en onderzoek, enquêtes, handleidingen en tutorials, en definities van termen. Zelfs in de meeste saaie industrieën is er een manier om een interessant stuk content te creëren dat links zal aantrekken. Het is dus altijd een goed idee om de websites van je concurrenten te bestuderen en te kijken of ze al linkwaardige content hebben waar je inspiratie uit kunt halen.

Content promotie

Hoe linkbaar je pagina’s ook zijn, mensen kunnen er niet naar linken zonder ze eerst te ontdekken. Met andere woorden, zelfs de meest linkwaardige content moet gepromoot worden om links aan te kunnen trekken. Over het algemeen zijn er slechts drie manieren om content te promoten:

Influencers en communities

Wie gaat je content versterken? En waarom? Volgens Rand Fishkin bepaalt het antwoord op deze vraag de hoeveelheid exposure die je content zal krijgen. ‘Wie’ verwijst hier naar invloedrijke mensen en relevante communities in je branche die kunnen helpen om jouw content aan grote aantallen mensen te presenteren. En ‘waarom’ verwijst hier naar de daadwerkelijk toegevoegde waarde van jouw content die het in de eerste plaats waard maakt om gepromoot te worden.

Advertenties

Je kunt eenvoudig veel bezoekers naar jouw content trekken met behulp van advertenties op platforms zoals Facebook, Google, Twitter en dergelijke. Je kunt ook samenwerken met geselecteerde influencers en content creators binnen jouw branche en hen betalen om jouw content bij hun publiek te promoten. Sommige mensen vinden het echter moeilijk om geld uit te geven om hun content te promoten. Wat natuurlijk de vraag oproept: hoe hebben ze het in de eerste plaats gerechtvaardigd om tijd te besteden aan het maken ervan? Als je jouw content maakt met zakelijke doelen in gedachten, zou je geen problemen moeten hebben om geld uit te geven om het onder mensen te promoten.

Je publiek laten groeien

Telkens wanneer je een stuk content publiceert en promoot, bereik je een aantal mensen die er waarde aan zullen hechten (of er gewoon van zullen genieten). En het zou echt zonde zijn om afscheid te nemen van deze mensen en ze nooit meer te kunnen bereiken, nietwaar? Daarom moet je werken aan het vergroten van je publiek. Dat kan op verschillende manieren: vraag hen zich te abonneren op je e-maillijst of om je te volgen op jouw social media kanalen, nodig ze uit om lid te worden van je privé community, retarget ze met advertenties op Facebook/Twitter/Google. Met elk nieuw stuk content dat je creëert, zou je publiek steeds groter moeten worden. En hoe meer mensen jouw werk volgen, hoe minder je je bezig hoeft te houden met het handmatig promoten van je content.

Gastblogs

Volgens een onderzoek van Aira uit 2022 is het posten van gastblogs de op twee na meest gebruikte strategie voor linkbuilding onder SEO specialisten. Zoals eerder besproken, werkt het vragen om links zonder er iets van waarde voor terug te geven tegenwoordig nauwelijks meer. Maar gastbloggen is wat anders dan dat. Je biedt een stuk content van hoge kwaliteit aan in ruil voor een mogelijkheid om van daaruit naar je website te linken. Dat klinkt als een eerlijke uitwisseling van waarde. Toch wordt de overgrote meerderheid van de gastblogs die websites ontvangen afgewezen, omdat er zeer hoge normen worden gehanteerd. Dus hier zijn twee eenvoudige tips die je zullen helpen om gepubliceerd te worden in topblogs:

Begin klein en werk je omhoog

Het is veel gemakkelijker om de aandacht van de beste blogs in jouw branche te trekken als je een solide portfolio met gepubliceerde content op iets kleinere blogs hebt. Dus voordat je een eigenaar van een blog met een hoge autoriteit benadert, moet je ervoor zorgen dat je een gepubliceerd stuk op een website met een lagere autoriteit hebt om ze te laten zien.

Doe een onweerstaanbaar aanbod

Wat willen blog eigenaren? Ze willen meer bezoekers naar hun blog trekken. Dus als je hen kunt overtuigen dat jouw gastartikel goed zal ranken in Google voor het belangrijkste zoekwoord en hen consistent zoekverkeer kan opleveren, zal het een gemakkelijke verkoop zijn. En dat is waar de vorige tip absoluut van onschatbare waarde is. Als je enkele echte voorbeelden kunt laten zien van je eerdere gastartikelen die goed ranken, kan je de deal gemakkelijker krijgen. Een iets minder bekende tactiek voor het posten van gastblogs is om een slecht presterend artikel op hun blog te vinden (in termen van zoekverkeer) en aan te bieden een complete revisie uit te voeren met als doel de Google ranking te verbeteren. In veel gevallen zal de blogger dat graag voor je doen.

Linkbuilding uitbesteden aan MvH Media

Met een jong en ambitieus team dat sinds 2010 actief is op het gebied van online positionering, hebben wij de expertise en ervaring om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen door middel van linkbuilding. Wij werken met plezier voor klanten zowel in Nederland als daarbuiten. Bij MvH Media streven we ernaar om voor elke klant en branche de beste online oplossing te vinden die leidt tot het gewenste online resultaat. Ons team van SEO specialisten heeft diepgaande kennis van linkbuilding tactieken en strategieën, waardoor we in staat zijn om kwalitatieve links te verkrijgen die de autoriteit en zichtbaarheid van jouw website vergroten. Bovendien zorgen wij ervoor dat je linkbuilding strategieën voldoen aan de richtlijnen van Google, waardoor je niet het risico loopt op negatieve gevolgen. Op deze pagina heb je nog maar het topje van de ijsberg gezien van wat linkbuilding inhoudt. Dus als je graag meer wilt weten of wilt starten met linkbuilding, neem dan zeker contact met ons op en onze SEO specialisten vertellen je alles wat je wilt weten over de wereld van linkbuilding.

Kennisbank