Bouwmarkten in Nederland (SEO)

December 2020

Wat lees je in dit onderzoek?

Begin dit jaar deed het COVID-19 virus beslag op vrijwel de gehele wereld. Mensen gingen hun vrije tijd en vakanties anders indelen en één van die invullingen was (en is): Klussen / Doe Het zelf. Nog nooit zagen we de online zoektrend voor bouwmarkten zo hoog liggen als dit jaar, tijdens de gedeeltelijke lock-downs.

Naast de huidige SEO pijlers Content, Techniek, Autoriteit en UX hebben we deze (sub)pijlers toegevoegd aan onze anlyse:

  • Lokale SEO
  • Branding

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang het brancheonderzoek in je mail.

Uit de pieken tijdens de eerste gedeeltelijke lockdown en de stijgende lijn richting heden (huidige lockdown) is te concluderen dat klussen een hot-topic is. De zoektocht naar een product begint online: of je het product nu online wilt bestellen of wilt halen in een fysieke winkel. Het Google landschap verandert. Google geeft op zoektermen zowel E-commerce als Lokale resultaten.

Google Trends op zoekwoord bouwmarkt

Verkeer en keywords zijn belangrijke KPI’s voor SEO. Toch zijn deze KPI’s niet altijd doorslaggevend. Wanneer je binnen meetprogramma’s zoals Google Analytics een hoog aantal / procentueel aandeel Organisch verkeer constateert, hoeft dat niet te betekenen dat de SEO-strategie automatisch goed is. Organisch verkeer kan namelijk ook (slechts) voortkomen uit (veel)branding (branded zoektermen). Daarmee wordt slechts één doelstelling gehaald: het zijn van een bekend merk. De winst voor een bedrijf ligt vaak in het vergroten van het marktaandeel op zoektermen waar de consument nog geen voorkeur heeft voor een merk.

In dit onderzoek zijn we ingezoomd op de e-commerce strategie en de lokale strategie van de bouwmarkten. Deze twee onderdelen hebben beide andere doeleinden, waardoor we ze apart hebben voorzien van een puntenverdeling.

DEELNEMERS