Facebooks charmeoffensief: privacy op de schop - MvH Media
351003
single,single-post,postid-351003,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

Facebooks charmeoffensief: privacy op de schop

FACEBOOK privacy

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze social media marketeer Ymke Facebooks worsteling met privacy.

Facebook heeft er nooit om bekend gestaan persoonsgegevens goed te beschermen, maar het recente dataschandaal met Cambridge Analytica ontketende een privacydiscussie die voorlopig nog niet stopt. Op tv zagen we deze maand een ietwat vermoeide Zuckerberg het beleid van zijn bedrijf verantwoorden. Facebook doet er alles aan om het vertrouwen van zijn gebruikers terug te winnen, tot een krantenadvertentie aan toe:

Fb advertentie Bron NOS

Foto: NOS

Voor een aantal gebruikers was dit niet genoeg. De bekendste Facebookverlater is Arjen Lubach, die de actie ‘Bye Bye Facebook’ in het leven riep. Ook in mijn eigen tijdlijn zie ik mensen verdwijnen, al blijft het bij een aantal pioniers en lijkt het gros nog geen actie te ondernemen. AD meldt dat naar schatting 2.000 Nederlanders gehoor hebben gegeven aan Lubach’s oproep, het gaat om ongeveer 0,02 procent van de Nederlandse gebruikers.

arjenlubach

 

Verdienmodel Facebook

Het enige verdienmodel van Facebook bestaat uit advertentie-inkomsten. Om gepersonaliseerde advertenties weer te geven, graaft Facebook in alles wat er over de klant te vinden is. Stel: je hebt net een kindje gekregen. Waarschijnlijk heb je een foto van jezelf als trotse ouder met kind op Facebook gepost. Door een Facebook Pixel op websites die babyartikelen verkopen, weet het platform dat je vorige maand op zoek was naar een kinderwagen. Ook ziet Facebook dat je video’s bekijkt die te maken hebben met kinderen. 1+1 = 2, en dus krijg je allerlei baby gerelateerde advertenties te zien. Die waarschijnlijk ook werken, want je bent de perfecte doelgroep. Dat dit zo werkt was al tijden bekend en het helpt bedrijven enorm om gericht te adverteren. De echte opstand begon met het dataschandaal. Want als er gevoelige gegevens naar buiten komen, is het ineens een ander verhaal. Klein voorbeeld: je hebt de optie om in je profiel aan te geven of je op mannen of vrouwen valt. Op zich een onschuldige vraag, maar als je bedenkt dat in veel landen homoseksualiteit strafbaar is, verandert de zaak.

 

Wet AVG

In Europa zal Facebook een flinke inhaalslag moeten maken: vanaf 25 mei 2018 wordt de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) gehandhaafd. Bedrijven die persoonsgegevens verwerken, moeten dan precies kunnen aantonen welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe deze worden beveiligd en bewaard.

 

1,5 miljard gebruikers verhuisd

Facebook lijkt momenteel alle zeilen bij te zetten om nog zoveel mogelijk data te blijven verzamelen en boetes te voorkomen. Onlangs verhuisde de social mediagigant 1,5 miljard gebruikers op papier naar Amerika, om te zorgen dat deze niet onder de Europese wetgeving vallen. Gebruikers uit Australië, Zuid-Amerika, Afrika en Azië vielen tot voor kort onder het Europese hoofdkwartier in Dublin. De accounts zijn nu ondergebracht bij het Californische hoofdkantoor (zodat voor hen de ruimere wetgeving van kracht is).

 

Je privacy-instellingen aanpassen

Het kan in ieder geval geen kwaad om je privacy-instellingen te checken. Facebook heeft het onlangs makkelijker gemaakt om apps te beheren die data van jou gebruiken en spoort je via een pop-up zelfs aan om naar je privacy-instellingen te kijken.

IMG_6579
Ook kunnen gebruikers hun advertentievoorkeuren (tot op bepaalde hoogte) aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen of Facebook advertenties mag laten zien op basis van relatiestatus, werkgever, functietitel en opleiding.

advertentieinstellingen

 

Heeft het zin om je account te verwijderen?

Los gezien van het feit dat WhatsApp ook onder Facebook valt (al zweert WhatsApp geen gegevens te delen met Facebook tot het kan voldoen aan de AVG), maakt zusje Instagram net zo goed gebruik van deze persoonlijke gegevens. En ook al heb je geen Facebookaccount, dan wordt er door middel van de Facebook Pixel op bepaalde websites nog een soort profiel van je aangemaakt. De Pixel is een stukje code dat informatie verzamelt over je surfgedrag.

Eén ding is duidelijk: als iets gratis is, zullen gebruikers altijd met iets anders moeten betalen. Soms is dat je e-mailadres, soms je surfgedrag en vaker dan je denkt ook je persoonsgegevens. Er zijn natuurlijk alternatieven, maar voorlopig zullen veel mensen zo’n overstap niet zomaar maken omdat ze bang zijn iets te missen. Facebook en Instagram behoren immers tot de grootste sociale netwerken en op andere apps zoals Signal en Vero kun je slechts een fractie van je contactenlijst bereiken.

 

Wat betekent dit voor bedrijfspagina’s?

Voor veel organisaties is Facebook een belangrijk deel van de marketingstrategie. Eerder dit jaar kondigde Facebook al aan het algoritme te veranderen en meer ruimte te geven aan personen en groepen in de tijdlijn. Om als bedrijf zichtbaar te blijven, zul je steeds vaker moeten betalen of zorgen dat je betekenisvolle reacties uitlokt bij je volgers. Hoe je dit doet lees je hier.

We hoeven zeker niet bang te zijn dat Facebook op korte termijn leegloopt. Blijkbaar is het medium nog te belangrijk voor veel mensen. Het is en blijft voor velen de voornaamste bron van mediaconsumptie én mensen blijven door het platform in contact met oude bekenden en familie. Daarnaast bieden veel websites en apps de optie om via Facebook aan te melden. Dat gebruiksgemak geven mensen niet graag op. Toch zijn mensen op zoek naar alternatieven, dat blijkt wel uit de hype rond de ‘reanimatie’ van Hyves.

 

Adverteren op Facebook

Inmiddels is Facebook al gestopt met gerichte advertenties via data van derden. Als adverteerder kon je door data in te kopen van derden adverteren op heel gerichte doelgroepen. Ik vermoed dat er binnen Facebook advertising minder mogelijkheden komen, want met minder data kun je minder gericht targeten. Maar de tijd zal uitwijzen wat er daadwerkelijk gaat veranderen.

 

Wat te doen?

Belangrijk is in ieder geval dat ook jouw bedrijf vóór 25 mei voldoet aan de wet AVG, om fikse boetes te voorkomen. Verder is het belangrijk om de actualiteit te volgen. Facebook is zeker nog niet dood, Snapchat is populair, Instagram zit nog steeds in de lift en ook Twitter had dit jaar voor het eerst weer een stijging in het aantal Nederlandse gebruikers. Inspelen op veranderingen is hierbij het belangrijkste. Zorg dat je weet waar je doelgroep zich bevindt en beweeg mee!

Heb je hulp nodig met je social media strategie? Onze marketeers helpen je graag!



Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen