Facebook's nieuwe algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van je volgers - MvH Media
350714
single,single-post,postid-350714,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

Facebook’s nieuwe algoritme: zo verdwijn je niet uit de tijdlijn van je volgers

Facebook algoritme

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze social media marketeer Ymke het nieuwe algoritme van Facebook.

Als het aan Mark Zuckerberg ligt, komen we straks weer om in de baby-, vakantie-, en familiefoto’s op Facebook. Je leest het al weken: ‘bringing people closer together’ is het nieuwe motto. Facebook wil terug naar hoe het ooit begon: als sociaal platform. Sociale interacties staan straks weer op één. Daarin gaat Facebook minder ruimte geven aan bedrijfspagina’s en meer aan vrienden en groepen. Slecht nieuws, zou je denken. Toch kun je met de juiste tips alsnog op de tijdlijn van je volgers terecht komen.

Wij houden van social media en dat delen wij graag. Deel jij ook graag? Zet dan deze functie aan zodat we een sociale media cookie mogen plaatsen. Deze cookie zorgt ervoor dat de sociale deel en like buttons werken op onze blogberichten.

Bekijk details

Was de gouden tip eerst nog video, straks is dat niet meer genoeg om bereik te creëren. Bedrijven, media en merken moeten het veld ruimen voor échte mensen. Dit geldt niet voor posts die een betekenisvolle reactie uitlokken tussen personen, zegt Facebook. Dat klinkt enigszins vaag. Met deze do’s en don’ts leggen we je uit wat Facebook hieronder verstaat.

Don’ts

Commerciële boodschappen

Misschien wel de belangrijkste don’t: zorg dat je niet alleen maar commerciële boodschappen de wereld in slingert. Vraag je bij elke post af: wat hebben mijn volgers hieraan? Ga een relatie met je fans aan in plaats van ze alleen maar jouw producten of diensten aan te bieden.

Wat-zijn-de-contentbehoeften-van-je-fans

Bron: markbongers.nl

Engagement bait

Facebook herkent teksten als ‘Tag iemand die dit product moet zien’ en ‘like als je dit grappig vindt’ als engagement bait. In de strijd voor betekenisvolle interactie, filtert het platform dit soort berichten uit je tijdlijn. Alleen oprechte interactie op je posts zorgt ervoor dat je content op een organische manier in de tijdlijn van je fans terecht komt.

Like, share en win

Like, share en winacties zijn al langer uit den boze en Facebook heeft dit soort post zelfs officieel verboden. Deze interacties ziet Facebook als ‘nep’, omdat je niet reageert omdat je de post daadwerkelijk leuk vindt. Je reageert alleen omdat je iets kunt winnen.

Clickbait titels

‘Hij deed een salto en je gelooft nooit wat daarna gebeurde!’ Inmiddels herkennen we deze titels als clickbait. Natuurlijk is het goed om je fans nieuwsgierig te maken, maar waak ervoor dat je de werkelijkheid niet dramatiseert. Het artikel of de website waar je naar linkt moet daadwerkelijk aanslaan bij je lezers. Blijf dus in je posts altijd dicht bij de waarheid en verkoop geen onzin.

Do’s

Zorg voor kwalitatief goede content

Inkoppertje, maar o zo belangrijk: post niet ‘om het posten’. Alleen kwalitatief goede content haalt de tijdlijn van je fans. Informeer en amuseer je volgers met content die ertoe doet.

Lok betekenisvolle reacties uit

Facebook geeft voorrang aan posts die conversatie veroorzaken. De bedoeling is dus dat je reacties en likes uitlokt bij bezoekers. Betrek je volgers bij je bedrijf, stel ze een vraag en vraag om hun mening. Ook live video’s staan erom bekend dat ze veel reactie uitlokken. Of maak eens gebruik van de poll-functie van Facebook. Vergeet tot slot niet om de statistieken erop na te slaan en daarmee je fans beter te leren kennen. Liken en reageren zij op bepaalde posts vaker dan op andere? Dan is dat een teken dat zij die posts het leukst vinden. Borduur daarop voort met je volgende post en probeer de balans te vinden tussen hetgeen wat jij wilt vertellen en wat jouw fans willen lezen.

Zorg dat mensen langer in je bericht blijven hangen

Een trend van de laatste tijd is dat langere teksten het steeds beter doen in de tijdlijn. Dit komt omdat Facebook met je meekijkt en registreert hoe lang je bij een bericht blijft hangen. Klik je op ‘meer lezen’, dan is dit voor Facebook een signaal dat je content sterk is. En goede content wordt beloond: de kans wordt aanzienlijk groter dat je post ook buiten je kring van paginalikers wordt getoond. Belangrijk is hierbij dat in de voorvertoning van de post al duidelijk wordt waar het over gaat. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van een titel, zoals hieronder.

Lange tekst en titel

Adverteren

We zullen eraan moeten wennen dat je voor bereik op Facebook steeds vaker zult moeten betalen. Het gratis gebruik van een bedrijfspagina zal met het nieuwe algoritme steeds lastiger worden. Als je een post boost of een advertentie maakt, zal je post nog steeds door je fans worden gezien. Ook bij betaalde posts gelden dezelfde do’s en don’ts: zorg er ook hierbij voor dat je een oprechte reactie uitlokt.

Link door naar kwaliteitsartikelen

Met een Facebookpost kun je fans heel gemakkelijk doorsturen naar je eigen website of een interessant artikel. Hoe meer personen op je link klikken, hoe groter het bereik van je post wordt. Belangrijk hierbij is dat je de URL plaatst als link preview en niet als losse link onder je tekst. Facebook geeft link previews immers voorrang. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n post met een link preview.

link preview voorbeeld mvh

Je volgers vragen om hun voorkeuren aan te passen

Ook kun je volgers aansporen om je pagina als eerste te vertonen in hun tijdlijn. Op deze manier zorg je dat je volgers je niet missen! Er zijn twee opties om dit te doen:

  1. Via de button ‘volgen’ op je bedrijfspagina kunnen gebruikers ervoor kiezen om de posts van jouw pagina als eerste te zien.
  2. Een andere manier is om je volgers in hun tijdlijn linksboven naar ‘nieuwsoverzicht’ te laten gaan en dan hun voorkeuren te bewerken. Ze kunnen hierin aangeven van welke pagina’s ze als eerste de berichten willen zien. Kies meteen even voor MvH Media!

fb voorkeuren

Uitnodigen voor andere kanalen

Facebook is uiteraard niet het enige platform waar je bereik mee kunt creëren. Focus dus niet alleen op dit sociale medium. Als mensen je bedrijf of merk op meerdere kanalen voorbij zien komen, blijven ze op meerdere manieren betrokken bij je. Wellicht passen platforms als Instagram, LinkedIn of YouTube heel goed bij jouw bedrijf? Of misschien is e-mailmarketing een heel goede zet!

Heb je meer vragen over social media strategie? Neem gerust eens contact met ons op of kom een kop koffie met ons drinken. We vertellen je graag meer over wat wij kunnen betekenen voor jouw social media marketing!



Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen